شناسهٔ خبر: 37005 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد

مجموعه تاریخی صاحب‌آباد تبریز احیا می‌شود/ امضای توافق‌نامه در سفر دیروز وزیر راه و شهرسازی به تبریز/ پرداخت ۲۷۳۱ فقره تسهیلات نوسازی و بهسازی طی سال گذشته در استان

پلان رئیس اداره عمران و بهسازی استان آذربایجان شرقی گفت: توافق‌نامه احیا و بازآفرینی میدان صاحب الامر تبریز به عنوان فضای شهری پویا منعقد شده و به زودی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابک نجفیان مهرآباد، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر عنوان کرد: توافق‌نامه مذکور در سفری که روز جمعه ۱۸ فروردین ۹۶ وزیر راه و شهر سازی و محمدسعید ایزدی، مدیر عامل  شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به استان داشتند، به امضا رسید.

نجفیان افزود: با درخواست اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان و موافقت مدیرکل محترم موضوع انعقاد تفاهمنامه احیاء مجموعه تاریخی صاحب آباد جزو برنامه های سفر وزیر محترم راه و شهرسازی به استان قرار گرفت و با پیگیری چندین ماهه اداره عمران و بهسازی شهری استان و مذاکرات با شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن متن تفاهمنامه نهایی و آماده امضاء گردید.

احیای مجموعه تاریخی صاحب آباد تبریزکه نقش مهمی در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور در قرون نهم و دهم هجری شمسی داشته است، با توجه به شاخص‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مورد نظر مدیریت استان، به عنوان برنامه بازآفرینی شهری در صدر اهداف شهر تبریز قراردارد.

توافق‌نامه نامه احیای مجموعه تاریخی صاحب آباد تبریز با هدف ایفای نقش یک فضای عمومی شهری سرزنده با ارتقای هویت تاریخی مرکز فعالیت‌های تجاری، خدماتی و توریستی منطقه تاریخی شهر و ارتقای مکانی در محور تاریخی ـ فرهنگی تبریز به عنوان محل تعامل غرب و شرق جهان اسلام میان وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران، بهسازی شهری ایران و معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی استان از یک سو  و استاندار آذربایجان شرقی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تبریز از سوی دیگر به امضا رسید.

وی اظهار کرد: بدین منظور مقرر گردید کمیته ای متشکل از دستگاههای مرتبط تشکیل و درخصوص ساختار مدیریتی و راهبری پروژه که در صورت تصویب در کمیسیون ماده پنج شورایعالی شهرسازی و معماری استان ملاک عمل و اقدام قرار خواهد گرفت، تصمیم گیری نمایند.

به گفته نجفیان اعتبارات مورد نیاز جهت تملک و اجرای پروژه از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی، اعتبارات استانی و نیز از محل اعتبارات شهرداری تبریز، تامین خواهد شد.

وی همچنین از پرداخت ۲۷۳۱ فقره تسهیلات نوسازی و بهسازی استان آذربایجان شرقی طی سال گذشته خبر داد و گفت: سال ۹۵ بیش از  ۳۳۰۰ پرونده برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری به بانک‌های استان معرفی شد که ۲۷۳۱ پرونده به عقد قرارداد منجر شده و تسهیلات نوسازی خود را دریافت کرده‌اند.

نجفیان مهرآباد افزود: سهمیه استان آذربایجان شرقی برای سال ۹۵ بیش از ۲۳۰۰ فقره بود که مقرر شد این تسهیلات از طریق بانک مسکن به ۱۱۰۰ واحد، توسط بانک ملی به ۵۰۰ واحد، از طریق بانک توسعه تعاون به ۲۵۰ واحد، توسط بانک ملت به ۲۶۴ واحد، از طریق بانک سپه به ۵۳ واحد، توسط بانک رفاه به ۱۳۲ واحد و از طرف پست بانک نیز به ۵۳ واحد از بافت‌های ناکارآمد شهری اعطا شود.

 وی دلیل کاهش میزان ارائه تسهیلات اعطا شده برای احداث مسکن در بافتهای ناکارآمد شهری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را انباشت تعداد متقاضیان در نوبت در سال ۹۴ آنهم به دلیل عدم تخصیص منابع مالی توسط دولت از سال ۹۲تا اواخر سال ۹۳ بیان کرد که خوشبختانه با پیگیریهای این اداره کل سهمیه استان در سال ۹۴ به بیش از ۷۱۰۰ واحد افزایش یافت که از این تعداد بیش از ۴۰۰۰ واحد منجربه عقد قرارداد گردید.

نجفیان ادامه داد: طی سه سال گذشته از ۹۷۳۷ فقره سهمیه استان،۷۲۳۲ واحد توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری به بانک‌های استان معرفی شدند که از این تعداد ۴۲۷۲ فقره عقد قرارداد با بانک‌ها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی، رکود بازار و بالا بودن سود تسهیلات و عدم پرداخت یارانه تسهیلات از طرف دولت از مشکلات موجود بر سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده درسطح کشور است.

 

نظر شما