شناسهٔ خبر: 37210 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در شورای حمل و نقل و مسکن استان همدان؛

افتتاح راه آهن تهران- همدان با حضور رئیس‌جمهوری در اردیبهشت‌ امسال/ بهره‌برداری از ۳۶۰۰ کیلومتر بزرگراه در دولت یازدهم/ انعقاد قرارداد بین ایران و روس برای ورود ۶۰۰۰ واگن باری/ توسعه عدالت اجتماعی با خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR / ارایه تسهیلات ۲۲ هزار میلیاردتومانی به متقاضیان واقعی مسکن در سال ۹۶

جلسه وزیر راه و شهرسازی که در راس هیاتی برای بازدید از برخی پروژه های استان همدان وارد آن استان شده بود در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن استان، بخشی از سیاست‌های حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، عصر ۲۴ فروردین‌ماه در سفر استانی خود به همدان در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن در استانداری آن استان که با شرکت تعدادی از معاون معاون خود؛ امیر امینی، محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ای، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد تقی‌زاده، و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس، استاندار استان، فرمانداران، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیران کل راهداری و راهسازی استان و دیگر مسئولان استانی تشکیل شد، نکاتی را ارایه کرد.

آخوندی ضمن اظهار خرسندی از حضور در کنار مسئولان استان همدان، گفت: شرایط کشور، شرایط خطیری است. از یک طرف توسعه و عمران و همچنین ضرورت ارتقای سطح زندگی مردم یک خواست عمومی و اصلی است و از سوی دیگر جامعه ایران جامعه جوانی است که نیاز به اشتغال و توسعه و فعالیت دارد و در عین‌حال از دیگر سوی، کشور، دارای محدودیت‌های گسترده‌ای است که با توجه به شرایط موجود، تلاش کردیم اقدامات خوبی انجام بگیرد.

عبور میزان خودروهای کشور از مرز ۱۹ میلیون

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل و نقل همه می‌دانیم که این حوزه به شدت خودرو محور است. لذا، سهم حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی، سرجمع سهم محدودی است. بر اساس آمار سال ۹۵، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو به خودروهای کشور اضافه شد و میزان خودروها بدون درنظر گرفتن موتورسیکلت از مرز ۱۹ میلیون عبور کرد.

وی با تاکید بر آنکه سهم بخش خودرو در حمل و نقل سهم بزرگی است، گفت: اگر بخواهیم به سمت محیط‌ زیست سالم، شهر سالم، زندگی بهتر، ارتقای کیفیت زندگی مردم و بهبود آن پیش برویم باید یکی از جهت‌گیری‌های ما به سمت ریل و توسعه شهرسازی ریل‌پایه باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اضافه کرد: تغییر مسیر کار دشواری است و سرمایه گذاری زیادی می‌خواهد و باید بتوانیم در رفتارها و الگوهای مردم تاثیر بگذاریم. اگر بخواهیم به سمت ریل و توسعه آن برویم باید اصلی ترین بحث ما این باشد که شهرسازی ما با ریل آشتی کند.

آخوندی تصریح کرد: مردم در شهرها زندگی می‌کنند. لذا اگر بخواهیم ریل را مورد اهمیت قرار دهیم باید مردم دسترسی مناسبی به آن داشته باشند.

ایستگاه راه‌آهن همدان به درون شهر می‌آید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که در همدان بیش از یکهزار میلیاردتومان هزینه خط ریلی تهران- همدان است، گفت: در حالیکه خط ریلی تهران- همدان بیش از یکهزار میلیاردتومانن هزینه برداشته است اما شاهد هستیم که ایستگاه راه آهن آن در ۱۵کیلومتری شهر پیش بینی شده است که با این ساختار علاوه بر آنکه باید ذهنیت ها تغییر کند باید نظام رفتاری و برنامه ریزی نیز عوض شود. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا ایستگاه را به شهر آورده و به حمل و نقل عمومی وصل کنیم.

وی تصریح کرد: ایستگاه راه آهن باید در ایمن ترین نقطه شهر باشد.

آخوندی همچنین گفت: برای آنکه از جاده بخواهیم به سمت ریل شیفت داشته باشیم باید اتفاقات بزرگتری را انجام دهیم. قاعدتا باید بتوانیم بین همدان و شهرهای پیرامون، امکان رفت و آمد ریلی داشته باشیم. اگر فکر کنیم با توسعه جاده، مشکل، حل می شود غیرممکن است زیرا سرعت رشد وسیله نقلیه همواره از ریل بیشتر بوده است. به همین دلیل نیز باید به سمت تغییر الگوی مصرف برویم و باید نظام برنامه‌ریزی، نظام حمل و نقل و رفتاری در ایران تغییر کند.

