شناسهٔ خبر: 38092 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی مطرح کرد:

لزوم تغییر رویکرد در سیستم مدیریت شهری مازندارن/ تلاش برای جذب مسافران به فضای درون شهرها/ ضرورت توسعه کارکرد بنادر دریای خزر به ظرفیت‌های توریستی و گردشگری

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید براینکه لزوم تغییر رویکرد در سیستم مدیریت شهری و بازنگری طرح‌های جامع مازندارن گفت:ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا توریست‌ها به داخل شهر ورود پیدا کرده و به جای انکه تنها در کوهپایه‌ها ساکن شوند با شهرها نیز آشتی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درخصوص بررسی وضعیت بافت‌های ناکارآمد و حوزه بازآفرینی استان مازندارن به عنوان یکی از دستورکارهای این جلسه اعلام کرد: با توجه به بازدیدی که چندی پیش از محله‌های ناکارامد شهرهای این استان داشتم متوجه شدم که خوشبختانه ما به یکی از اهداف اصلی خود در فعال‌سازی نهادهای محلی در استان مازندارن رسیده و شاهد فعالیت خوب و چشمگیر شهرداری‌های این استان به خصوص در شهری مانند ساری هستیم که قطعا جای سپاس و قدردانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: به تصور من ما باید تغییر رویکردی اساسی در مدیریت این استان داشته باشیم که بخش عمده ای از کار آن برعهده مقامات محلی خواهد بود.

به گفته وی درحال حاضر استان مازندران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی  است ولی توریست‌های این منطقه عمدتا برای مشاهده طبیعت دریا و جنگل به این ناحیه سفر کرده و توجهی به تمدن این استان نمی‌کنند.

آخوندی با بیان این مطلب که به تصور من این مسئله همان نکته اصلی و ضروری برای تغییر است گفت: متأسفانه باوجود تمایل گردشگران برای بازدید از این طبیعت شاهد استفاده‌ای مناسب و خوبی نیز از این نواحی نیستیم چراکه بخش عمده‌ای از خانه‌های دوم ساخته شده و خالی کشور مربوط به همین استان است، اقدامی که تنها باعث نابودی این طبیعت شده است.

این مقام مسئول باتأکید براین مطلب که گردشگران باید ضمن مشاهده طبیعت این استان وارد حوزه فرهنگی شده و با مردم این منطقه ارتباط بیشتری داشته باشند گفت: وقتی کسی از استان و شهر محل زندگی خود روانه یک استان شمالی مانند مازندران می‌شود باید با تمدن این استان نیز ملاقات کند، هرچند که دریا و جنگل هم بخشی از این تمدن به شمار می‌روند ولی از آن مهم‌تر انسان‌ها، شهرها و در واقع حوزه فرهنگی این نواحی است.

آخوندی در ادامه سخنان خود بحث بازآفرینی را لازمه اصلی محقق شدن این هدف دانست و گفت: ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا توریست‌ها به داخل شهر ورود پیدا کرده و به جای انکه تنها در کوهپایه‌ها ساکن شوند با شهرها نیز آشتی کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این مشکل در بسیاری از نقاط شمالی کشور از دیرباز تا کنون به چشم می‌خورد گفت: این رویکرد باید تغییر کند و تحقق آن نیز قطعا مستلزم آماده‌سازی شهرها در پذیرایی از گردشگران خواهد بود که باید هرچه‌ سریعتر از طریق بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی از سوی وزارت راه و شهرسازی و آماده‌سازی بستر شهرها از سوی مقامات محلی انجام پذیرد.

این مقام مسئول توجه به کارکرد دریای خزر در مازندران را نکته مهم دیگر در این استان قلمداد کرد و افزود: بنادر موجود در این منطقه عمدتا بر مبنای بار طراحی شده و ظرفیت بازی آن نیز به شدت محدود است چرا که دیای خزر، دریایی بسته به شمار رفته و در بهترین حالت تنها از ۵۰ درصد ظرفیت بنادر خود استفاده می‌کند.

آخوندی با اشاره به این مطلب که باید ببینیم چگومه می‌توان کارکرد این بنادر را به کاربردی توریستی و مسافری تبدیل کرد گفت:به طور مثال در بندر نوشهر به طور سالانه ۳۰۰ کشتی رفت و آمد می‌کند، این درحالی است که ظرفیت این بندر بسیار بیشتر از این رقم است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این باره اضافه کرد: قطعا بحث بازآفرینی به این حوزه نیز باز می‌گردد و ما باید تلاش کنیم تا بنادر باری موجود در این نواحی را به بندری توریستی، تفریحی و مسافری در کنار کاربرد باری آن تبدیل کنیم.

وی با بیان این نکته که تغییر رویکرد تنها در حوزه طراحی محله و شهر مطرح نشده و تمامی حوزه‌ها را در بر می‌گیرد گفت: ساماندهی رودخانه‌ها نیز در این حوزه قرار گرفته و باید به عنوان اقدامی جهت تبدیل شهرها به مراکز جذب جمعیت در استان به اجرا برسد، بنابراین اجرای اقدامات لازم جهت مادگی مازندارن در بحث مسافر و توریست از طریق بنادر باید به عنوان یک مأموریت جدید تعریف شود.

وی در ادامه بحث محدوده‌های منفصل شهری مازندارن را یکی دیگر از موارد بسیار مهم و قابل توجه بخش ساماندهی شهری این استان دانست و افزود: روستاهای این استان فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند که از لحاظ تعریفات تقسیمات کشوری و شهری باعث ایجاد نوعی منطقه الفراق شده است به همین دلیل بسیاری از این روستا ها می‌توانند در تعادل شهری نیز اختلال ایجاد کنند.

آخوندی همچنین بیان کرد: من فکر مکینم در بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی این استان می‌توانیم روستاهای واقع در پیرامون مراکز شهرها را در بخش محدوده‌های منفصل مرکز شهرستان قرار داده و کنترل روستاها را از دهیاری خارج کرده و زیر نظر شهرداری همان شهرها قرار دهیم.

به گفته وی با این اقدام که تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه‌نشین دارد دیگر روستاها حق صدور پروانه ساختمانی نخواهند داشت./

نظر شما