شناسهٔ خبر: 3809 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئياتي از يازدهمين تراسيكا ؛

حضور آخوندی در يازدهمين نشست ساليانه كميسيون بين‌المللی تراسیکا / ديدار با وزراي حمل و نقل كشورهاي عضو

تراسیکا يازدهمين نشست ساليانه كميسيون بين‌المللي تراسيكا روز پنجشنبه در شهر استانبول تركيه برگزار می‌شود و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، يازدهمين نشست ساليانه كميسيون بين‌المللی تراسيكا صبح روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه مصادف با ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شهر استانبول ترکیه برپا می‌شود. این نشست تا ساعت ۲۱ شب روز پنجشنبه ادامه دارد.

شهریار افندی‌زاده مشاور وزیر در امور حمل و نقل و موافقتنامه‌های بین‌المللی، اجتهادی معاون مدیرکل حوزه وزارتی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه آخوندی را در این مراسم همراهی می‌کنند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کشوری جمهوری اسلامی ایران و شهریار افندی‌زاده به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نهاد منطقه‌ای٬ در یازدهمین اجلاس سالیانه کمیسیون بین‌المللی تراسیکا سخنرانی می‌کنند.

مواردی چون ارائه گزارش مالي سال ۲۰۱۳ توسط دبير كل تراسيكا٬ بررسي بودجه سال ۲۰۱۵، برنامه‌های آتی و انتخاب دبیر کل دائم تراسیکا، تعيين تيم حسابرسی برای بودجه اجرایی، تصويب گزارش مربوط به طرح عملی برای سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به منظور اجرایی كردن راهبردهای تراسيكا و نظارت بر اجرای تصميمات متخذه توسط كشورهای متعهد موافقت‌نامه چندجانبه در دستور کار این اجلاس قرار دارد. همچنین اسنادی مانند «سیستم پروانه تردد چند جانبه» و ضمائم فنی به موافقتنامه اصولی پایه تراسیکا بررسی می‌شود.

در حاشيه اين نشست آخوندي وزير راه و شهرسازي ديداري با وزيران حمل و نقل كشورهاي عضو به ويژه تركيه خواهد داشت.

کریدور حمل و نقل اروپا، آسیا و قفقاز موسوم به کریدور حمل و نقل تراسیکا، نهادی منطقه‌ای است که با هدف تقویت مسیرهای حمل و نقلی و ترانزیت تاسیس شده است. موافقتنامه این کریدور دارای ۱۳ عضو از كشورهای جمهوری اسلامی ايران، ارمنستان،‌ آذربايجان، بلغارستان، گرجستان، قزاقستان، قرقيزستان، مولداوی، رومانی، تاجيكستان، تركيه ، اكراين و ازبكستان است. جمهوری اسلامی ایران در خرداد سال ۱۳۸۸ به عضویت آن درآمد.

دهمین اجلاس سالیانه این کمیسیون در سپتامبر ۲۰۱۳  به ریاست کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد./

نظر شما