شناسهٔ خبر: 38060 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر در دولت یازدهم/ افتتاح ۸۱۸ هزار واحد مسکن مهر طی سه سال گذشته/ تلاش برای تکمیل پروژه‌ها همزمان با پیشگیری از بروز معضلات اجتماعی در شهرها

مسکن مهر پرند با توجه به آمار منتشر شده از سوی دفتر مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی طی سه سال اخیر ۸۱۸ هزار واحد به افتتاح رسیده و انتظار می‌رود با افتتاحاتی كه در آینده انجام می‌گیرد، عدد افتتاح در این دولت از مرز ۸۴۵ هزار واحد نیز عبور کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح مسكن مهر از سال ۱۳۸۶ به موجب بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ شروع و در راستای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن (مصوب سال ۱۳۸۷) ادامه یافت.

 در اجرای این طرح در مجموع برای ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار  واحد با بانك‌های عامل قرارداد منعقد شده است. تاكنون از كل واحدهای مذكور، كار ساخت یک میلیون و ۹۳۳ هزار واحد به اتمام رسیده ( و مابقی واحدها بصورت نیمه تمام در مراحل مختلف ساخت قراردارند) و از این تعداد، یک میلیون و ۸۲۹ هزار واحد نیز افتتاح شده است.

 عملكرد دولت یازدهم از واحدهای افتتاح شده فوق الاشعار طی سه سال اخیر ۸۱۸ هزار واحد است و انتظار می‌رود با افتتاحاتی كه انجام خواهد گرفت، عدد افتتاح در این دولت از مرز ۸۴۵ هزار واحد عبور کند.

برنامه‌ریزی به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل پروژه مسکن مهر و خدمات زیربنایی و روبنایی، فارغ از مسیر استقراض از بانک مرکزی و استمهال ۱۰ ساله خط اعتباری مسکن مهر، افزایش سقف تسهیلات مسكن مهر به اقتضای پروژه از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود خط اعتباری برای بانك مسكن به میزان ۲ درصد كمتر از سود تسهیلات مسكن مهر خواهد بود.

با توجه به گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به دفتر ریاست جمهوروضعيت شاخص تعداد واحدهای افتتاح شده جديد در ابتدای دوره در سال ۱۳۹۲ به ميزان ۱۰۱۰۲۰۱ و هم اكنون ۱۸۲۸۴۴۸ واحد مسكونی اعلام شده و دو بحث تأمين منابع مالی برای تكميل واحدها، زيرساخت‌ها و خدمات روبنايی و همچنین تأمين منابع مالی جهت كمك به توسعه سيستم حمل و نقل عمومی از برنامه‌های تكميل مسكن مهر به منظور  تأمين مسكن برای دهك‌های  ۳، ۴ و ۵ درآمدی در این دولت به شمار می‌رود.

با توجه به این گزارش عدم تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر وعدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر از انتقادات و مطالبات اصلی مردم در بخش مسکن مهر در این دوره محسوب می‌شود.

بنابر اطلاعات گرداوری شده در دولت قبل تعداد زیاد ساخت و سازهای صورت گرفته در مسکن مهر، منجر به ورود حجم عظیم سرمایه‌گذاری به اين بخش شد و در عين حال تعهدات فراوانی را برای دولت ايجاد كرد كه تا سال‌های متمادی گريبانگير دولت‌های بعد خواهد بود.

این طرح که قرار بود اقشار آسیب‌پذیر را با کمترین آورده صاحب خانه کند، به دلایل مختلف منجمله: عدم پیش‌بینی و عدم امکان ارائه خدمات زیربنایی مانند فاضلاب، حمل و نقل و...، عدم پیش‌بینی درست هزینه ساخت و ساز و افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر، خلف وعده پیمانکاران و تعاونی‌های مسکن مهر، مواجه شد كه حل آن دارای پيچيدگی‌های فراوان است.

همچنین مشکلات مسکن مهر در این دولت بسیار بیشتر و گسترده‌تر از ابتدای اجرای طرح بوده است، زیرا مباحث مبتلابه سکونت بروز کرده که تامين گستره وسیعی از امکانات روبنایی و زیربنایی را به وجود آورده است

در این راستا دولت يازدهم خود را مقید به تکمیل پروژه‌های مسكن مهر، بدون استقراض از بانک مرکزی کرد در حالیکه با محدودیت بودجه فراوان روبرو بود. با اين‌حال عملكرد دولت در تکمیل واحدهای مسکن مهر مطلوب بوده است.

همچنین در این گزارش درخصوص عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در حوزه مسکن مهر امده است که از جمله برنامه‌های اجرائی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در دولت یازدهم، تکمیل مسکن مهر بوده است، ولی به دلیل کمبود منابع به خصوص در حوزه تامین خدمات زیربنایی و روبنائی، از سرعت اجرائی مطلوبی برخوردار نبوده است.

براساس متن این گزارش تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر و تعیین تکلیف این واحدها (همزمان با برنامه‌ریزی در پیشگیری از بروز معضلات اجتماعی در این محدوده‌ها) از موارد پیشنهادی بخش مسکن مهر در این دولت به شمار می‌رود./

نظر شما