شناسهٔ خبر: 3820 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حناچی در همایش معماری و شهرسازی پایدار در استان هرمزگان:

بندر لنگه؛ نخستین شهری که مدرن خوانده شد/ شهرهای ایران شبیه یکدیگر شده‌اند/ تحریف و توسعه در بافت‌های تاریخی ممنوع

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در همايش معماری و شهرسازی پایدار در استان هرمزگان گفت: نخستین ابلاغ شهر مدرن به شهر بندر لنگه تعلق گرفت که اين اتفاق حاوی یک پیام مبنی بر ظرفیت بالای این منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، همایش معماری و شهرسازی پایدار روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (۸ و ۹ بهمن) با حضور معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، معاون عمرانی استانداری هرمزگان، شهردار بندرعباس و جمعي از مسئولان استاني در سالن شركت ملی گاز شهر بندرعباس برگزار شده است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در اين همايش با بیان اين كه نخستین ابلاغ شهر مدرن به یکی از شهرهای استان هرمزگان تعلق گرفت، افزود: ابلاغ چنین عنوانی به شهر بندرلنگه حاوی پیامی مبنی بر ظرفیت بالای این منطقه است.

پیروز حناچی با تاكيد بر بعد فرهنگي و تاريخي معماري شهرها خاطر نشان کرد: ما از منظر معماری باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های فرهنگی و پیشینه تاریخی خود داشته باشیم.

وي در این همایش گفت: بسیاری از شهرهای ما از منظر معماری دارای تنوع و تکثر هستند اما اکنون متاسفانه شهرهای ایران شبیه همدیگر شدند و این مزیت و برتری هم اکنون در ایران دیده نمی‌شود.

حناچی با اشاره به معماری مناطق هرمزگان تاکید کرد: ما به میراث فرهنگی خود که مبتنی بر معماری غنی بر اساس شرایط اقلیمی بوده بی‌توجه هستیم در صورتی که این معماری و نماد بادگیر متعلق به بندرلنگه، بندرعباس، جزیره قشم و بستک بوده است.

وی خواستار بهسازی و نوسازی امارت‌های ارزشمند تاریخی به جای تفکر تخریب آن‌‌ها شد و یادآوری کرد: توجه به ریشه‌های فرهنگی در ساخت بناها در همه دنیا حس می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تجربیات کشوری در ادوار گذشته گفت: در برنامه توسعه دوره‌های دوم و سوم فرصتی برای توسعه این تفکر در بافت قدیمی شهر کویری یزد رخ داد و خیلی از ابنیه‌های تاریخی این شهر از تخریب و آسیب‌دیدگی و تغییر کاربری نجات یافتند.

وی با انتقاد از این که در بافت‌های تاریخی نباید تحریف و توسعه انجام شود، تاکید کرد: یک مجموعه جدید را با حفظ معیارهای تاریخی باید نوسازی کرد.

حناچی همچنین از این که در شهرسازی کشور کمیت بر کیفیت سایه افکنده انتقاد کرد و گفت: لزوم پاسخگویی سریع به نیازهای فزاینده جمعیت شهری در زمینه مسکن و حمل و نقل سبب شده تا شهرهای بی‌ریخت داشته باشیم.

وی افزود: فقر و نارسایی در زمینه نظریه پردازی، آموزش و ترویج حاکمیت نگاه اقتصادی، رواج شیوه کسب درآمد از طریق ساخت و سازهای بی‌کیفیت، تلقی از شهر و معماری به عنوان فرصت‌های اقتصادی برای کسب منافع آنی و حداکثری، فعالیت‌های غیرشفاف و ناسالم اقتصادی از جمله مواردی است که به این موضوع دامن زده است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: فقدان و نارسایی قوانین، ضوابط، مقررات و سازوکارهای اجرایی باعث فقدان در زمینه تحقق شهر و معماری هویت‌مند بر پایه داشته‌های معماری اسلامی ایرانی شده است.

وی در پایان با ارایه راهبردهایی خواستار خروج از وضعیت فعلی شهرهای ایران شد و گفت: ارتقا سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی در تحقق شهر و معماری ایرانی و اسلامی، ارتقا سطح و تغییر رویکرد و آموزش‌های تخصصی معماری و شهرسازی، تدوین اصول و معیارهای شهر و معماری هویت‌مند در تمام کشور، ایجاد زمینه مساعد اجتماعی و تغییر نگرش صرف اقتصادی به شهر و معماری، ارتقا سطح بینش مدیران و مسئولان و جامعه حرفه‌ای نسبت به مسئله معماری، ایجاد زمینه‌ها و ظرفیت‌های قانونی لازم برای این اندیشه، حفظ و اصلاح آثار تاریخی در بافت‌های قدیمی شهرها است.

همایش معماری و شهرسازی پایدار طی دیروز و امروز (۸ و ۹ بهمن) در استان هرمزگان با حضور معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون عمراني استانداري هرمزگان، شهردار بندرعباس و جمعي از مسئولان استاني در سالن شركت ملي گاز شهر بندرعباس بر پا شده است. /

نظر شما