شناسهٔ خبر: 38359 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

افشاگری‌های حافظی در شورای‌شهر/ هزینه اعضای ستاد قاليباف‌ را شهرداری می‌دهد

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای‌شهر تهران گفت: قالیباف باید به سوالاتی كه مطرح می‌كنیم در حوزه شهری پاسخ دهد چراكه در بررسی حسابرسی سال ٩١ به موضوعات متعددی برخوردیم كه به نظر می‌رسد باید مدیریت‌شهری به آنها پاسخ دهد چرا كه با عدم‌شفافیت مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد، رحمت‌الله حافظی، عضو شورای‌شهر انتقادهای‌تندی به عملكرد محمدباقر قالیباف، شهردار ١٢ ساله تهران دارد وی گفته است:دو هفته قبل ٥٠ نفر از یكی از استان‌های كشور به تهران آمده و در هتل هویزه مستقر شده‌اند كه كارهای ستاد انتخاباتی قالیباف را انجام دهند. این در حالی است كه هزینه اقامت آنها توسط شهرداری پرداخت شده است و جالب است بدانید كه ساختمان ستاد قالیباف در خیابان مطهری فیبر نوری‌اش توسط یكی از پیمانكاران شهرداری نصب شده كه این گواه این است كه قالیباف از ظرفیت‌های شهر و شهرداری در راستای كارهای انتخاباتی‌ خود استفاده می‌كند.

حافظی در مورد مساله واگذاری املاك به افراد خاص با بیان اینكه تخلف محرز و مبین است، تصریح كرد: به شهرداری اجازه داده شده بود كه تخفیف‌ها به تعاونی‌های مسكن داده شود نه به افراد و این تخلف محرز است و باید به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینكه موضوع ایمنی در شهر تهران مغفول مانده است، به گونه‌ای كه هیچ فردی مطمئن نیست وقتی كه از خانه بیرون می‌رود سالم بازگردد، گفت: واقعیت آن است كه سازمان مدیریت‌بحران تنها حقوق پرسنل را می‌دهد و حتی ٢٠ میلیارد تومانی كه برای مطالعات گسل‌ها و زلزله شهر تهران به آن داده شده بود، نیز تخصیص نیافت به گونه‌ای كه سازمان آتش‌نشانی نیز در جدیدترین مطالعات خود از ٧٣١٤ ساختمان بازدید كرده كه براین اساس ساختمان‌ها را به تفكیك تجاری، مسكونی، اداری و... به پرخطر، میان‌خطر و كم‌خطر تقسیم‌بندی كرده است كه از این میان ٤٨٣٠ ساختمان پرخطر و ٢١٥٢ میان خطر و ٣٣٢ ساختمان كم‌خطر بودند.

 رییس كمیسیون سلامت شورای‌شهر تهران با اشاره به اینكه گزارش حسابرسی سال ٩١ شهرداری تهران منتشر شده است، گفت: قالیباف باید به سوالاتی كه مطرح می‌كنیم در حوزه شهری پاسخ دهد چراكه در بررسی حسابرسی سال ٩١ به موضوعات متعددی برخوردیم كه به نظر می‌رسد باید مدیریت‌شهری به آنها پاسخ دهد چرا كه با عدم‌شفافیت مواجه هستیم.

 حافظی با بیان اینكه وضعیت نابهنجار اسناد مالكیت، اموال و دارایی‌ها و همچنین عدم‌یكپارچگی بانك اطلاعات املاك و عدم ساماندهی وضعیت املاك و عدم تهیه صورت جامع و طبقه‌بندی شده از صورت ریز اسناد دارایی‌های اختصاصی و عمومی شهرداری یكی دیگر از مشكلات عمده شهرداری است، گفت: عدم ثبت و درج دفاتر اقلام قابل توجه تملك املاك بالای ١٠٠٠ متر نیز یكی دیگر از مشكلات شهرداری است به گونه‌ای كه قانونگذار عنوان كرده وقتی املاك بالای ١٠٠٠ متر تغییر كاربری می‌دهند، ٧٠ درصد باید در مالكیت شهرداری باشند تا به افزایش سرانه‌ها اقدام كنند، اما می‌بینیم كه شهرداری بدون اینكه سند ٧٠ درصد به اسمش بخورد و بی‌توجه به برنامه و اسناد بالادستی، زمین را بابت بدهی‌هایش به پیمانكاران منتقل می‌كند و به همین دلیل است كه در مناطق یك تا ٣ و ٢٢ با ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای مواجه هستیم، چراكه پیمانكار وقتی ٧٠ درصد ملك را دریافت كند، قطعا به دلیل سودآور بودن به ساخت و ساز روی می‌آورد.

 رییس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد روابط شهرداری با بانك شهر نیز با بیان اینكه این روابط آنقدر گسترده و غیرشفاف است كه شورا به دلیل آنكه بانك شهر زیرنظر بانك مركزی است، نمی‌تواند به حسابرسی وارد شود اما دقت داشته باشید كه شورای شهر نیز در موضوع دكه‌های شهرنت كه تنها به صورت انحصاری و در یك فضای غیررقابتی تنها به بانك شهر داده شد نیز نتوانست ورود مناسبی داشته باشد.

 به گفته حافظی، پرداخت مبلغ یك میلیارد و ٩٨٠ میلیون تومان بدون مجوز تحت عنوان هزینه‌های رفاهی به پرسنل و مدیران مترو در سال ٩٢ یكی دیگر از تخلفات شهرداری است.

 وی با بیان اینكه خرید و فروش املاك و اراضی بدون رعایت تشریفات و مناقصه از دیگر تخلفات شهرداری است، گفت: دقت داشته باشید كه گزارشی كه ارایه كردم متعلق به صورت‌های مالی سال ٩٠ شهرداری بوده و در حالی كه در سال ٩٦ هستیم، نمی‌دانیم در ٥ سال گذشته چه اتفاقی برای شهرداری افتاده است و این تخلف شورای‌شهر است چراكه باید رییس شورای‌شهر تهران از سال ٩٢ تا ٩٥ را به حسابرس اعلام كند كه هنوز این مهم رخ نداده است و حالا حسابرسی در سال ٩١ در حال انجام است.

وی با بیان اینكه در سال ٩٣ وقتی شهردار یك‌سوم بودجه را خارج از ردیف‌های مصوب هزینه كرد چه شد؟ گفت: دیدید كه در آخرین روزهای سال از شورا در قالب یك اصلاحیه مصوبه گرفت./

نظر شما