شناسهٔ خبر: 36796 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تغییرات جوی و رفتار ترافیکی مردم: دو عامل کاهش تصادفات در نوروز ٩٦

جاده ترافیک تعطیلات نوروز که از یک هفته قبل از پایان سال شروع می‌شود، معمولا با تعداد درخور ‌توجهی از تصادفات و تلفات جاده‌ای روبه‌رو است. خسارات جانی و مالی که اگرچه هر سال کمتر می‌شود، اما باز هم در نوع خود در کل دنیا رکوردی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در نوروز ٩٦، عامل تغییرات جوی در بروز تصادفات و تغییر رفتار ترافیکی مسافران نوروزی تأثیر زیادی داشت و عامل بسیاری از آنها بود که نمونه آن همان تصادف زنجیره‌ای در محور مشهد بود؛ هرچند بسیاری از مسافران نوروزی دقیقا به دلیل اعلام همین وضعیت جوی برنامه سفر خود را متوقف یا تغییر دادند.  

پلیس راهور که از روزهای قبل از پایان سال طرح‌های نوروزی مفصلی را در جاده‌های برون‌شهری شروع کرده بود، آمار روزانه حوادث و وضعیت جاده‌ها را اعلام می‌کرد و روز گذشته در پایان تعطیلات از افزایش ١٥درصدی ترددهای جاده‌ای و کاهش هشت‌درصدی تصادفات فوتی در کل کشور خبر داد. او گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ٣٠٠‌ هزار نیروی پلیس از نقطه صفر مرزی تا عمق شهرها وظیفه ایجاد امنیت و آرامش و همچنین خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی را بر عهده دارند.  

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به کاهش حدود هشت‌‌درصدی تصادفات فوتی در تعطیلات نوروز تصریح کرد: با وجود افزایش حجم سفرهای نوروزی و شرایط ناپایدار جوی، شاهد کاهش هشت‌‌درصدی فوتی‌های حوادث رانندگی در مرحله دوم طرح نوروزی در کشور بوده‌ایم. وی نوروز امسال را یکی از امن‌ترین نوروزهای چند سال اخیر عنوان کرد و افزود: طرح نوروزی یک کار بزرگ و بی‌نظیر است که با تلاش همه دستگاه‌های امنیت‌ساز و خدمت‌رسان به ثمر می‌رسد.  

مؤمنی با بیان اینکه محورهای مازندران، گیلان، قم، فارس و خراسان پرترددترین استان‌های کشور بوده است، افزود: دو محور فیروزکوه و هراز که اصلی‌ترین راه‌های شمال کشور است در حوزه انتظامی شرق استان تهران است که اقدامات بسیار خوبی در حوزه ترافیکی ایام نوروز را در آنها شاهد بوده‌ایم. جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: در حوزه امنیتی و انتظامی با تدابیر صورت گرفته و سازماندهی ٢٥ هزار تیم گشتی و سه‌هزارو ٣٠٠ ایستگاه پلیس ثابت و سیار شرایط ما به مراتب بهتر و شاهد بهبود کاهش جرائم، به‌خصوص سرقت منزل و سرقت مسلحانه بوده‌ایم.  

جانشین فرمانده ناجا با مهم‌شمردن زمان بازگشت مسافران، افزود: تا روز سیزدهم فروردین بیش از ٧٠  درصد مسافران از تعطیلات خود بازگشته‌اند و باز هم به عزیزان و هم‌وطنان توصیه می‌کنیم که بازگشت و زمان آن را مدیریت کنند و سفرهای خود را به دقایق پایانی موکول نکنند.  

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم بر برنامه‌ریزی برای برگشت مابقی مسافران نوروزی به شهرهایشان اشاره کرد و گفت: در بیشتر استان‌ها بارش برف و باران و مه را گزارش کرده‌اند و ممکن است برنامه بازگشت نوروزی با برنامه روز طبیعت هم‌زمان شود و تداخل این دو ترافیک را بیشتر کند.  

زنجیره تصادفات در مه و برف و باران

شرق در این گزارش می افزاید؛  صبح چهارم فروردین، درحالی‌که بسیاری از مسافران نوروزی هنوز پا به جاده‌ها نگذاشته بودند، خبر و فیلم و عکس‌هایی از تصادف زنجیره‌ای تعداد زیادی از خودروها در یکی از جاده‌های خروجی مشهد، منتشر و دست به دست شد. حادثه خوشبختانه خسارت جانی بالایی نداشت، اما تصاویرش تا حد زیادی دلخراش و نگران‌کننده بود و بسیاری را به دلشوره انداخت و حواس بسیاری دیگر را جمع کرد. فرمانده انتظامی خراسان ‌رضوی درباره این تصادف که در کیلومتر ۳۵ مشهد - نیشابور رخ داده بود توضیحاتی را ارائه داد و دلیل آن را «عدم رعایت سرعت مطمئنه» و «عدم رعایت فاصله طولی مناسب با وسیله نقلیه جلویی» در محدوده لغزنده و مه‌گرفته از سوی برخی رانندگان اعلام کرد.  

سردار بهمن امیری‌مقدم، با اشاره به وقوع تصادف در کیلومتر ۳۵ محور مشهد - نیشابور در تاریخ چهارم فروردین سال جاری، اظهار کرد: بارش نزولات آسمانی به صورت برف و باران باعث شد در برخی معابر از جمله کیلومتر ۳۵ محور مشهد - نیشابور تصادفاتی بین چند وسیله نقلیه اتفاق بیفتد. کارشناسی تصادفات رخ داده در محور مذکور که در سه نقطه مکانی نزدیک به هم و بین ساعت ١٢:٠٠ تا ١٢:١٠ اتفاق افتاده است، مبین «عدم رعایت سرعت مطمئنه» و «عدم رعایت فاصله طولی مناسب با وسیله نقلیه جلویی» در معابر لغزنده و مه‌گرفته از سوی برخی رانندگان است؛ این در حالی است که عوامل مستقر پلیس راه (در کیلومتر ۲۷) و گشت‌های طول مسیر در بزرگراه شهید شوشتری نیز قبل از رسیدن به محل مه‌گرفتگی، وضعیت مه‌گرفتگی و شرایط خاص محل مذکور را به رانندگان عبوری متذکر شده و همچنین به وسیله سه دستگاه تابلوی «پیام نمای الکترونیکی»، رانندگی در شرایط مه‌گرفتگی با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر را اطلاع‌رسانی کرده‌اند.  

سردار امیری‌مقدم خاطرنشان کرد: در این تصادف زنجیره‌ای که بین ۴۱ خودرو در مکان‌های مختلف رخ داده است، تعداد ۳۵ نفر مجروح شده‌اند و متأسفانه یک نفر از آنان که به وسیله خودروهای عبوری به بیمارستان منتقل شده بود، فوت کرده است.  

نظر شما