شناسهٔ خبر: 38163 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد/ انعکاس پهنه‌های‌تاریخی خارج از محدوده شهر

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار لرستان، مصوبه شورا را با موضوع طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد در ۲۱ بند، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگا پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به هوشنگ بازوند استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان لرستان، مصوبه شورا را با موضوع طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم آباد در ۲۱ بند، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار لرستان آمده است: شورای‌عالی در جلسه مورخ ۱۳۹۶.۱.۲۸خود به بررسی موضوع «طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیة خرم­آباد» پرداخت و با عنایت به صورتجلسه كمیته فنی طرح‌های فرادست شورایعالی مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۲، مقرر می‌دارد:

۱- سال افق طرح به ۱۴۱۵ افزایش یافته و سال پایه برای به روز رسانی آمار و ارقام جمعیتی و نیز آمار سایر بخش­ها ۱۳۹۵ درنظر گرفته شود.

۲- نظر به اینكه یكی از راهبردهای پیشنهادی اصلی طرح، توسعة كشاورزی آبی است و با توجه به تغییر راهبرد ملی در تأمین و اختصاص منابع آب در سال­های آتی، لازم است مجدداً از وزارت نیرو استعلام گردد. حداكثر فرصت پاسخگویی به استعلام موردنظر از سوی وزارت نیرو ۱۵ روز كاری درنظر گرفته شد. همچنین لازم است مشاور مسائل مرتبط با منابع تأمین آب، مصارف، بیلان منابع، میزان بهره وری اقتصادی آب به ویژه در بخش كشاورزی و تنش­های آبی در واحدهای مطالعاتی، دشت­های ممنوعه و آزاد و بحرانی را تحلیل نموده و راهكارهای خود در جهت رفع مسائل مذكور را ارائه نمایند.

۳- نسبت به بازنگری در نسبت جمعیت شاغل در بخش‌های كشاورزی و صنعت در ناحیه و عرصه‌های جدید اشتغال در حوزه خدمات مانند فن آوریهای نوین و بومگردی اقدام و در مدارك طرح لحاظ گردد.

۴- كلیه پهنه‌های تاریخی خارج از محدوده شهر‌ها و روستاهای واقع در ناحیه خرم آباد، روستا‌های هدف گردشگری، مناطق مصوب نمونه گردشگری، روستا‌های دارای بافت با ارزش و محور‌های گردشگری، و همچنین هنر‌های سنتی و صنایع دستی این ناحیه، با استعلام مجدد از اداره كل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، در اسناد طرح منعكس گردیده و برنامه‌های پیشنهادی مشاور برای آنها، ارائه گردد. حداكثر فرصت پاسخگویی به استعلام موردنظر ۱۰ روز كاری است.

۵-  سلسله­ مراتب سكونتگاه­‌ها و مراكز جمعیتی در ناحیه ارائه گردد.

۶- با توجه به كاهش نرخ رشد جمعیت سكونتگاه­‌های ناحیه در سال­های گذشته، دلایل اصلی و متقن برای افزایش نرخ رشد جمعیت در سال افق طرح ارائه گردد. به‌طور خاص نظر به كاهش جمعیت روستائی در مقیاس ملی نسبت به بازنگری در پیش‌بینی‌های جمعیتی سكونتگاه‌های روستائی در ناحیه اقدام شود.

۷- نتیجة مطالعات طرح­های فرادست نظیر طرح كالبدی منطقة زاگرس و طرح­های آمایش استان و اهداف و چشم­‌انداز‌های آنها درطرح لحاظ، تدقیق و مشخص گردد.

۸- در اسناد نهایی، مسائل و مشكلات ناحیة خرم­‌آباد دقیق و به روشنی تبیین گردد. به ویژه بررسی مسائل اقتصادی، زیست‌محیطی و ظرفیت منابع طبیعی (آب و خاك) ناحیه مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهكارهای مناسب و منسجم برای رفع مسائل و مشكلات موردنظر كه در مطالعات مدنظر بوده معرفی گردند.

۹- تحلیل جریان­های فضایی جابه­جایی جمعیت (مهاجرت­ها) در بین سكونتگاه­‌های داخل ناحیه و بین ناحیه خرم­آباد و مناطق همجوار و نیز روند تبدیل روستاها به شهر در سال‌های گذشته و راهكارهای مناسب مربوط به مشكلات ارائه گردد.

۱۰- دلایل عدم انتخاب گزینه­‌های مهاجرتی برای جمعیت سكونتگاه­‌های شهری و روستایی ناحیه توضیح داده شود.

۱۱- نقشه مدیریت بحران و مطالعات پدافند غیرعامل با رویكرد مشخص نمودن پهنه­های با خطر و ریسك بالا ارائه گردد. همچنین لازم است سناریوها و ملاحظات برنامه­‌ریزی طرح ناحیه برای این موضوع لحاظ و ذكر گردد.

۱۲- كیفیت نقشه­‌های تولید شده بازنگری شده و راه­ها و لكه­‌های شهری بر روی نقشه­‌های پیشنهادی مشخص شود.

۱۳- در خصوص سطح كلیة اراضی زراعی و باغی و نیز عرصه­های جنگلی استان لرستان و نیز ناحیة خرم­آباد استعلام مجدد از وزارت جهاد كشاورزی صورت گیرد. حداكثر فرصت برای پاسخگویی به استعلام مذكور از سوی جهادكشاورزی ۱۴ روز است.

۱۴- كاربری­های عمده و مصوب نظیر پتروشیمی­ها، اراضی نظامی و انتظامی و یا مجتمع گوشت كه دارای مقیاس بزرگ و عمده هستند، و نیز آزادراه­های مصوب در نقشه­ها لحاظ گردد.

۱۵- كلیة تغییرات در تقسیمات سیاسی در داخل ناحیه بر اساس استعلام مجدد از دفتر تقسیمات سیاسی وزارت كشور بازنگری گردد. حداكثر فرصت برای پاسخگویی به استعلام مذكور از سوی وزارت كشور ۱۰ روز كاری است. كلیه تغییرات در تقسیمات سیاسی به ویژه مرزهای ناحیه، در اسناد و نقشه­های طرح لحاظ گردد.

۱۶- در نقشه­ها عنوان «پهنه» به جای كاربری اصلاح و استفاده گردد. همچنین لازم است برای كلیة پهنه­ها ضوابط و مقررات استقرار كاربری­ها به صورت شفاف و دقیق و بر اساس قوانین و مقررات مصوب ذكر گردد.

۱۷- عنوان نقشه­های ارسالی برای شورای عالی «مصوب» ذكر گردد و از درج عنوان «پیشنهادی» پرهیز شود.

۱۸- مقیاس نقشه­ها هم به صورت عددی و هم به صورت خطی درج شود.

۱۹- با توجه به اینكه ضوابط و مقررات طرح جهت پاسخگویی به استعلام­ها در كارگروه شهرسازی و امور زیربنایی استان مورد استفاده قرار می­گیرد، لازم است كه این ضوابط به صورت شفاف و دقیق ارائه گردد.

۲۰- جدول زمان­ اولویت­بندی اجرای پروژه­های پیشنهادی با توجه به اطالة فرآیند تهیه و بررسی طرح به ­روزرسانی شود.

۲۱- مسیر راه­آهن دورود-خرم­آباد- پلدختر و نیز مسیر بزرگراه­های اراك-خرم­آباد، خرم­آباد-پل زال و كرمانشاه-خرم­آباد در طرح لحاظ گردد. /

نظر شما