به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جلسه ارائه گزارش خدمات و فعاليتهای سازمان ذيربط در طرح نوروزی ۹۶ با ابراز رضایت از تلاش نیروهای دستاندرکار در سفرهای نوروزی اظهار داشت: در طرح نوروزی سال جاری هماهنگی بین دستگاههای عضو ستاد در بهترین شرایط ممكن قرار داشت و نتیجه این تعامل رضایتمندی مناسبی بود كه از جانب هموطنان و مسافران نوروزی اعلام شد.
رحمانی موحد با اشاره به خدمترسانی و فعالیت بیش از٥٠٠ هزار فعال در سراسر كشور در بخش ستاد هماهنگی خدمات سفر و در مدیریت سفرهای نوروزی، افزود: فعالیت این ستاد از نیمه آذرماه سال ٩٥ آغاز شد و با فعالیت همه دستگاهها و سازمانها امسال شاهد ارتقای مشاركت گروههای مرجع مردمی در فعالیتهای خدماتی و فرهنگی بوده و از ظرفیت همه استانها در معرفی جاذبههای سیاحتی و آدابورسوم و برگزاری جشنوارههای مختلف به کار گرفته شد.
وی همچنین اظهار داشت: تقویت همافزایی، مشاركت و همکاری دستگاههای عضو ستاد در سال جاری به اوج خودرسید و به بهترین نحو و باکیفیت بالا و پاسخگویی مؤثر، اعضای ستاد امور مسافران را مدیریت كردند.
دکتر رحمانی موحد به یكی دیگر از سیاستگذاریها در زمینه مقصد سازی سفرهای نوروزی اشاره كرد و افزود: این امر موجب شد بعضی از شهرها از مبدأ سفرها به مقصد سفرها تبدیل شوند و با اطلاعرسانی خوب و ارائه رهنمودها به مردم، سفرهای هدفمند برنامهریزی شد و امكان ارائه خدمات مطلوبتر به مسافران بیشازپیش فراهم شد.
دکتر رحمانی موحد از ثبت ٥٩ میلیون و٣٤٣ هزار و٦٧٨ نفر- مسافر شب اقامت در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و خاطرنشان كرد: تغییرات جوی و بارش برف در محورهای كوهستانی در اوایل سال سبب كاهش سفرهای بلندمدت شد و در مقابل بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی افزایش یافت كه ٩٤ میلیون و ٥٢٣ هزار و ٣٢١ بازدید ثبتشده است.
بر اساس این گزارش، اسماعیل غلامی معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این نشست طی سخنانی از افزایش پیشفروش بلیتهای اینترنتی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: بیش از ٨٠ درصد از ظرفیت پیشفروش بلیتهای سفرهای جادهای بهصورت غیرحضوری و اینترنتی توسط هموطنان تهیه شد.
وی افزود: بر اساس آمارهای ثبتشده از طریق صورتوضعیت بلیتهای صادرشده ٦ میلیون و ٩٣٩ هزار ٦٣٤ نفر از مردم از وسایل نقلیه عمومی جادهای استفاده كردند كه ٦١ درصد از جابهجاییها از طریق ناوگان اتوبوس ٢٢ درصد مینیبوس و ١٧ درصد سواری كرایه بوده است.
معاون حملونقل از افزایش ١٨ درصدی تردد مسافران در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از مرزهای جادهای كشور خبر داد و افزود: ٧٣ درصد از مسافران عبوری از مرزهای جادهای ایرانی و ٢٧ درصد اتباع خارجی بودند كه بیشترین ترددها به ترتیب در مرزهای مهران، بازرگان، بیله سوار، آستارا و جلفا بوده است. غلامی بابیان اینكه در تعطیلات نوروز با هماهنگیهای انجامشده ٦٣٧ مجتمع خدماتی-رفاهی در جادههای سراسر كشور مشغول خدمترسانی به مسافران جادهای بودند، افزود: باتمهیدات پیش بینی شده ازسوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ٦٦٠ راهدارخانه ثابت وسیار درمحورهای جادهای جهت اسكان اضطراری مسافران در شرایط جوی ناپایدار تجهیز و آماده سازی شده بود وبیش از ١٢ هزار و ١٠٠ نفر نیروی راهدار بابه كارگیری ٩ هزاردستگاه انواع ماشین آلات راهداری، درامرایمن سازی و نگهداری از راهها وبازگشایی محورها فعالیت د اشتند.
وی با اعلام اینكه قبل از فرا رسیدن نوروز تعداد ٨ هزار بنر با پیام های ایمنی در راههای كشور نصب شد، تصریح كرد: از آغاز طرح نوروزی باتلاش نیروهای راهداری ، به ٤ هزار و ٩٣١ وسیله نقلیه درراه مانده كمك رسانی شد و یكهزار و ٢٣٨ نفرازمسافران با توجه به شرایط جوی درراهدارخانهها اسكان داده شدند.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهای مركز مدیریت راهها در این ایام اشاره كرد و افزود: ٧٣٠ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ٦٨٠ دوربین نظارت تصویری نصبشده درراههای شریانی اطلاعات لازم را بهصورت لحظهای در اختیار كاربران و برنامه ریزان قرار میداد.
وی از رشد ١١ درصدی ترددها در ایام نوروز نسبت به این ایام در سال قبل و ثبت میانگین ٤٦١ تردد ساعتی و اوج ترافیک در ٧ فروردین خبر داد و ادامه داد: در این ایام ١٧ میلیون و ٦٧٤ هزار نفر از مردم به سامانه جامع ١٤١ مراجعه و درخواست داشتند همچنین یکمیلیون و ٨٦٤ هزار و ٣٦٣ تماس تلفنی با سامانه تلفن گویای ١٤١ صورت گرفت كه اطلاعات موردنیاز به مسافران عزیز ارائه شد.
گفتنی است سایر اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز گزارش مبسوطی از فعالیتها و اقدامات سازمانی خود ارائه كردند.
نظر شما