مقام ارشد حوزه حمل و نقل کشور، با اظهار خرسندی از اینکه در زمینه ایجاد زمینه‌های فکری و همچنین اقدامات اجرایی- عملیاتی در حوزه توسعه ریل کشور، توجهات مناسبی صورت گرفته است، گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری، ایستگاه راه آهن تهران- همدان با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود. اما با تغییر کاربری که در این ایستگاه انجام شده، ایستگاه فوق به خط باری تبدیل و ایستگاه مسافری در داخل شهر ایجاد می‌شود تا در نهایت حمل و نقل ترکیبی را در همدان داشته باشیم و ما تا ملایر خط آهن را توسعه خواهیم داد.

توسعه ایمن ناوگان ریلی مسافری در دستور کار

وی افزود: خط آهن ملایر به کرمانشاه با سرعت در حال انجام است و تاکنون نیز به نوبران رسیده‌ایم و تا کرمانشاه در پنج نقطه در حال ریل‌گذاری هستیم. همچنین، اتصال همدان به ملایر را نیز حتما آغاز می‌کنیم و در دستور کار قرار دارد. تلاش داریم تا بتدریج بتوانیم شبکه ریلی را توسعه دهیم و بیشتر مردم بتوانند به ریل دسترسی ایمنی داشته باشند.

آخوندی با تاکید بر اینکه رکورد ریل‌گذاری در استان همدان، امیدوارکننده است و تنها در ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری ۱۶۶۰ متر ریل‌گذاری در مسیر ریل تهران- اصفهان انجام شد، گفت: رکورد ریل‌گذاری ۲۳ فروردین‌ماه در سراسر کشور ۵۶۰۰ متر بود که در کشور، سابقه چنین رکوردهایی وجود ندارد. تلاش داریم تا به تعهدات رئیس‌جمهوری که اعلام کرد باید ریل به پنج مرکز استان برسد جامه‌عمل بپوشانیم و این تعهد را محقق کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار بحث ریل، برای ۶هزار واگن باری قرارداد گسترده‌ای توسط  بخش خصوصی و با تامین مالی روسی و ساخت مشترک شرکت های ایرانی و روسی منعقد شده است و بخش عمده‌ای از شرکت‌های روسی و ایرانی در توسعه ناوگان ریلی نقش دارند و در توسعه این بخش اقدامات مناسبی انجام گرفته است. همچنین برای توسعه ناوگان مسافری ریلی کارهای خوبی با استفاده از شرکت‌های داخلی انجام گرفته است. آخرین آن ۱۱۳ واگن بود که در اسفندماه انجام شد.

وی اشاره کرد: همزمان با توسعه ناوگان باری ریلی و مسافر، اقدامات مناسبی را در حوزه جاده انجام داده ایم که از جمله آنها اعلام می‌کنم ۳۶۰۰ کیلومتر بزرگراه در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است.

احداث ۳ فرودگاه در کشور

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده از توان بخش‌های خصوصی داخلی برای سرمایه‌گذاری در کشور، گفت: در حوزه هوایی، مصوبه هیات وزیران برای احداث ۳ فرودگاه در کشور اخذ شد که با شرکت های خصوصی داخلی این کار به سرانجام خواهد رسید.

وی با تاکید بر این نکته که در فرودگاه همدان آمادگی مشارکت برای توسعه وجود دارد، گفت: در سال ۹۵، در حوزه ریل از کرمان به سیرجان مجوز سرمایه‌گذاری خصوصی گرفته شد. همچنین در سال گذشته برای سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار نیز مجوزهای لازم اخذ شد.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه هوایی اقدامات مناسب و اساسی انجام شد. توسعه صنعت هوانوردی و ناوگان هواپیمایی چون می تواند جابه‌جایی سرمایه‌گذاران را تسریع بدهد و در جهت توسعه نیز نقش موثر دارد اثرات آن در توسعه مناطق زیاد و همچنین زودبازده است.

قرارداد خرید هواپیما در دولت یازدهم بی‌سابقه است

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: خوشبختانه قرارداد ۲۰۰ هواپیما امضا شد که قطعا در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است و این اتفاق در دولت یازدهم محقق شد. قرارداد تحویل ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد جدیدATR منعقد شد که برای پرواز در فرودگاه‌های کشور مناسب است و در توسعه مناطق محروم‌تر، نقش موثری ایفا می‌کند.

آخوندی ادامه داد: از ۶۰ فرودگاه کشور، ۹ فرودگاه فعالیت ۸۰ درصدی دارند. لذا ATR توسعه فرودگاه های کوچک را هدف قرار می دهد که با امضای قرارداد آنها و تحویل به کشور، توسعه گردشگری در سراسر ایران و عدالت اجتماعی در سراسر کشور، محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمامی ۲۰ فروند هواپیمای ATR را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تحویل می‌گیریم. همچنین، قراردادهای بویینگ و ایرباس نیز همزمان در حال انجام است.

نوسازی ناوگان جاده‌ای و کامیون‌ها

وزیر راه و شهرسازی در بیان دیگر اقدامات حوزه حمل و نقل، به نوسازی ناوگان جاده‌ای و کامیون‌ها اشاره کرد و گفت: کاری که باید در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌ای و کامیون‌ها اتفاق می‌افتاد، رخ داد. برای آنکه فرصت از دست نرود نباید وارد چانه‌زنی شویم. ما نمی توانیم تسهیلات بانکی را از ۹ درصد کمتر کنیم. همچنین، بخشی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی را وزارت نفت انجام می‌دهد و این بالاترین امکان دولت است.

