شناسهٔ خبر: 38242 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری پیرامون ضوابط عام طرح‌های جامع ناحیه/ لزوم ارائه الگوی سطح‌بندی روستاها در مقیاس ناحیه

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مدیرکل دبیرخانه و دبیر کمیته تخصصی فرادست مصوبه شورا را با موضوع ضوابط عام طرح‌های جامع ناحیه، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به دکتر مقدم مدیرکل دبیرخانه و دبیر کمیته تخصصی فرادست، مصوبه شورا را با موضوع ضوابط عام طرح‌های جامع ناحیه، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مدیرکل دبیرخانه و دبیر کمیته تخصصی فرادست آمده است:

به استحضار می‌رساند شورایعالی در جلسه ۱۳۹۶.۰۱.۲۸ خود و در حاشیه بررسی طرح ناحیه خرم‌آباد و مبتنی بر پیشنهادات کمیته تخصصی، موضوع "ضوابط عام طرح جامع ناحیه" را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد:

الف- در تمامی طرح‌های جامع ناحیه‌ای عنوان "کاربری" در مقیاس ناحیه مطرح نمی‌باشد و بایستی از عنوان "پهنه" استفاده شود. علاوه بر این نقشه‌های نهائی در اسناد صرفا با عنوان " نقشه مصوب" لحاظ شود.

ب- طبق مصوبه شورایعالی، مهندسین مشاور بایستی بر اساس مطالعات خود، الگوی سطح‌بندی روستاها را در مقیاس ناحیه ارائه نمایند.

ج- شرح خدمات تیپ ۱۹ و اسناد مربوطه با ۲ رویکرد:

۱-تغییر بندها و مواد براساس نیاز مخاطبین طرح (مراجع ملی و استانی و طرح‌های فرودست)

۲-انتظار از طرح‌های ناحیه‌ای

بازبینی،مبتنی بر تجربه بررسی طرح‌های جامع ناحیه‌ای در کمیته فنی تحصصی فرادست، بررسی و پیشنهادات به شورایعالی ارائه شود.

د- پیشنهادات لازم جهت اصلاحات تدریجی فرآیند تهیه و تصویب و اسناد طرح‌های فرادست در حین بررسی طرح‌ها به صورت موردی توسط کمیته به شورا ارائه شود.

ه- راهنمای تهیه طرح‌های جامع ناحیه‌ای (و بازنگری آن‌ها) به منظور هماهنگی میان مهندسین مشاور و مراجع استانی توسط کمیته فنی تهیه و به شورا ارائه شود.

و- نظر به اینکه نسبت اشتغال در بخش‌های کشاورزی در مقیاس ملی روند رو به کاهش معناداری را نشان می‌دهد و همچنین برغم تمامی سیاست‌ها و اقدامات چشمگیر انجام شده در سه دهه اخیر در سکونتگاه‌های روستایی با کاهش شتابزده جمعیت روستایی مواجه هستیم، لذا کمیته تخصصی فرداست این موضوع را با دعوت از اندیشمندان و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات لازم را جهت طرح در شورایعالی ارائه نماید.

مراتب جهت و اقدام و ارائه نتایج به شورایعالی اعلام می‌شود./

نظر شما