شناسهٔ خبر: 37775 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

لزوم توجه به تقاطع غیرهمسطح میدانی در طراحی آزادراه‌ها/ دستاورد سفر ظریف و معاون آخوندی به کشورهای آسیای میانه/راه‌اندازی پارک لجستیک در اردبیل/ تشریح سهم ۷ درصدی ناوگان عمومی در تلفات‌ رانندگی و دلایل آن

گزارش غفلت استفاده از رویه‌های بتنی در ۲۰۰هزارکیلومتر جاده‌‌ موجود کشور، پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزادراه، ۶ ميليون و ۲۲۷هزار تن كالا از مرزهای زمينی كشور به ساير كشورها صادر شد، اعلام اسامی قبول‌شدگان آزمون تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سایر عناوین مهم جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته تفاهم‌نامه همكاری آموزشی به منظور ارتقای سطح مهارت شاغلان حوزه حمل ونقل جاده‌ای میان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای كشور و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منعقد شد. طبق گفته مدیركل دفتر ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در این جلسه امضای این تفاهم‌نامه از ۳ جنبه تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای سطح مهارت كاركنان بخش حمل ونقل جاده‌ای و افزایش بهره‌وری در بخش دارد كه شامل مهارت محور آموزش در فنی و حرفه‌ای، عمق نفوذ آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مراكز و شهرستان‌ها، اعتبار بین‌المللی گواهی‌نامه صادره از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای و تاثیر آن بر كار رانندگان حمل ونقل بین‌المللی و ترانزیت است.

در زیر مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را مشاهده می کنید: 

لزوم توجه به تقاطع غیرهمسطح میدانی در طراحی آزادراه‌ها

آخوندی با اشاره بحث میدان غیر هم‌سطح(تقاطع غیر همسطح میدانی) در آزادراه‌‌های کشور گفت:  تاکنون چنین مدلی در ایران اجرا نشده است و منظور از طرح آن جلب‌توجه به آن بوده است. زیرا مهندسان مشاور به‌غیر از طرح شبدری مدل دیگری از تقاطع غیر هم‌سطح را پیشنهاد نمی‌کنند. لذا باید حداقل جایی که زمان گران است از نمونه میدانی استفاده شود ضمن این که از جهت معماری بسیار زیباتر از بقیه طرح‌ها است. وی با اشاره به آزادراه قم-گرمسار که می‌توانست در مقطع ورود به قم به صورت میدانی طراحی شود گفت: درحالی‌که آنجا نیز طراحی شبدری انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سرانجام باید یک آشتی بین جاده‌ و ریل صورت بگیرد» گفت: مدیران باید به دنبال اجرای طرح و اندیشه شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند.

دستاورد سفر ظریف و معاون آخوندی به کشورهای آسیای میانه

مذاکره بر سر رانندگان ایرانی زندانی در ترکمنستان، تاکید بر صدور ویزای شش ماهه برای ورود راننده کامیون‌های ایرانی به قرقیزستان، هماهنگی برای راه‌اندازی کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ استقبال از شکل‌گیری کریدور ریلی چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران مهمترین دستاورد سفر وزیر امورخارجه و معاون وزیر راه و شهرسازی به کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود.

طی سفر وزیر امورخارجه و هیات همراه که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز همراه وی بود بسیاری مذاکرات گسترده‌ای در خصوص مشکلات ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله بازگشت تعدادی از رانندگان ناوگان ترانزیت جاده‌ای به کشور مذاکره و قرار شد طبق تفاهم‌نامه تعدادی از این افراد به کشور باز گردند. 

راه‌اندازی پارک لجستیک در اردبیل

معاون برنامه و اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک استان اردبیل، ایجاد یک پارک لجستیک یا همان بندر خشک در استان اردبیل عملیاتی و اجرایی می‌شود.

امینی با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان پایه‌ریزی شده است، افزود: ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی عریض در این زمینه برنامه‌ریزی شده که امیدواریم جز هدف‌گذاری‌های اصلی و اساسی باشد.

 تشریح سهم ۷ درصدی ناوگان عمومی در تلفات‌ رانندگی و دلایل آن

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سهم ناوگان عمومی در حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از ۲۴ درصد است گفت: حدود ۷ درصد از تلفات رانندگی توسط ناوگان عمومی رخ می‌دهد که به دلیل میزان بالای پیمایش و تردد آن است.

وی ادامه داد: بخش اعظم تلفات رانندگی مربوط به خودروهای شخصی است که تحت کنترل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیستند که می‌تواند مورد توجه سازمان فنی و حرفه‌ای و پلیس راهنمایی و رانندگی برای تعریف دوره‌های آموزشی جهت ارتقای مهارت رانندگان قرار گیرد.

غفلت استفاده از رویه‌های بتنی در ۲۰۰هزارکیلومتر جاده‌‌ موجود کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با وجود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور از رویه‌های بتنی غفلت کرده‌ایم، تصریح کرد: درعین حال یارانه‌ای برابر ۹۰ هزار تومان در ازای تولید هر تن سیمان به ارزش ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که این ریشه در سیاست‌های غیرکارشناسانه دارد.

وی ارائه تسهیلات، ایجاد انگیزه برای کارفرمایان و پیمانکاران و همچنین آموزش را برای توسعه استفاده از رویه‌های بتنی موثر دانست و گفت: دستورالعملی از سوی شورای فنی و زیربنایی درحال تهیه است که امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری  تکمیل و ارائه شود.

پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزادراه

مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای اجرای پروژه مترو در کنار آزادرا‌ه‌ها ریسک خروج مترو و قطار از خط باید در نظر گرفته شود و حتی درصورتی‌که پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج خودرو از جاده و ورود آن به محدوده راه‌آهن گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.

مهران قربانی افزود: در کشورهایی که پروژه‌های ریلی در کنار جاده‌ها کار می‌شود، از حفاظ بتنیcast in place یک متری یا ۱.۵ متری که ریشه در زمین دارد با ضخامت حد‌اقل ۴۰ سانتی‌متر استفاده شده است که احتمالاً بر اساس مدیریت ریسک و نوع خودروهای عبوری طراحی‌شده است.

۶ ميليون و ۲۲۷هزار تن كالا از مرزهای زمينی كشور به ساير كشورها صادر شد

طی ۱۲ ماهه سال ۹۵، در مجموع یك میلیون و ۹۹۱هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و ۶میلیون و ۲۲۷ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات از مرزهای جاده ای ۳۰درصد افزایش و میزان صادرات۶درصد كاهش داشته است.

فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این خبر افزود: از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۶۴ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه  با ۱۱و ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

اسامی قبول‌شدگان آزمون تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی كالا اعلام شد

محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان اظهار داشت: نتایج بیست‌وسومین آزمون تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی كالا به ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور اعلام و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان موردتقاضا و یا از طریق سایت سازمان از نتایج قبول‌شدگان مطلع گردند.

عطرچیان افزود: در این دوره ۲۱ نفر از داوطلبین از هفت استان كشور، شامل استان‌های البرز، هرمزگان، اردبیل، خراسان‌شمالی، اصفهان‌، زنجان و گیلان كه حائز بالاترین نمرات گردیدند جهت تأسیس شركت حمل‌ونقل بین‌المللی كالا در این استان پذیرفته‌شده و پذیرفته‌شدگان همان‌گونه كه قبلاً نیز اعلام گردید، ‌حق انتقال مركزیت شركت و تأسیس شعبه را در سایر استان‌ها ندارند. 

نظر شما