شناسهٔ خبر: 38330 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

کریدور زاگرس به کریدور بین‌المللی تراسیکا پیوست/ تلاش برای تامین تجارت ۲۰۰ میلیون نفر در کریدور ترانزیتی آسیا و اروپا

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تصویب و پیوستن کریدور زاگرس معروف به کریدور شماره ۱۰ به کریدور بین‌المللی تراسیکا خبر داد و گفت: باید بخش نرم‌افزاری این کریدور شامل امور گمرکی، ترخیص و واردات کالا مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی درباره بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ (بندر امام خمینی-مرز بازرگان) و راه‌های تجاری‌سازی آن اظهار داشت: امروز این همایش برای بررسی مطلوبیت کریدور زاگرس به‌عنوان پیونددهنده مرزهای شمالی و غربی کشور با بندر امام در جنوب برگزار شد.

وی افزود: این کریدور به طول ۱۴۱۰ کیلومتر اساساً خروجی طرح جامع حمل‌ونقل ما است تا بتوانیم مجدد جایگاه ترانزیتی و حمل‌ونقلی کشور در عرصه بین‌المللی تجارت از مسیر شرق به غرب و از شمال به جنوب را در دست بگیریم و مسیر عبور کشورهای هدف شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج مطالعات انجام‌شده در خصوص کریدور زاگرس گفت: این کریدور ۲۰ درصد جمعیت کشور را که در حاشیه این کریدور سکونت دارند دربرمی‌گیرد و آنها می‌توانند محور توسعه این کریدور باشد. همچنین پتانسیل دیگری نیز دارد و می‌تواند تجارت حدود ۲۰۰ میلیون نفر در مسیر ترانزیتی آسیا و اروپا را تأمین کند.

امینی خاطرنشان کرد: برای اقتصادی کردن این محور سریع، مطمئن و ارزان که دربرگیرنده ۲۶ کشوری که در مسیر تجارت چین به غرب آسیا و شرق اروپا و غرب واقع شده‌اند است، مطالعاتی انجام‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «۲۶ کشوری که از این مسیر می‌توانند اقدام به ترانزیت کالا کنند به‌عنوان کشورهای هدف مشخص‌شده‌اند» گفت: این کریدور می‌تواند در توسعه کشور در زمینه‌های صنعت و کشاورزی و گردشگری و تجارت بین‌المللی نقش عمده‌ای ایفا کند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از تصویب کریدور شماره ۱۰ به‌عنوان بخشی از کریدور بین‌المللی تراسیکا خبر داد و گفت: طبیعتاً باید بخش نرم‌افزاری این کریدور شامل امور گمرکی، ترخیص و واردات کالا مورد بازنگری قرار گیرد تا در آینده موجب توسعه کشور شود.

امینی در پایان با اشاره به چگونگی مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی داخلی بیان داشت: مذاکراتی با شرکت ایتالیایی آناس انجام‌شده و بخشی از این محور به‌صورتBOT و بخشی دیگر به‌صورت BLT با مشارکت طرف داخلی و خارجی انجام می‌شود. همچنین بخشی دیگری با منبع دولت در حال سرمایه‌گذاری است.

نظر شما