شناسهٔ خبر: 37136 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سردار مهری در کمیسیون ایمنی راه‌ها:

تغییر و کنترل رفتار رانندگان با تدبیر وزیر راه با نصب دوربین‌های ثبت تخلف/ تشریح سهم خودروهای سواری در حوادث رانندگی و واژگونی در نوروز ۹۶/ تاکید بر افزایش استراحتگاه‌ها در جاده‌های کویری

برگزاری اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها در سال جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: با تدبیر آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور، رفتار رانندگان بهتر از قبل قابل‌کنترل است که نتایج مثبتی مانند کاهش ۷ درصدی مجروحین  و ۱۰ درصدی جان‌باختگان سر صحنه و ۹ درصدی تصادفات در پیش داشته است.

سردار تقی مهری در نخستین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۶ با اشاره به ویژگی طرح نوروزی ۹۶ نسبت به سال قبل اظهار داشت: رانندگان بهتر از قبل قوانین را رعایت کردند و بر اساس آمار توقیف  خودروهایی که هم‌زمان دو تخلف حادثه‌ساز داشتند نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. همچنین خانواده‌ها در طول سفر به‌خوبی با دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته‌اند.

وی افزود: در تعطیلات ۲۲ روزه نوروزی امسال، فقط از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ۱۵ هزار دقیقه اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و با احتساب میزان دقایق اطلاع‌رسانی شده از سوی سایر دستگاه‌ها مجموع آن به بیش از ۲۰ هزار دقیقه خواهد رسید. از طرفی استفاده از سامانه‌های پلیس  و سازمان راهداری بین مردم فراگیر شده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: با تدبیر آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور، رفتار رانندگان بهتر از قبل قابل‌کنترل است که نتایج مثبتی مانند کاهش ۷ درصدی مجروحین  و ۱۰ درصدی جان‌باختگان سر صحنه و ۹ درصدی تصادفات در پیش داشته است و امیدواریم با ادامه یافتن روند نصب و بهره‌برداری از این سامانه‌ها، تعداد حوادث رانندگی روند کاهشی را طی کند.

به گفته سردار مهری استان‌های فارس، کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، اصفهان بیشترین میزان کاهش حوادث رانندگی از نظر عدد مطلق را طی تعطیلات نوروز داشتند. 

وی از سهم ۷۲ درصدی خودروهای سواری در حوادث رانندگی خبر داد و گفت: ۱۲ درصد وانت‌بارها، ۸ درصد موتورسیکلت، ۶ درصد کامیون  و بین ۱.۵ تا ۲ درصد نیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی در حوادث رانندگی سهم دارند. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از دوربین‌های تردد شمار گفت: بیشترین تردد در سفرهای نوروزی ۹۶ نیز در استان‌های، البرز. تهران، قزوین، مازندران، گیلان، قم و خراسان رضوی انجام شد. 

سردار مهری بابیان اینکه در نوروز امسال ۴۰ درصد علل وقوع حوادث به واژگونی تعلق دارد تأکید کرد: این رقم حاکی از کاهش برخورد دو خودرو است اگرچه این رقم نسبت به سال قبل کاهش داشته است اما  بیانگر تعداد بالایی است که باید فکری برای کاهش آن بشود.

وی افزود: به‌طور مثال نزدیک به ۶۸ درصد از مجموع حوادث رانندگی در جاده‌ کویری خراسان مربوط به واژگونی است. همچنین جاده‌های سمنان، شاهرود و جاده‌هایی با حاشیه‌های کویری بیشترین تعداد واژگونی را دربر دارند که عواملی همچون انعکاس تابش نور خورشید بر خط‌کشی‌ها، طولانی بودن جاده، کاهش ضریب هوشیاری در پیچ جاده‌ کویری، خستگی چشم در زمان شدت تابش نور خورشید در آن تأثیر دارد. لذا باید تعداد استراحتگاه‌ها در جاده‌های کویری افزایش یابد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه به سایر علل وقوع حوادث در طرح نوروز ۹۶ اشاره کرد و گفت: مجموع آمار علل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی به ۴۱ درصد رسیده است، ۲۳ درصد سرعت غیرمجاز و حدود ۱۹ درصد نیز انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز است.

