شناسهٔ خبر: 3773 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امیر امینی مطرح کرد:

کاهش ۱۰درصدی تلفات جاده‌ای در سال نیاز به تدوین برنامه‌های جزیی‌تر دارد/ بهره‌گیری از شاخص‌های جهانی در تدوین مدل ایمنی راه‌های کشور

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش ۱۰درصدی تلفات جاده‌ای در سال نیاز به تدوین برنامه‌های جزیی‌تر دارد٬ گفت: علاوه بر نظارت مواردی همچون بحث‌های تشویقی٬ اثرات اجتماعی و کنترل حرکات رانندگان پرخطر نیز باید مدنظر قرار گیرد.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که همه عوامل موثر در کاهش تلفات جاده‌ای باید بررسی شود، اظهار کرد: تا زمانی که کار پژوهشی و تحقیقی در این حوزه تکمیل نشود، راهکارهایی که در دنیا است تحت نظر داریم.

وی تشویق افرادی که به امر ایمنی راه‌ها کمک می‌کنند را از عوامل کمک‌رسان به تحقق کاهش تلفات جاده‌ای دانست و گفت: در نامه‌ای به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دادم که در صورت امکان در دهه ایمنی راه‌ها از استان‌های برتر در حوزه ایمنی راه‌ها که به صورت شاخص فعالیت‌هایی داشتند تقدیر شود. امیدوارم اجرای این طرح در افزایش ارتقای ایمنی جاده‌ها کمک‌رسان باشد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که فعالیت‌های پژوهشی در حوزه ایمنی را مناسب خواند و توضیح داد: به دنبال آن هستیم که شاخص‌ها و کدهایی که به صورت بین‌المللی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت مدل عملیاتی تهیه و ارائه شود. به این ترتیب باید بررسی شود که برای هر کدام از عوامل موثر در ایمنی راه‌ها تا چه میزان باید هزینه کرد و چه برنامه‌های خاصی ارائه داد تا سطح ایمنی در کشور به افق مورد انتظار برسد.

امینی گفت: در افق ۱۴۰۴ دیده شد که سالانه تلفات جاده‌ای با ۱۰ درصد کاهش همراه باشد. شروع این برنامه از سال ۱۳۸۴ تاکنون روند خوبی داشت اما از این پس تدوین برنامه‌های بسیار جزئی‌تر برای کاهش ۱۰ درصدی الزامی است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاکنون در بحث تلفات جاده‌ای تنها رکن نظارت وجود داشت، توضیح داد:  مواردی همچون بحث‌های تشویقی٬ اثرات اجتماعی و کنترل حرکات رانندگان پرخطر نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود:‌ جرائم رانندگی یکی دیگر از  بخش‌های مهم ایمنی راه‌ها است، به این ترتیب هرگاه میزان جریمه‌های رانندگی نسبت به تورم کاهش می‌یابد، امکان افزایش حوادث جاده‌ای وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۱۱ ماه است که کمیسیون ایمنی راه‌ها در سایر بحث‌ها مانند مدیریت دانش، آموزش و تشویق و ترغیب رانندگان شروع به کار کرده است که برای پیشبرد موفقیت آمیز آن باید برنامه‌های راهبردی را با مدلسازی خاص اجرا کنیم./

نظر شما