شناسهٔ خبر: 37744 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی:

وضعیت گرد و غبار در آسمان ایران مستمر پایش می‌شود/ تاثیر خشکسالی‌های مداوم در افزایش گردوغبار با منشا داخلی

داوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی گفت: با راه اندازی سامانه یکپارچه برای بررسی وضعیت گرد و غبار در هوای استان‌های مختلف کشور، آسمان ایران به طور مستمر پایش و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود پرهیزگار در «همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران» درتالار شیخ مفید دانشگاه قم، افزود: موضوع گرد و خاک در آسمان کشور مورد توجه جدی سازمان هواشناسی قرار گرفته و مطالعات گسترده در این زمینه در سطح ملی و منطقه ای توسط مرکز ملی پایش گرد و خاک در حال انجام است.

وی ادامه داد: مرکز ملی پایش گرد و خاک، با بررسی وضعیت و سنجش سطح آلودگی هوا در اثر گرد و خاک، راهبردهای مقابله با این پدیده محیط زیستی را در اختیار مسئولان ملی و استانی قرار می دهد و تاکنون برای کاهش گرد و خاک در آسمان استان خوزستان و همچنین مناطق مرکزی کشور، مدل های مطلوبی را ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: منطقه خاورمیانه از لحاظ آلودگی‌های ناشی از گرد و خاک در رتبه دوم جهان قرار دارد و در بسیاری از مواقع ذره‌های گرد و غباری که به ایران می‌رسد علاوه بر کشورهای همسایه از قاره آفریقا و مناطق دور دست نیز ناشی می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پدیده گرد و غبار موضوع جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر فراوانی تکرار آن، باعث شده است این پدیده بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: خشکسالی‌های پی‌در‌پی و درنظر نگرفتن شرایط توسعه پایدار باعث شده میزان گرد و غبار با منشا داخلی، طی سال‌های اخیر در آسمان استان‌های مختلف کشور روز به روز بیشتر شود.

پرهیزگارادامه داد: اقلیم و محیط زیست مجموعه‌ای به هم پیوسته است که دخالت در بخشی از آن، سایر قسمت‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین آلودگی‌هایی که بشر طی سال‌های اخیر وارد آسمان کرد از جمله عوامل مهمی است که باعث گرم شدن زمین و به وجود آمدن خشکسالی‌های مستمر شد.

وی گفت: در میان چالش‌هایی که بشر با آن مواجه است، افزایش درجه گرمای زمین و تغییر اقلیم به نخستین چالش جهانی تبدیل شده و این در شرایطی است که مسئولان کشورهای عمده تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای همچون آمریکا به توافقنامه‌های جهانی برای کاهش این گازها پایبند نیستند.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: وقتی دمای زمین افزایش یابد، خشکسالی‌های متعدد و بارش‌های سیل‌آسا در مناطق مختلف جهان و از جمله ایران به وجود می‌آید که این پدیده‌ها آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست وارد می‌کند.

وی با اشاره به نقش مدیریت کارآمد در استفاده از منابع آبی ادامه داد: احداث سد در مسیر رودخانه‌ها برای کنترل بیشتر بر منابع آبی اقدام مناسبی است اما این کار نیازمند مدیریت کلان ملی برای توزیع دقیق و صحیح حقابه‌هاست تا شاهد خشک شدن دشت های اطراف سدها و کاهش آب های زیرسطحی نباشیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به لزوم مدیریت بهینه از منابع آبی در کشور گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد که این مساله باعث شده حتی در صورت داشتن بارش های جوی استاندارد، بازهم با مشکل کم آبی مواجه باشیم.

وی بیان کرد: تغییرهای آب و هوایی باعث شده است، امکان شکل گیری ابر و در نتیجه بارش باران در آسمان ایران کاهش یابد؛ بنابراین باید بپذیریم ایران کشوری کم آب است و نمی‌توان بدون برنامه از منابع آبی موجود استفاده کرد.

همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران، امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

در این همایش مقاله‌های برگزیده در زمینه محیط زیست ارائه و سخنرانی‌های علمی در این زمینه انجام خواهد شد. در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی در همین رابطه تشکیل شده و پوسترهای برگزیده به نمایش درآمده است.

اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم و همچنین تطبیق علم و عمل برای حل بحران دریاچه نمک و پیشگیری از بروز حادثه زیست محیطی در مرکز کشور، مهمترین هدف برگزاری این همایش اعلام شده است.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

این دریاچه که در دهه‌های گذشته از طریق رودخانه‌های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره‌چای کاملا پرآب بوده، اکنون با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب‌های فراشور در سفره‌های زیرزمینی به سمت دشت‌ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده به یکی از کانون‌های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

نظر شما