شناسهٔ خبر: 38225 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

سلحشوری اعلام کرد:

توجه ویژه دولت یازدهم به حضور و رسیدگی به نیازهای زنان در کشور/ پیشنهاد تشکیل وزارت زنان از سوی فراکسیون بانوان

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد: در برنامه ششم توسعه تاکید و توجه ویژه‌ای در حوزه حضور زنان و نیازهای آن‌ها به خصوص در بخش زیرساخت‌ها صورت گرفت. یکی از این مباحث ورزش زنان بود که بودجه اختصاصی برای آن در نظر گرفته شد. این در حالی است که در دوره‌های پیشین به وضوح شاهد نادیده گرفته شدن ورزش زنان در همه ابعاد آن بودیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، پروانه سلحشوری، در ویژه برنامه انتخاباتی مشترک انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان اظهار کرد: وضعیت امروز زنان ما پیشینه تاریخی بسیار پر فراز و نشیبی را در کارنامه خود دارد. حقیقت آن است که وضعیت زنان جامعه در دوره های مختلف ریاست جمهوری چندان تغییری نکرده است. تنها نوع رویکردها کمی مثبت و یا منفی بوده، اما به طور جدی و تاثیرگذار به مسئله زنان پرداخته نشده است.

وی با اشاره به موضوع اسیدپاشی در اصفهان ادامه داد: آن‌چه برای همه مشهود است نقش و عملکرد جامعه و زنان در تغییر و بهبود این رویکردهاست.

وی درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی در رابطه با مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: در مجلس شورای اسلامی در نظر داشتیم نسبت به پرونده اسیدپاشی‌ها طرحی به مجلس ارائه کنیم، که معاونت امور زنان لایحه امنیت را که در آن به مباحث مرتبط با خشونت علیه زنان و به طور ویژه بحث اسیدپاشی‌ها پرداخته شده است، پیشنهاد کردند و به همین جهت از موازی‌کاری پرهیز کردیم.

وی با اشاره به نقش زنان در فرآیند توسعه نیز گفت: در فرآیند توسعه و گذار از سنت به مدرنیسم خود زنان هستیم که باید برای تغییر در تفکر غالب اراده کنیم و آن را تغییر بدهیم. اگر جامعه، زن را به عنوان مدیر خوبی برای همه امور خانه‌داری می‌پذیرد؛ باید بپذیریم که همین زنان قادر به مدیریت در سطح شهری نیز هستند.؛ چه بسا این‌که در مباحث اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های شهری به منظور درک و رفع نیازهای زنان، نیاز به نگاه و دیدگاه‌های زنانه وجود دارد تا ساختارهای شهری، معماری و... در شهرهای ما تنها ساختاری مردانه نداشته باشند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: بحث امنیت یکی دیگر از مباحثی است که در نبود دیدگاه‌های زنانه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی نادیده گرفته شده است؛ چراکه در تفکر غالب، نقش، حضور و نیازهای زنان جدی گرفته نشده است. حضور موثر و فعال زنان در عرصه انتخابات یکی از فرصت‌هایی است که موجب تغییر در بدنه اجرایی، برای توجه به چنین نیازهایی خواهد بود.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه تاکید و توجه ویژه‌ای در حوزه حضور زنان و نیازهای آن‌ها به خصوص در بخش زیرساخت‌ها صورت گرفت. یکی از مباحث مهمی که در این برنامه به آن پرداخته شد، ورزش زنان بود که بودجه اختصاصی برای آن در نظر گرفته شد. این در حالی است که در دوره‌های پیشین به وضوح شاهد نادیده گرفته شدن ورزش زنان در همه ابعاد آن بودیم.

وی هم‌چنین با اشاره به عملکرد نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در دوره های اخیر گفت: ما آمده‌ایم تا دوباره به دولت فعلی رای بدهیم؛ چراکه از دروغ، آمارهای اشتباه و انسان‌های دروغگو خسته شده‌ایم. در مناظره‌های اخیر شاهد بودیم که چگونه به نام اخلاق، ضداخلاقی‌ترین رفتارها از کاندیداها دیده شد. ما این روزها شاهدیم که چطور کسی که در خاموش کردن آتش یک ساختمان ناتوان بود، ادعای مدیریت و ریاست جمهوری دارد. مردم دیگر فریب بگم‌بگم‌ها و نسبت‌های ناروایی که چه در گذشته و چه در مناظره های اخیر به افراد نسبت داده شده است را نخواهند خورد. در بین سخنان دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری به کرامت مردم اشاره می شود. شعار کار و کرامت شعار بسیار زیبایی است، اما آیا کرامت مردم را با توزیع آرد و گرفتن عکس از آن می‌خواهیم محقق کنیم؟ شاید دولت یازدهم ایده آل‌های مردم را برآورده نکرده است، اما باید توجه داشت که در مسیر تدبیر و عقلانیت پیش رفته است.

