شناسهٔ خبر: 37007 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس مطرح کرد:

نظارت الکترونیک و هوشمند بهترین راه کاهش تلفات جاده‌ای

دوربین نظارتی راه‌ها مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در پایان طرح ترافیکی انتظامی نوروز ۹۶ گفت: سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف تأثیر به سزایی در کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایام نوروزی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس، علیرضا سیاهپور تأکید کرد: وضعیت ترافیکی جاده‌های استان فارس در ایام نوروزی با استفاده از سامانه‌های فعال هوشمند از جمله سامانه‌های ثبت تخلف، دستگاه‌های ترددشمار و دوربین‌های نظارت تصویری به طور اصولی و تخصصی رصد شده است.

سیاهپور ادامه داد: به منظور افزایش ایمنی عبور و مرور در ایام پرتردد تعطیلات نوروزی به ویژه در مقطع زمانی بازگشت مسافران، بخش‌های عمده‌ای از محورهای اصلی و بزرگراهی استان به کمک سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل کنترل شده‌اند که این امر تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در سطح محورهای استان فارس با رویکرد جدی به رفتار رانندگان داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: با تلاش و برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، با اهتمام ویژه و توجه جدی مرکز مدیریت راه‌های استان و دیگر زیرمجموعه‌های این اداره کل، در حال حاضر نظارت ترافیکی، شناسایی وقایع و حوادث جاده‌ای، دریافت به موقع اطلاعات برخط و تردد در محورهای مواصلاتی استان با استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری، سامانه‌های ترددشماری و سایر سامانه‌های هوشمند امکان‌پذیر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس همچنین با بیان اینکه تعداد ۱۳۶ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور برای اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و کاهش تخلفات در طول بیش از ۱۳۴۴ کیلومتر از محورهای شریانی استان تجهیز شده‌اند، افزود: با به‌کارگیری این تجهیزات، علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای وسایل نقلیه در پای هر دوربین ثبت تخلف، میانگین سرعت آنان نیز در بین دوربین‌ها محاسبه شده و در صورت داشتن سرعت غیرمجاز در طول مسیر، پلاک خودروهای متخلف توسط سامانه‌های مذکور ثبت می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس اضافه کرد: در ایام نوروز ۹۶ بیش از ۱۹ میلیون تردد در محورهای استان فارس ثبت شده است. وی با اعلام این مطلب گفت: طی بازه زمانی ۲۱ روزه حدفاصل ۹۵/۱۲/۲۵ لغایت ۹۶/۱/۱۵ بیش از ۱۹ میلیون تردد انواع وسایط نقلیه به کمک دستگاه‌های ترددشمار این اداره کل در محورهای مختلف استان ثبت شده است که بر این اساس فارس با اختصاص بیش از ۵ درصد از کل ترددهای کشور (در مدت‌زمان اعلام شده) رتبه ششم را کسب کرده است.

مسئول کمیته حمل‌ونقل ستاد تسهیلات خدمات سفرهای نوروزی ۹۶ استان همچنین با اشاره به فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تحت پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر استان افزود: در مقطع زمانی ۲۵ اسفندماه ۹۵ لغایت ۱۵ فروردین امسال در قالب ۳۸ هزار و ۹۰۰ سفر بیش از ۴۶۲ هزار و ۴۰۰ مسافر به مقاصد مختلف درون و برون استان جابه‌جا شده‌اند.

نظر شما