شناسهٔ خبر: 37750 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

صدور پیش‌بینی‌های کیفیت هوا از ابتدای فعالیت دولت یازدهم/ ارتقای نقش چشمگیر سازمان هواشناسی در تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا طی سه سال گذشته/ ضرورت رفع مشکل موازی‌کاری در حوزه پیش‌بینی و پایش آلودگی هوا در کشور

اود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی با تأکید براینکه صدور همزمان پیش‌بینی‌های کیفیت هوا در کنار وضعیت آب و هوایی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در کشور آغاز شد گفت: تا کنون پیش‌بینی‌های انجام شده کیفی بود ولی سازمان هواشناسی قصد دارد به منظور ارائه خدمات بیشتر و کمک به تصمیم‌گیری مردم در انتخاب زمان خروج از خانه و همچنین انتخاب مقصد مورد نظر این پیش‌بینی‌ها را به صورت کمی نیز در اختیار شهروندان قرار دهد.

داود پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن انتقاد از بحث موازی‌کاری در حوزه پیش‌بینی و پایش آلودگی هوا در کشور بیان کرد: وقتی بحث پیش‌بینی در حوزه آلودگی هوا مطرح می‌شود، همه از هواشناسی می‌خواهند تا با استفاده از توان و تجهیزاتی که در دست دارد به این مسئله پرداخته و به این معضل که در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور را در برگرفته است پاسخ دهد.

پرهیزکار در ادامه تأکید کرد: همانطور که می دانید آلودگی هوا از دو عامل اصلی شامل عوامل جوی و دیگری چشمه‌های آلوده کننده نشأت می‌گیرد که اگر هریک از این موارد از بین برود به طور قطع معضل آلودگی هوا نیز رفع خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه کنترل پایداری هوا (عوامل جوی) از عهده انسان خارج است و در رسیدگی به بحث آلودگی هوا نمی‌تواند به بشر کمک کند گفت: ما برای رفع قطعی این مشکل باید چشمه‌های آلوده کننده را از بین ببریم که این مسئله نیز در حوزه اقدامات سازمان محیط زیست خواهد بود.

 وی همچنین در این‌باره اضافه کرد: حال اگر این ذرات آلوده کننده از محیط وارد جو شوند، دیگر برعهده سازمان هواشناسی است تا به مسئله ورود پیدا کرده و به مطالعات گردش جوی بپردازد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که سازمان هواشناسی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم به پیش‌بینی‌ کیفیت هوا در کنار وضعیت آب و هوایی در سطح کشور مبادرت کرده است گفت: خوشبختانه این اطلاعات تاکنون بسیار مفید بوده و تا میزان بالایی توانسته در تصمیم‌گیری‌های دولتی مبنی بر ایجاد سیستم زوج و فرد، نعطیلی مدارس و اقدامات کمیته اضطرار آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: تا کنون پیش‌بینی‌های انجام شده کیفی بود ولی سازمان هواشناسی قصد دارد به منظور ارائه خدمات بیشتر و کمک به تصمیم‌گیری مردم در انتخاب زمان خروج از خانه و همچنین انتخاب مقصد مورد نظر این پیش‌بینی‌ها را به صورت کمی نیز در اختیار شهروندان قرار دهد، به این گونه طی سه ساعت آینده غلظت آلودگی هوا در مناطق گوناگون شهری را اعلام کند.

پرهیزکار با تأکید براین که این اقدام قطعا کمک شایانی به سالخوردگان، بیماران قلبی و تنفسی و همچنین کودکان در زمان خروج از خانه خواهد داشت گفت: سازمان هواشناسی برای ارائه این خدمت نیاز به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرها و انتقال اطلاعات به صورت برخط به سازمان را دارد تا طبق مدل‌های هواشناسی و آلودگی هوا بتواند خروجی مناسب در این حوزه را داشته باشد.

وی در این‌باره اضافه کرد: در حال حاضر این ایستگاه‌ها در اختیار سازمان هواشناسی نیست و در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران است که ما طی سه سال گذشته بارها درخواست ایجاد همکاری و ارائه اطلاعات برخط از این ایستگاه‌ها به سازمان را داشته‌ ولی با پاسخ روشنی مواجه نشده‌ایم.

پرهیزکار در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که سازمان هواشناسی در صورت اجرایی کردن این خدمت باید این ایستگاه‌ها را در سراسر کشور احداث نماید گفت: این اقدام برای شهر تهران قطعا موازی کاری محسوب شده و باید از سوی مسئولین مورد بررسی قرار گیرد، سازمان هواشناسی قطعا تابع قانون بوده و درصورت تصویب قانون جهت واگذاری این اقدام و پایش آلودگی هوا به سازمان‌های نام برده کوتاهی نخواهد کرد.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: فعالیت سازمان هواشناسی در زمان پیش‌بینی بدون انجام عملیات پایش منقطع شده و امکان‌پذیر نخواهد بود، قطعا پایش در حوزه آلودگی هوا با وجود بیش از ۶۰ سال سابقه کاری و تجربه در این حوزه به وسیله متخصصان سازمان هواشناسی بهتر انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در پایان با اشاره به توانایی بالای سازمان و برخورداری آن از تیمی متخصص و خبره گفت: قطعا اگر اعتبار گافی در اختیار سازمان قرار می‌گرفت می‌توانستیم این بخش را در دولت یازدهم به بالاترین سطح خدمات و در حد کشورهای پیشرفته جهان برسانیم./

نظر شما