شناسهٔ خبر: 37008 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تشریح جزئیات امضا سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه/ امضای قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون در حضور رئیس جمهوری

عباس نظری مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن از امضای سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه در خلال سفر رئیس جمهوری به مسکو خبر داد و گفت: در حضور رئیس جمهوری، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون به امضا رسید و متعاقب آن می‌توان از این فناوری و توان فنی روسیه در سایر خطوط همچون تهران-تبریز و بافق-بندرعباس استفاده کرد. 

عباس نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌ها و قرارداد‌های منعقد شده میان راه‌‌آهن‌های ایران و روسیه در سفر رئیس جمهوری به مسکو اظهار داشت: طی این سفر یک سند استراتژیک بین راه‌آهن‌های دو کشور در جهت برقی‌سازی برخی از محورهای شبکه ریلی کشور به امضا رسید. زیرا طبق برنامه باید ۵هزار کیلومتر از خطوط ریلی کشور برقی شود.

وی افزود: در حضور رئیس جمهوری، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون به امضا رسید و متعاقب آن می‌توان از این فناوری و توان فنی روسیه در سایر خطوط همچون تهران-تبریز، بافق-بندرعباس استفاده کرد. 

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «انجام این اقدامات منوط به شروط وضع شده و تامین مالی از طریق دولت روسیه است» گفت: در صورت انجام تعهدات روسیه می‌توان از توان فنی و فاینانس دولت روسیه در زمینه همکاری مشترک ریلی بهره جست.

نظری در ادامه به پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز از لحاظ مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد و مذاکرات در خصوص نحوه تامین فاینانس و شرایط مالی با طرف چینی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، بانک مرکزی نیز در این پروژه دخیل است، از این رو برخی الزمات از جانب بانک مرکزی تعیین می‌شود و با مشخص شدن آنها این پروژه نیز قابلیت عملیاتی شدن را به دست می‌آورد. از این رو این پروژه صرفا در حوزه وزارت راه و شهرسازی قرار نمی‌گیرد.

 گفتنی است، پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون در منطقه راه‌آهن شمال قرار دارد و شامل نوحی گرمسار- گردنه گدوک-پل سفید- قائم شهر- ساری-گرگان-اینچه‌برون می‌شود.

نظر شما