شناسهٔ خبر: 3686 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ستاریان درگفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۴ / روند صعودی تقاضای موثر مسکن با افزایش تسهیلات

بیت الله ستاریان یک کارشناس مسکن با پیش‌بینی احتمال افزایش قیمت مسکن در سال آینده گفت: هر زمان که رونق و حرکت اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد با افزایش قیمت مسکن نیز مواجه خواهیم شد.

بیت‌الله ستاریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وضعیت خرید و فروش مسکن در کشور را راکد دانست و اظهار کرد: وضعیت امسال و سال قبل در مسکن باعث شد تولید به شدت کاهش یابد و این کاهش تولید به انباشت نیاز ما افزود و باعث شد کسری بیشتری برای سال‌های بعد داشته باشیم. قطعا چنین وضعیتی باعث تورم در سال‌های بعد خواهد شد.

کارشناس مسکن با تاکید بر این‌که افزایش قیمت به دلیل مشکلات سال‌های گذشته قطعی است درباره زمان احتمالی آن گفت: این‌که چه زمانی با افزایش قیمت رو‌به‌رو باشیم منوط به برنامه ریزی مدیران است. به دلیل وضعیت فعلی دولت مجبور است به صورت انقباضی عمل کند و بخش خصوصی نیز ورود ضعیفی به این حوزه داشته است. این روند اقتصادی که در حال حاضر بر کشور حاکم است سبب ادامه روند رکود در کشور خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: هر زمان که رونق و حرکت اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد. اگر نخواهیم قیمت مسکن افزایش پیدا کند باید اقتصاد در رکود نگه داشته شود و زمان افزایش قیمت را به تعویق انداخت.

ستاریان درباره تاثیر افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان توضیح داد: این‌‌که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش قیمت را مطرح کرده نکته مثبتی است اما این سوال مطرح می‌شود که آیا بانک‌ها توانایی پرداخت این مبلغ وام را به چند میلیون نفر نیازمند خرید مسکن دارند؟ اگر امروز می‌بینیم که بازار مسکن با رکود مواجه شده به دلیل کم بودن تقاضای موثر است. دست مردم خالی است و اگر وام افزایش پیدا کند قطعا افراد بیشتری به خرید مسکن روی می‌آورند./

نظر شما