شناسهٔ خبر: 3707 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه‌آهن:

توافق‌نامه مشترک راه‌آهن و کشتیرانی برای عملیاتی کردن بندر خشك آپرین امضا شد

بندر خشک آپرین صبح امروز توافق نامه‌ای میان دو شرکت راه آهن و كشتیرانی جمهوری اسلامی به منظور انجام مطالعات لازم برای طراحی سرمایه‌گذاری ساخت، بهره برداری از پایانه ریلی، ترمینال‌ها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در زمین‌های بندر آپرین به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن گفت: طی ماه‌های اخیر شركت راه‌آهن با كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور عملیاتی كردن ایجاد بندر خشك آپرین وارد مذاكره شد و پیرو آن امروز توافق‌نامه‌ای میان مدیران دو شركت به امضا رسید.

وی افزود: طرح ایجاد بندر خشك آپرین به منظور شكل‌گیری منطقه‌ای برای انجام عملیاتی گمركی و ترخیص كالا و همچنین تفكیك و انجام عملیات فرآوری روی آن و سپس انتقال كالاها از این منطقه به تهران و سایر شهرها مطرح بود اما در طول سال‌های اخیر هیچ گونه اقدام جدی برای عملیاتی كردن این بندر صورت نگرفته بود.

پور سیدآقایی اظهار كرد: بر مبنای این تفاهم‌نامه شركت كشتیرانی بخش بزرگی از زمین‌های آپرین را در اختیار خواهد گرفت و یك مجتمع بزرگ كانتینری با سرمایه خود در این منطقه ایجاد خواهد كرد و پیرو آن كانتینرهای ورودی به كشور از این محل در اختیار مصرف كنندگان قرار خواهند گرفت.

وی مجموع سرمایه گذاری توافق شده برای این پروژه را حدود هزار میلیارد ریال توسط كشتیرانی اعلام كرد و گفت: این پروژه در دو یا سه فاز عملیاتی خواهد شد و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته امید می‌رود تا پایان سال ۹۴ حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از این سرمایه گذاری صورت گرفته و عملیات اجرایی كار آغاز شود.

به گفته پورسید آقایی این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای شروع عملیات اجرایی راه‌اندازی و ساخت چنین سایت بزرگی در آپرین خواهد بود.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینكه حمل و نقل بار از طریق ریل صرفه جویی هفت برابری در مصرف سوخت را به همراه دارد گفت: ایجاد بندر خشك در نزدیكی محل‌های مصرف موجب افزایش حمل بار از طریق ریل شده و جاده در این میان نقش تكمیلی را ایفا می‌كند كه امروز در تمام دنیا این الگو در حال اجراست.

وی افزود: عملیاتی شدن ایجاد چنین بنادری ضمن جلوگیری از تجمع بار در بنادر كمك شایانی به اقتصاد كشور و حمل و نقل بار می‌كند.

در این جلسه مدیران عامل دو شركت راه‌آهن و كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مطالعات لازم و تهیه قرارداد با لحاظ مواد آتی به منظور طراحی سرمایه‌گذاری ساخت، بهره‌‌برداری از پایانه ریلی، ترمینال‌ها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در زمینی به وسعت حدود ۲۰۰ هكتار از زمین‌های بندر آپرین متعلق به راه‌آهن توسط كشتیرانی و سپس انتقال پروژه به شركت راه‌آهن به صورت BOT توافق كردند./

نظر شما