شناسهٔ خبر: 37737 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح راهکار افزایش مدت زمان بهره‌گیری از رویه جاده‌ها/ ضرورت بهره‌گیری از راهکارهای بین‌المللی برای جلوگیری از تخریب رویه راه‌ها

مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به مدل صورت وضعیت بدترین نوع قرارداد و عامل اصلی خرابی رویه راه در کوتاه‌ترین زمان است گفت: کشورهای توسعه یافته با واگذاری پکیج نگهداری، تعمیرات و بهره‌برداری به یک پیمانکار در قالب قراردادی بلند مدت هزینه تعمیرات را کاهش و مدت زمان تخریب رویه راه را افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده در دومین کنفرانس رویه‌های بتونی که در مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به دلایل اصلی بروز مشکلات و خرابی‌ها در رویه راه‌ها اظهار داشت: اگر به مشکلات موجود در رویه‌های آسفالتی توجه نکنیم به طور حتمی در رابطه با رویه‌های بتونی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: برخی از مشکلات به مواد اولیه فرایند تولید، مواد اولیه، شیوه حمل و نحوه اجرا بر می‌گردد که وجود این مشکلات در زیرسازی معابر باعث نمایان شدن آن‌ها در سطح رویه راه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این مشکلات همچنان در کشور وجود دارد اما رویه باید به طور یک‌جا و در قالب پکیج دیده شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرابی‌های رویه‌های معابر در کشور بیان کرد: علت وقوع مشکلات در رویه راه به دو علت است، یا ابتدا ناظر کار خود راه به خوبی انجام نمی‌دهد و یا ناظر به هر علتی از کنار اشتباه پیمانکار می‌گذرد. آیا با قراردادن ناظر دیگری بر سر ناظر اول مشکل رفع می‌شود؟

تقی زاده با اشاره به راهکارهای بین‌المللی برای جلوگیری تخریب رویه راه‌ها در کوتاه مدت، گفت: راهکار مدیریتی آن‌ها تحویل کل پکیج طراحی، نگهدای، تعمیرات و بهره‌برداری به پیمانکار است و به جای تامین هزینه‌های تعمیرات در قالب صورت وضعیت، مبلغی را به صورت سالانه برای تعمیرات با پیمانکار توافق می‌کنند.

وی با اشاره به مدل اجرایی تعمیرات در ایران بیان کرد: هزینه تعمیرات و نگهداری راه‌های درون شهری و برون شهری ایران در قالب صورت وضعیت پرداخت می‌شود که این بدترین نوع قرارداد است زیرا هرچه رویه راه در مدت زمان کوتاه‌تری تخریب شود پیمانکار از سود بیشتری می‌گیرد.

وی در ادامه یادآورشد: در نمونه بین‌المللی در صورتی که پیمانکار، جاده‌ای را به بهترین کیفیت ممکن بسارد با کاهش هزینه تعمیرات از بیشترین سود ممکن برخودار می‌شود و اگر پیمانکار از دانش و مهارت کافی برخوردار نباشد نه تنها متحمل ضرر می‌شود بلکه مجبور به پرداخت خسارت و جریمه می‌گردد.

تقی زاده با اشاره به الزامات این نوع قراردادها گفت: یکی از واجبات این قراردادها مدت زمان آن است اگرچه قراردادهایی با مدت بیشتر از سه سال با مشکل مواجه می‌شود.

وی یادآورشد: ما در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و تغییر دستور عمل و قوانین مربوط به نگهداری و تعمیرات راه‌ها هستیم.

تقی زاده تاکید کرد: برای برخورداری از کنترل وضعیت پروژه‌ها به دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی در لایه‌های زیر اساس و اساس نیاز داریم تا در صورت وجود هرگونه مشکل با پیمانکار تذکرات لازم داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به استفاده از این مدل در قبال پروژه‌های دیگری از قبیل دوربین‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار نصب دوربین کنترل سرعت در ۶ سال پیش و در زمان مدیریت بنده در شهرداری تهران انجام شد که به موجب آن پیمانکار برای کاهش هزینه تعمیر دوربین‌ها از نمونه‌ها اصلی استفاده کرد تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری محصولات خود را به صفر برساند و از سود حداکثری برخوردار شود.

نظر شما