شناسهٔ خبر: 38309 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی بیان کرد:

بازآفرینی شهری پاسخ به چالش‌های شهری و نیازهای نسل جدید است/ ارتقای فضاهای شهری و توسعه قلمرو عمومی، رکن اصلی سیاست بازآفرینی شهری

محمدسعيد ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی شهری را پاسخی به چالش‌های شهری و نیازهای نسل جدید دانست و گفت: این سیاست در صورت اجرا در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به پیشرفت و بهبهود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دومین نشست از دفتر چهاردهم سلسله نشست‌های موضوعی این شرکت که با محوریت مروری بر تجارب بهسازی و ارتقای فضای باز شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی برگزار شد تشریح سیاست‌های بازآفرینی شهری را هدف اصلی این نشست‌ها اعلام کرد و گفت: سیاست بازآفرینی تلاش دارد برنامه‌های گوناگون جهت ارتقای کیفیت زندگی را در شهرهایی که هم‌اکنون با مسائل و پیچیدگی‌های بسیار زیادی روبه رو هستند اجرا و شرایط زندگی و سکونت در این نواحی را بهبود بخشد.

ایزدی در ادامه سخنانش بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، ظزفیت‌سازی اجتماعی و نهادی را از ارکان اصلی بازآفرینی شهری خواتد و افزود: قصد داریم تا در این سلسله نشست‌ها به بررسی و تشریح این ارکان که در تبیین سیاست بازآفرینی شهری به آن اشاره شده است بپردازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره ادامه داد: قصد ما در این گردهمایی آسیبشناسی تجربیات و اقدامات انجام شده گذشته در کشور نیست بلکه می‌خواهیم موضوع را به گفتگو گذاشته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم تا در نهایت ببینیم آیا این ارکان می‌تواند ما را به سمت هدف اصلی و بازآفرینی شهری هدایت کند؟ آیا اقدامات انجام شده قبلی در مسیر بازآفرینی قرار دارد؟ و در آخر اینکه به چه ابزارهایی در ادامه راه نیازمندیم؟

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست بازآفرینی، سیاستی جامع و یکپارچه بوده و برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در پاسخ به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید به کار گرفته شده است گفت: این سیاست در صورت اجرا در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد.

وی در این خصوص افزود: ارتقای کیفیت یکی از بخش‌های اصلی این سیاست بوده که همواره تلاش می‌کند ضمن نگاهی همه ‌جانبه به مسائل، موضوعات را در ابعادی مختلف بررسی کند.

این مقام مسئول زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان را ۲ واژه کلیدی در سیاست بازآفرینی شهری دانست و خاطرنشان کرد: در این فرآیند مجموعه‌ای از اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید مورد توجه قرار گیرد که مواردی مانند توسعه خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌ها، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری، توسعه فضاهای عمومی و بهسازی و نوسازی مسکن ازجمله اقدامات سخت‌افزاری آن به شمار می‌رود.

ایزدی در این باره خاطرنشان کرد: قطعا می‌توانیم در کنار اقدامات مذکور با ایجاد ظزفیت‌های لازم برای تحقق برنامه‌ها، ایجاد نهادهای لازم برای پیشبرد موضوع و ابزارهای لازم در حوزه مالی این فرایند را به پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: توسعه قلمرو عمومی و فضای شهری از ابعاد مختلفی در کشور مورد توجه است چرا که در این عرصه تعاملات اجتماعی صورت گرفته و امکان ایجاد سرمایه‌های اجتماعی در آن وجود  دارد به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ایزدی همچنین اضافه کرد: موارد دیگری از جمله وجود زیرساخت‌های شهری، امنیت، سلامت، توسعه اقتصاد محلی و انسجام فضای کالبدی در قلمرو عمومی شهرها از نکاتی است که بر اهمیت این عرصه افزوده و توجه به آن را برای ما ضروری می‌سازد.

این مقام مسئول با بیان این نکته که همواره در طول ۴ سال گذشته سعی کردیم تا با همکاری سایر نهادهای مربوطه اقدامات تشویقی و حمایتی لازم از اجرای فرایند بازآفرینی را در کشور پیش ببریم گفت: درحال حاضر توقع داریم تا این نهادها و اقدامات به عنوان محرک و پیشران این فرایند در کشور عمل کنند.

ایزدی درادامه با تأکید براین نکته که حداقل در طول ۳ دهه گذشته چالش‌های شهری و بحث کیفیت زندگی به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است گفت: متأسفانه درحال حاضر می‌بینیم که رودخانه‌های بین شهری عمدتا به محل عبور فاضلاب و یا خیابان تبدیل شده‌اند.

معاون وزیر راه وشهرسازی دراین‌باره اضافه کرد: ما در دولت یازدهم تلاش کردیم تا در گام اول مدیران و سیاستمداران را نسبت به مسائل حیاتی حساس کرده و به آن‌ها بگوییم که بحث کیفیت زندگی مردم در شهرها و روستاها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بابیان این مطلب که قطعا توجه صرف به خیابان به عنوان کریدوری برای عبور خودروها اشتباه است گفت: قطعا این کریدورها می‌توانند علاوه بر فضایی برای خودرو به فضایی برای حضور انسان‌ها نیز تبدیل شوند که طی این دوره به آن پرداخته شده است.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: در گام بعدی باید ببینیم که این تغییر رویه با چه مکانیسمی باید اتفاق بیفتد تا تبدیل به یک جریان منفی نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی نمی‌خواهیم دستگاه متولی باشیم بلکه قصد داریم نقشی حمایت‌کننده و سیاست‌گذار را ایفا کنیم، اقدامی که در تجربه میدان شهرداری رشت به خوبی انجام شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی در پایان با تأکید براهمیت بحث شبکه‌سازی در این امر نیز گفت: قطعا شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی کامل بین مدیران و متخصصان و بخش‌های دخیل در این امر می‌تواند نقش بسیار بالایی در این حوزه ایفا کرده و بر ارتقای کیفیت اقدامات بیافزاید./

نظر شما