رییس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخباری که در رابطه با صندوق توسعه ملی منتشر می‌شود، گفت: صندوق توسعه ملی زمانی که از دولت هشتم به دولت نهم تحویل داده شد، ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت. در طول ریاست جمهوری احمدی نژاد به این اعتبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزوده شد که با در نظر گرفتن سود آن چیزی نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نصیب صندوق  توسعه ملی شد. این در حالی است که از این میزان تنها ۱۱ هزار میلیارد تومان به دولت یازدهم تحویل داده شد. چه اتفاق مهمی در دولت‌های نهم و دهم رخ داد که این میزان پول به یکباره نابود شد!
وی ادامه داد: درست است که حافظه تاریخی ما ایرانی‌ها ضعیف است اما هنوز از یاد نبرده‌ایم زمانی را که شب می‌خوابیدم و صبح قیمت‌ها دوبرابر شده بود! نان ۱۰۰ تومانی، هزار تومان شد! در دولت پیشین مردم ما نا امیدی و یاس اجتماعی را به اندازه کافی تجربه کرده‌اند. دولت فعلی یک ویرانه را تحویل گرفت و یقین داشته باشید که اگر بعد از دولت نهم، دولتی در حمایت از آن دولت به قدرت رسیده بود، امروز در ایران شاهد ونزوئلایی دیگر بودیم.

وی همچنین در ستاد بانوان حسن روحانی در اصفهان، اظهار کرد: بنیان‌گذار و رهبر کبیر انقلاب اعلام کردند که مردان از دامن زنان به معراج می‌روند، امام(ره) در خصوص زنان بارها گفتند که زنان در مقدرات مهم کشور حضور داشته باشند. مقدرات مهم کشور کدامند؟ امام(ره) نگفتند مقدرات مهم خانه، گفته‌اند مقدرات مهم کشور.

وی اضافه کرد: وقتی در مجلس خبرگان اول یک زن حضور دارد، وقتی اولین فرستاده جمهوری اسلامی به شوروی سابق یک زن است به این معنا است که امام(ره) زنان را باور داشتند، اما اینکه چه شد که امروز می‌گویند زنان بهتر است در خانه بمانند یا اینکه می‌گویند زنان بهتر است تحصیل نکنند را نمی‌دانم از کجا آورده‌اند؟

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: می‌گویند زنان باید بچه‌داری کنند، خانه‌داری کنند ما می‌گوییم این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم مگر تاکنون نکرده‌ایم، سؤال اینجاست که چرا می‌خواهید ما را از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محروم کنید؟

سلحشوری تأکید کرد: عده‌ای مشارکت زنان را نمی‌پسندند و عده‌ای هم خانه‌نشینی زنان را کرامت می‌دانند، اما زنان مشارکت در اجتماع را کرامت می‌دانند. ما از تبعیض جنسیتی بیزاریم، طبق آمار فساد اداری و مالی در زنان نسبت به مردان کمتر است و این نکته باید مدنظر قرار بگیرد.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از روحانی حمایت می‌کنیم، اما از ایشان انتظار داریم که کشور از وزارت زنان هم بهره ببرد چون ما بانوان معتقد هستیم که می‌توانیم، اما نه از ما می‌توانیم های احمدی نژادی.

سلحشوری با بیان اینکه امروز نمی‌خواهیم جنس دوم باشیم، اظهار کرد: امروز زنان باید در عرصه اقتصادی و سیاسی پررنگ‌تر وارد شوند. نتیجه حضور شما بانوان در انتخابات دو برابر شدن زنان در مجلس شورای اسلامی است و امروز دیگر در مجلس زنان علیه زنان سخن نمی‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: امروز طرح جامع زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه  گنجانده شده است و امروز توانسته‌ایم با فقط ۶ درصد مجلس تاحدودی خواسته‌های بانوان را پیگیری کنیم./

نظر شما