شناسهٔ خبر: 3838 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اجلاس بین دولتی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیا «تراسیکا» پایان یافت

آخوندی مطرح کرد: استفاده حداکثری از موقعیت ژئوپلتیک ایران در حمل ونقل بین‌الملل

یازدهمین نشست بین‌المللی حمل و نقل در استانبول اجلاس بین دولتی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به 'تراسیکا' با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران روز پنجشنبه در استانبول به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه یازدهمین نشست بین المللی حمل و نقل در استانبول به ایرنا گفت: با اجرای نقش فعال در توافقنامه تراسیکا از موقعیت ژئوپلتیک ایران می توانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایران از سال 2009 میلادی (حدود 5 سال پیش) عضو فعال توافقنامه تراسیکاست، افزود: در نشست امروز نیز حضور فعالی داشتیم.  این توافقنامه که 13 کشور عضو آن هستند، می تواند شمال و جنوب و شرق و غرب را به هم متصل کند.

آخوندی اضافه کرد: با اجرایی شدن این توافقنامه از بارگیری های مکرر جلوگیری می شود، باری که از شمال به سمت جنوب حمل می‌شود می‌تواند به صورت ترانزیت یک پارچه باشد.

وی گفت: موضوع مهمی که به غیر از توافقنامه کلی می توان به آن اشاره کرد، چند بحث جدیدی است که در نشست امروز در استانبول مطرح شد، یکی از موارد مهم این است که به دنبال سیستم داوری بین کشورهای تراسیکا هستیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران به خلیج فارس دسترسی دارد و می تواند مرکز اتصال دیگر کشورهای عضو به دریای آزاد از این طریق باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: این توافقنامه و همکاری های کشورهای عضو تراسیکا منافع مشترک 13 کشور را تامین می کند.

در این نشست که عصر پنجشنبه به کار خود پایان داد، همچنین نمایندگانی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، رومانی، تاجیکستان، اوکراین و ازبکستان شرکت داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما