شناسهٔ خبر: 38091 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

پاسخ شورای‌عالی به مطالب خلاف واقع در مناظره‌ تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری/ وفاداری قالیباف به ۴ درصد ثروتمندان و سوداگران/ انحراف منطقه ۲۲ از راهبردهای طرح جامع

گزارش آخر هفته  بیانیه دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در پی انتساب مطالب خلاف واقع در نخستین مناظره تلویزیونی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر وفاداری قالیباف به ۴ درصد ثروتمندان و سوداگران، تاکید بر انحراف منطقه ۲۲ از راهبردهای طرح جامع و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جمعیت هلال‌احمر و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف اجرایی‌کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلی بهسازی و نوسازی بافت‌های‌تاریخی، فرسوده و ناکارآمد شهری مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته تحت‌تاثیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، هفته پرخبری را گذارند. در هفته گذشته یکی از نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات در نشستی که به منظور تشریح برنامه‌هایش در رسانه ملی برگزار شد، سیاست‌ها و تصمیم‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را نشانه گرفت و اظهاراتی خلاف واقع را مطرح کرد که همان اظهارنظرهای خلاف واقع سبب شد تا شورای‌عالی شهرسازی و معماری بیانیه ای صادر کرده و به شفاف سازی و توضیح درباره اظهارنظرهای خلاف واقع بپردازد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، و به دبیری پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به منظور بررسی طرح اراضی عباس‌آباد و با تاکید بر مصوبه پیشین شورای‌عالی در این باره، و همچنین بررسی و تصویب سند واحد ۱۳ بندی حفاظت از بافت‌های تاریخی- فرهنگی، تشکیل شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در چندین پیام تلگرامی، نقطه‌نظرات خود را در رابطه با بافت‌های‌تاریخی و بازآفرینی‌شهری (اینجا بخوانید.)، شهرسازی و مدیریت‌شهری تحت‌عنوان وفاداری قالیباف به ۴ درصد ثروتمندان و سوداگران (اینجا بخوانید) با خوانندگان به اشتراک گذاشت.

همچنین تشکیل بیست و نهمین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری، تشریح سیاست‌های مسکن دولت یازدهم توسط حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که تنها ۵ درصد از ساخت مسکن مهر در سراسر کشور باقی مانده است.  تحلیلی از آسیب‌پذیری‌های پایتخت در گزارشی از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (اینجا بخوانید.)، تاکید پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی ایران از اینکه بلندمرتبه‌سازی‌های بدون‌توجیه عقلی در زمان قالیباف انجام شد و همچنین حضور وی در کنفرانس بلندمرتبه اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا و تاکید بر اینکه ایران سابقه بسیار خوبی در حداکثر انطباق با اقلیم و محیط زیست را از طریق معماری و شهرسازی در پیشینه خود دارد و اما متاسفانه در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که از وضعیت خوبی برخورداریم(اینجا بخوانید.)، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

در عین حال، افتتاح بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی سیرجان با حضور محمدجعفر علیزاده و قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشست رسانه‌ای حسین معصوم رئیس کارگروه راه و شهرسازی معاونت قضایی دادستان کل کشور و تاکید وی بر عدم صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران به دلیل غفلت شهرداری، و اینکه شهردار تهران، پاسخ مکاتبات را نمی دهد و تخلفات عدیده ای در منطقه ۲۲ پایتخت رخ داده است، و همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بین جمعیت هلال‌احمر و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بیست و نهمین ستاد ملی بازآفرینی بخشی دیگر از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با تاکید بر آنکه سیاست‌های مسکن و بازآفرینی شهری باید به نفع شهرهای‌میانی باشد، گفت: طبق نتایج به دست آمده، هیچیک از اقدامات صورت گرفته در ۳۰ سال گذشته راه حل رفع مشکلات حاشیه‌نشینی نبوده است. متاسفانه این مساله هنوز در جامعه به روشنی درک نشده است، چرا که همچنان تصور می‌شود با تخریب مناطق و یا ساخت بیشتر مسکن مهر، مشکل رفع می شود. به همین دلیل باید سعی کنیم تا این موارد در سیستم برنامه‌ریزی‌شهری در تمامی نقاط کشور، نهادینه و تبدیل به اجماع شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاستگذار و برنامه ریز ارشد حوزه مسکن همچنین با تاکید بر اینکه طرح مسکن مهر یک طرح گمراه کننده با بهره‌وری بسیار پایین و اتلاف منابع فراوان بود، گفت: هیچ آماری وجود ندارد که یک تعدا حداقلی از حاشیه‌نشین‌ها منازل خود را در حاشیه رها کرده باشند و در مسکن مهر، ساکن شده باشند. حتی هیچ مشکلی را از بافت‌های‌فرسوده حل نکرده‌اند. اتفاقا بیشتر در جهت اتلاف منابع ملی و تشدید مهاجرت عمل کرده‌اند که خودش از سیاست‌های ضدتوسعه‌ای است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات بلندمرتبه‌سازی در تهران

همچنین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هفته گذشته با ارایه گزارشی جامع از آسیب پذیری های پایتخت، تاثیر تخلفات تایید شده توسط کمیسیون ماده ۵ در تهران در دولت قبل را تشریح کرد و در همان گزارش به ارایه دلایل انحراف منطقه ۲۲ پایتخت از راهبردهای طرح جامع پرداخت. گزارش ارایه شده از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ساماندهی اداره شهرها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را به وضوح تشریح کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در عین‌حال، به دنبال نخستین مناظره تلویزیونی و انتساب مطالب خلاف واقع به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران توسط شهردار تهران، شورا به منظور تنویز افکار عمومی، بیانیه‌ای صادر کرد و در طی آن جزئیات بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران را تشریح کرد. جزئیاتی که در آن نقش شهرداری تهران را در صدور پروانه برای ساخت بلندمرتبه در تهران آشکارا نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شهردار تهران پاسخ مکاتبات را نمی‌دهد

در هفته گذشته حسین معصوم رئیس کارگروه راه و شهرسازی معاونت قضایی دادستان کل کشور در گفتگو با خبرنگاران از آزادسازی ۹۷ هزار میلیاردتومان اراضی ملی تصرف شده در سراسر کشور در سال ۹۵ خبر داد و گفت: از شهرداری تهران به دلیل غفلت در صدور شناسنامه فنی ساختمان گلایه دارم. اراده‌هایی نمی‌خواهند قانون پیش‌فروش ساختمان در تهران به درستی اجرا شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای توانمندسازی و سازماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

در بیست و نهمین ستاد ملی بازآفرینی تفاهم نامه همکاری بین جمعیت هلال احمر و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف اجرایی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلی بهسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی، فرسوده و ناکارآمد شهری به امضا رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما