شناسهٔ خبر: 36856 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ريلی در مسير توسعه

ناوگان قدیم و جدید ریلی توسعه امری فراگیر در جامعه است و نمی‌تواند تنها در یك بخش از آن اتفاق بیفتد. توسعه، حد و مرز و سقف مشخصی ندارد و چون كاملا به انسان وابسته است، پدیده ای كیفی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن در این بین صنعت ریلی نیز با نگاه به افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نظام، همچون سایر صنایع، با اعتقاد به اینكه انسان محور این توسعه است، نقش توسعه ی انسانی را در تمامی ابعاد مختلف، پذیرفته و سعی می كند با افزایش دانش و آگاهی (تربیت نیروی متخصص) راه درست بهره گیری از سرمایه های انسانی را ابزار كار خود قرار داده، تا بتواند در فرآیند توسعه ی جهانی، گام بردارد.

در همین راستا نیز دولتمردان، مدیران، اشخاصی كه اداره امور كشور را بر عهده دارند، باید با هدایت، رهنمودهای صحیح (اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال)، داشتن استراتژی های قابل قبول و غیره، طرح ها و برنامه های طولانی مدت خود را بر مبنای ضوابط علمی تهیه و تنظیم نمایند، به نحوی كه بتوانند در دوران طلایی عقد قراردادهای مختلف ریلی و شكست تحریم ها با مسائل و مشكلات به طور صحیح مقابله و جامعه را در جاده پیشرفت و ترقی هدایت كنند.

در همین راستا برنامه ریزان سیاست‌های كلان اقتصادی و سیاسی كشور همواره کوشیده‌اند با طراحی و تدوین دستورالعمل‌ها، راهكارهای مختلف و متنوع، مدیران صنعتی و صنعتگران را وادارند كه به شكلی جدی به صنعت ریلی بپردازند.

مصوبات، لوایح، مواد قانونی و دستورالعمل‌های بسیاری در كشور ما وجود دارند كه بر ضرورت پرداختن به صنایع ریلی تأكید می‌کنند. 

بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، ایران باید به "كشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه" تبدیل شود و مبتنی بر نظامنامه تدوین‌شده در بخش حمل‌ونقل این سند، ایران باید "با اولویت دادن به حمل‌ونقل ریلی" و "برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت‌ها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا" و "با افزایش بهره‌وری تا رسیدن به سطح عالی" به "سهم بیشتری از بازار حمل‌ونقل بین‌المللی" دست یابد.

ضرورت توجه ویژه به "صنعت ریلی"، امری بدیهی، روشن و اجتناب‌ناپذیر است و پرداختن مبسوط به زوایای مختلف این موضوع پر اهمیت را مجالی بیش از این در این كوتاه نوشت نیست. و انتظار صنعتگران و فعالان این حوزه از دولت برای تلاش در ایجاد کنش‌هایی مثبت و امیدبخش در این صنعت، انتظاری به‌حق و بجا است. 

دولت تدبیر و امید می‌تواند با فراهم كردن تمهیداتی نسبت به برچیدن موانع فراروی صنعت ریلی كشور در کوتاه‌مدت اقدام كند. تشكیل كارگروهی برای بررسی و ساماندهی مسائل و مشكلات صنعت ریلی شاید بتواند نخستین گام مثبت در این حوزه باشد.

نظر شما