شناسهٔ خبر: 36713 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی کشور خبر داد؛

ورود سامانه بارشی جدید از غرب به کشور/ کاهش محسوس دما در نیمه‌شمالی/ روز طبیعت بارانی در بیشتر مناطق کشور

بارش باران کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی جدید از غرب به کشور، روزهای پایانی تعطیلات را بارانی گزارش کرد و گفت: روز یکشنبه (روز طبیعت) نیز تهران آسمانی ابری همراه با رگبار باران خواهد داشت و روی مناطق مرتفع تهران بارش برف را پیش‌بینی می‌کنیم.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت جوی کشور را تشریح کرد.

نقشینه گفت: امروز(۱۱ فروردین‌ماه) بارش‌ها در نیمه غربی، دامنه‌های البرز، مرکز و شمال‌شرق به صورت پراکنده رخ می‌دهد. از بعدازظهر امروز سامانه بارشی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و مناطق جنوب‌غرب، غرب و سپس شمال‌غرب، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خواهند داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: فردا شنبه با تقویت سامانه بارشی، بارش‌ها در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و بخش‌هایی از جنوب کشور و به تدریج در نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش پیدا می‌کند و اواخر فردا با شدت کمتری به شمال‌شرق هم کشیده خواهد شد.

به گفته وی، نفوذ جریانات سرد شمالی کاهش دما را فردا در نوار شمالی کشور ایجاد می‌کند که این کاهش دما تا روز دوشنبه سواحل شمالی کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بارش‌ها در استان‌های ساحلی خزر به ویژه بخش‌های غربی و مرکزی سواحل افزایش پیدا می‌کند.

نفشینه افزود: فردا شنبه (۱۲ فروردین‌ماه)، بارش‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر شمال‌غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی به شکل برف خواهد بود و می‌تواند منجر به اختلال در تردد جاده‌های این نواحی شود.

وی گفت: سامانه بارشی یکشنبه تا دوشنبه در بیشتر مناطق کشور به جز جنوب‌شرق کشور فعال می‌ماند و بیشترین بارش‌ها را در روز طبیعت در آذربایجان‌غربی، شمال استان اردبیل، لرستان، شمال استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب همدان، جنوب استان مرکزی، خراسان‌رضوی و غرب استان مازندران است.

نقشینه دریای خزر را برای امروز و فردا و نیمه غربی خلیج فارس را برای امروز، مواج، پیش‌بینی کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه، کاهش دما در شمال‌شرق کشور رخ می‌دهد. تهران هم امروز به بیشینه ۲۱+ می‌رسد و فردا هم بیشینه دمای پایتخت با ۳ درجه کاهش به ۱۹+ خواهد رسید. کمینه دمای هوای تهران نیز ۱۰+ است.

وی گفت: امروز تهران افزایش ابر و بارش پراکنده خواهد داشت و فردا ۱۲ فروردین ماه هوای تهران بارانی، گاهی با وزش باد، خواهد بود.

روز یکشنبه (روز طبیعت) نیز تهران آسمانی ابری همراه با رگبار باران خواهد داشت و روی مناطق مرتفع تهران بارش برف را پیش‌بینی می‌کنیم.

بارش باران، وزش باد شدید و احتمال وقوع سیلاب از جمعه در البرز

بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی از عصر جمعه با شمالی شدن جریانات سطح زمین و همراهی آن با شرایط ناپایدار تراز میانی جو و ورود سامانه بارشی به منطقه، آسمان استان ابری و مه آلود همراه با رشد ابرهای جوششی می شود که این شرایط منجر به وقوع رگبار خواهد شد.

منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز صبح جمعه به ایرنا گفت: در این شرایط با رشد متوالی سلول های ابر تندری، وقوع سیلاب در مسیل ها و مناطق مستعد محلی، رخداد تگرگ و وزش باد شدید بسیار محتمل است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش بینی شرایط جوی استان البرز پیش بینی می شود

روز جمعه آسمان کمی تا قسمتی ابری، به تدریج ابری ، وزش باد، بارش باران، رعد و برق، روز شنبه ابری و مه آلود، بارش پراکنده، وزش باد شدید، ارتفاعات تگرگ و رعد و برق ، بارش برف روز یکشنبه ابری و مه آلود، بارش باران، وزش باد نسبتا شدید و در ارتفاعات بارش برف باشد.

مدیرکل هواشناسی استان البرز همچنین گفت: روزهای دوشنبه غروب و سه شنبه غروب کاهش محسوس دما خواهیم داشت و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته توصیه می شود، جهت جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، تمهیدات و اقدامات لازم صورت گیرد.

نظر شما