آخوندی با تاکید بر آنکه بودجه کشور با کسری روبه‌رو ست، گفت: برای نوسازی ناوگان جاده ای کارهای خوبی انجام شده است. آرزوی من این است که ۳۵ هزار کامیون نوسازی شوند و می دانید که قراردادهایی را با شرکت‌های ماموت و دیگر شرکت‌ها بسته‌ایم. اما حواسمان باشد امکانات ما محدود است و باید در حدی که امکانات داریم تلاش کنیم و نوسازی را در همان اندازه نیز انجام دهیم.

تشریح سیاست‌های حوزه مسکن

مقام ارشد حوزه سیاستگذاری مسکن نیز در بیان سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه، گفت: هدف گذاری ما در بخش مسکن برای ۳ گروه خانه اولی ها که عمدتا زوج های جوان هستند، گروه‌های ساکن در بافت میانی و فرسوده شهرها و همچنین افراد ساکت در حاشیه شهرها بود که مشکل زندگی و کیفیت زندگی آنها جدی است.

آخوندی افزود: دو راه حل برای این سه گروه هدف در نظر گرفتیم. نخست، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. باید توجه کنیم که در ابتدای دولت یازدهم حداکثر تسهیلاتی که در اختیار مردم برای خرید مسکن قرار داشت، ۲۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر شاهد هستیم که در مراکز استان‌ها این میزان به ۶۰ و برای زوج های جوان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در حالیکه قیمت مسکن تقریبا ثابت مانده است افزایش قدرت خرید رخ داد و فرصت مناسبی برای خانه دار شدن مردم فراهم شد.

آخوندی افزود: استقبال خوبی از حساب صندوق پس‌انداز یکم شد و در حال حاضر تعداد پس‌اندازکنندگان به بیش از ۱۵۵ هزار نفر در سراسر ایران رسیده است.

وی ادامه داد: فقط در استان همدان ۳۶هزار نفر در بانک مسکن سرمایه‌گذاری کردند و این‌ها افرادی هستند که نیاز واقعی به مسکن دارند. بر اساس آمارها، در سال۹۵، بانک مسکن به ۱۳۳ هزار واحد مسکونی معادل ۶۷۰۰ میلیاردتومان تسهیلات داد که رشد آن نسبت به سال ۹۴، ۴۷ درصد بود. همین بانک برای خرید مسکن به ۱۴۲ هزار واحد، تسهیلات خرید داد رشدش نسبت به سال قبل ۷۴ درصد بوده است.

آخوندی ادامه داد: بانک در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار میلیاردتومان تسهیلات داده است. فکر می‌کنم سال ۹۶، میزان تسهیلاتی که بانک‌مسکن می‌دهد از ۲۲ هزار میلیاردتومان می‌گذرد. خوبی این تسهیلات واقعی بودن آن برای متقاضیان واقعی و نه برای سوداگری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آمار سال ۹۵، آمار تکان‌دهنده‌ای است. تعداد خانه های خالی در ایران، ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد است. یعنی وقتی که تسهیلات به متقاضیان واقعی داده نمی شود و به سوداگران داده می شود نتیجه اش این تعداد خانه خالی می‌شود که معادل رقمی آن ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه است. بحث ما در حوزه مسکن این است که تسهیلات به متقاضیان واقعی مسکن داده شود.

آخوندی گفت: معتقد هستیم اینگونه تسهیلات که منجر به افزایش تعداد خانه های خالی شده افتخاری ندارد و برای حل مسایل واقعی مسکن نبوده است. در حالیکه ما در دولت یازدهم سیاست های خود را بر این متمرکز کرده ایم که از منابع ایران حراست و حفاظت کنیم و موجب هدر رفت سرمایه های ملی نشویم.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم یک نشانی و علامتی داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به آن افتخار کنیم، نشانه ای که بتواند مردم شهرها را نسبت به آینده امیدوار کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیاده روی و بازدید از پیاده راه بوعلی که حد فاصل میدان امام تا میدان بوعلی شهر همدان است، گفت: بسیار خرسندم که در دیدار با مردم همدان آنها را تا این اندازه شاداب و پرنشاط دیدم. امیدواریم اقداماتی که در همه استان ها و از جمله همدان انجام گرفته است موجب ایجاد شور و نشاط و امیدواری نسبت به آینده در مردم شود.

آخوندی افزود: از تمامی کسانیکه در حوزه حمل و نقل برای نوروز ۹۶ زحمت کشیدند از جمله پلیس راه، امداد، هلال احمر و بخش های مختلف تشکر می کنم و امروز وظیفه دارم از خدمات شهرداری همدان نیز برای اقدامات مناسبی که در شهر انجام داد تشکر ویژه داشته باشم. /

نظر شما