شناسهٔ خبر: 37097 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست متفاوت مدیرکل بنادر هرمزگان با رسانه‌ها روی شناور مسافری/ طرح نوروز ۹۶ سفرهای دریایی به روایت آمار و ارقام

نشست مدیرکل بنادر هرمزگان‌گفت:طی تعطیلات نوروزی امسال، ۹هزار و ۷۰۰ تردد شناورهای دریایی برای جابجایی مسافر و ۸۳ هزار تردد نیز برای جابجایی گردشگران انجام شد که حجم گسترده و عظیمی از سفرهای دریایی در هر روز را شامل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در ابتدای این نشست خبری که حدود ۴۰ نفر از خبرنگاران صداوسیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت های خبری استان هرمزگان حضور داشتند، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان ضمن ابراز سپاسگزاری از همکاری رسانه‌ها در سال گذشته اظهار داشت: واقعیت امر این است که رسانه های استان به دنبال نشان دادن موفقیت ها و ظرفیت ها برای رونق بیشتر اقتصادی استان هستند و انتقادات را نیز در راستای بهره گیری بیشتر از ظرفیت ها مطرح می کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد نوروزی تسهیلات سفرهای دریایی در استان بیان کرد: مسئولیت این ستاد بر عهده اداره کل بنادر و دریانوردی است که ۲۷ عضو از دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه دریا را شامل می شود. هرچند طرح نوروزی همه ساله از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد، اما جلسات و اقدامات آن از ماه ها قبل از عید کلید می خورد.

این مقام مسئول اضافه‌کرد: جلسات متعددی قبل از شروع طرح نوروزی با حضور اعضای کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی برگزار شد و اقداماتی همچون بازرسی از شناورها نیز ماه ها پیش از آن از اوایل مهرماه آغاز شد.

عفیفی پور با اشاره به اقدامات جدید صورت‌گرفته در طرح نوروزی ۹۶ گفت: امسال برای نخستین بار فرماندهان شناورها از مرکز کنترل ترافیک دریایی (VTS  ) اداره کل بنادر هرمزگان بازدید کردند و در جریان نحوه پایش الکترونیکی شناورها قرار گرفتند. همچنین مهماندارهای خانم از اوایل عید نوروز روی شناورها مستقر شدند تا به حجم عمده ای از مسافران که بانوان هستند، خدمات و اطلاعات ارایه دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: طی ۲۱ روز اجرای طرح نوروزی سال ۹۶، در مجموع جابجایی بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر -سفر مسافر و گردشگر به انجام رسید که از این رقم چهار میلیون نفر سفر مربوط به ترددهای مسافری و حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز به جابجایی گردشگران اختصاص داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال در حوزه جابجایی مسافران دریایی قریب به ۷درصد کاهش داشتیم که علت اصلی آن شرایط نامساعد جوی در استان بود و هفت روز به شکل کامل یا در ساعاتی از روز مجبور شدیم برای حفظ ایمنی و جان مسافران، فعالیت بنادر مسافری و ترددهای دریایی را متوقف کنیم.  

عفیفی پور اظهار داشت: طی این مدت بیش از ۵۶۰ هزار خودرو توسط شناورهای لندینگ کرافت با ثبت ۲۰ هزار سفر دریایی بین سرزمین اصلی و جزایر جابجا شد که عمده آن به مسیرهای دریایی قشم و کیش اختصاص داشت.

وی افزود: طی تعطیلات نوروزی امسال، ۹هزار و ۷۰۰ تردد شناورهای دریایی برای جابجایی مسافر و ۸۳ هزار تردد نیز برای جابجایی گردشگران انجام شد که حجم گسترده و عظیمی از سفرهای دریایی در هر روز را شامل می شود.  

عفیفی پور همراهی و همکاری رسانه ها و صداوسیما در اطلاع رسانی به مردم در زمینه وضعیت ترددهای دریایی وشرایط جوی و همچنین اقدامات روابط عمومی این اداره کل را در تامین رضایت مردم و ایمنی سفرهای دریایی بسیار موثر دانست.

مهدی نوفرستی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز اطلاع رسانی را یکی محورهای پنج گانه اقدامات طرح نوروزی دانست و فعالیت های رسانه ها و همچنین روابط عمومی اداره کل بنادر را در کاهش ترددهای غیرمجاز و افزایش ایمنی سفرها بسیار اثرگذار اعلام کرد.

وی در ادامه به تشریح گزارشی از اقدامات طرح نوروزی سال ۹۶ و دستاوردهای این طرح پرداخت.

محمد محسنی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز ضمن اشاره به فعالیت های شاخص حوزه گردشگری دریایی در مرکز و شرق استان گفت: عید نوروز امسال برای نخستین بار، یک شناور گردشگری با ظرفیت ۲۰۰ صندلی - سفر به ناوگان شناورهای مسافری و گردشگری در شهر بندرعباس اضافه شد تا خدمت جدیدی را به مهمانان نوروزی و مردم استان هرمزگان ارایه نماید.

وی الحاق سه فروند شناور جدید در مسیر بندرعباس-قشم - هرمز، راه اندازی ایستگاه دوچرخه در بندر هرمز به عنوان خدمات مکمل حوزه گردشگری دریایی، بهره برداری از سامانه فروش اینترنتی بلیت شناورها و راه اندازی باجه های فروش بلیت در ایستگاه راه آهن بندرعباس را از دیگر اقداماتی برشمرد که در طرح نوروزی سال ۹۶ اجرایی شد.  

محسنی از ساماندهی گشت‌های دریایی در خوریات سه گانه تیاب، آذینی و خلاصی در شرق استان و استقرار تیم های غواصی و بازرسی در این مناطق گردشگری سخن به میان آورد و گفت: طی تعطیلات نوروزی امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از جاذبه های دریایی این خورها بازدید کردند. علاوه بر این، آموزش بلدهای محلی و ساماندهی قایق های تفریحی در بنادر شرق استان با هدف ارتقاء ایمنی ترددهای دریایی نیز از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، خبرنگاران حاضر در این نشست نیز با استقبال از اقدام ابتکاری روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در برگزاری نشست خبری بر روی یک شناور مسافری در مسیر بندرعباس به قشم، این حرکت را اقدامی قابل ستایش دانستند و در بخش پایانی نشست، سوالات خود را با عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان در میان گذاشتند.

نظر شما