سردار مهری با تأکید بر تمرکز بر عنصر سرعت و کاهش آن ابراز داشت: میانگین سرعت تردد در سطح جاده‌ها از ۸۱ به ۸۰ کیلومتر در ساعت کاهش طی ایام نوروز کاهش یافت که تأثیرات مثبتی در پی داشت.

به گفته وی کمترین سن تخلف متعلق به یک راننده ۱۹ ساله در استان گیلان در مسیر فومنات بوده و بیشترین سن تخلف نیز متعلق به یک فرد ۷۹ ساله در خوزستان است؛ و بدترین تصادفات نیز در استان آذربایجان شرقی به سمت خوی بر اثر برخورد یک اتوبوس و مینی‌بوس با ۸ کشته و تصادف دیگر در محور کاشان به سمت قم  به دلیل خواب‌آلودگی راننده رخ داد که ۱۵ نفر مجروح و ۴ کشته بر جای گذاشت.

رئیس پلیس  راهنمایی و رانندگی با اشاره به آمار سال ۹۵ خاطرنشان کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۱۱ ماه سال گذشته معادل ۳.۵ درصد برابر ۵۲۳ نفر به نسبت مدت مشابه سال ۹۴ کاهش تلفات رانندگی در دو بخش برون شهری و دورن شهری داشتیم که از این میان بیشترین کاهش با ۴.۳ درصد و برابر ۴۸۱ نفر در بخش جاده‌ای مشاهده شد. 

وی افزود: در سال ۹۴ تعداد تلفات رانندگی درون‌شهری ۴ هزار و ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند که این تعداد در سال ۹۵ با یک نفر کاهش به ۴ هزار و ۴۳ نفر رسید؛ اما در بخش برون‌شهری نیز از ۱۱ هزار و ۱۷۴ نفر در سال ۹۴ به ۱۰ هزار و ۶۹۳ نفر کاهش یافت و به نسبت سال پیش ۴۸۱ نفر از تلفات کم شد.

سردار مهری بابیان اینکه «تقریباً بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۹۵ شماره‌گذاری شده است.» افزود: در سال گذشته با شماره‌گذاری ۶۷۵ هزار موتورسیکلت برابر با دو سال در کشور موتورسیکلت شماره‌گذاری شد. علت این حجم از شماره‌گذاری موتورسیکلت به دلیل مصوبه دولت در خصوص لغو تولید موتورسیکلت‌های ۲ زمانه از اول مهرماه،بود که بسیاری برای شماره‌گذاری موتورهای خود اقدام کردند.

 وی با توجه به وجود ۱۹ میلیون و ۷۴۳ هزار خودرو و ۱۱ میلیون و ۴۳۹ هزار موتورسیکلت پلاک شده در کشور تا پایان سال ۹۵ بیان داشت: در سال گذشته فقط ۱۷۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که رقم به نسبت کمی است و یکی از پیشنهاد‌های پلیس اسقاط حداقل یک خودرو در ازای تولید یک دستگاه خودرو داخلی است. الآن به ازای خودروهای خارجی تا ظرفیت ۹ لیتر باید حداقل ۴ دستگاه خودرو اسقاط شود و ظرفیت‌های بالای ۱۰ لیتر باید ۶ دستگاه خودرو اسقاط کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به هفته ایمنی راه‌ها و روز کاهش سرعت از تاریخ ۸ تا ۱۴ «ماه می» سال جاری یادآور شد: در صورت کاهش تلفات در این هفته بسته‌های کمکی از سوی سازمان ملل اهدا خواهد شد. در کشور  ما اقدامات خوبی انجام‌شده است و می‌طلبد اقدامات یکپارچه‌ای از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام شود. 

سردار مهری عنوان کرد: طبق تحقیقات پلیس هزینه تلفات رانندگی برابر با  ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

وی در پایان تأکید کرد: یکی از بهترین اقدامات برای کاهش تلفات رانندگی نصب دوربین‌های ثبت تخلف محسوب می‌شود که باید برآورد دقیقی برای آن داشت.

نظر شما