شناسهٔ خبر: 38539 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایستگاه مسافری راه‌آهن همدان مکان‌یابی شد/ تصمیم بر تغییرکاربری ایستگاه خارج شهر همدان

مصاحبه خادمی در جمع معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق وزارت راه و شهرسازی با شهرداری و شورای شهر همدان برای ساخت ایستگاه مسافری راه‌آهن همدان در کنار پایانه مسافربری این شهر خبر داد و گفت: همچنین قرار شد ایستگاه موجود در بیرون شهر به پایانه باری تغییر کاربری دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در نشستی صمیمانه با خبرنگاران با اشاره به افتتاح ایستگاه ساوه و فیروزان اظهار داشت: ایستگاه ساوه در ۱۵ هکتار طراحی شده و دارای ۵ هزار متر مربع زیربنا در بخش‌های مختلف سازه‌ای و سالن مسافری به مساحت ۱۶۰۰ متر است.

وی افزود: مبلغ اعتبار هزینه شده برای این ایستگاه نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان است که در قالب طرح راه‌آهن تهران-همدان تخصیص یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای طرح‌های ساز‌ه‌ای ایستگاه‌های ۵ محور ریلی مورد نظر تقریباً ۱۴۳ هزار متر مربع زیربنا ساخته می‌شود.» گفت: این عدد بزرگی است که طراحی و احداث آن‌ها با انجام عملیات مشابه در خطوط بسیار متفاوت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به افتتاح دوم در این سفر گفت: قسمت اول ریل اراک-ملایر- کرمانشاه، حدفاصل ملایر به فیروزان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که نیاز به انجام عملیات ریل‌گذاری به طول ۱۰۵ کیلومتر و همچنین ۱۷۴ کیلومتر تا مرز خسروی دارد.

خادمی خاطرنشان کرد: حدفاصل ملایر تا فیروزان به طول ۶۷ کیلومتر امروز به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌زمان ریل‌گذاری از فیروزان به کرمانشاه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدفاصل فیروزان به کرمانشاه از ۵ نقطه در حال ریل‌گذاری است و امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ریل‌گذاری ماشینی شروع می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: درگذشته ریل‌گذاری به‌صورت دستی و نقطه‌به‌نقطه انجام می‌شد اما امروز شاهد ریل‌گذاری ماشینی به طول ۱۵ کیلومتر و اتصال به نقطه بعدی ریل‌گذاری خواهیم‌ بود که امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی در خردادماه ریل به کرمانشاه برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به هزینه ساخت ۶۷ کیلومتر از محور ملایر-فیروزان گفت: تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای ریل‌گذاری و ۲۲ میلیارد تومان برای ایستگاه فیروزان هزینه شده است.

خادمی افزود: این ایستگاه دارای مساحت ۱۷ هکتاری و ۶۹۰۰ مترمربع زیربنای ساختمانی به‌علاوه محوطه سازه‌ای است.

وی نقطه مثبت قرارداد این پروژه را انجام تمام محور شامل زیرسازی، ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه توسط پیمانکار (جهاد نصر) دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید ریل از ذوب‌آهن گفت: سال گذشته از خط تولید ریل ذوب‌آهن اصفهان بازدید کردیم و در آن زمان تکمیل نبود و قول دادند تا پایان شهریور سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که این کار نشد و به تأخیر افتاد، اما طبق گفته‌های محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن خط تولید آزمایشی شروع به کارکرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: ذوب‌آهن هرچه ریل تولید کند در کشور قابل‌مصرف است اما هنوز به تولیدی که بتوان به‌صورت انبوه باشد نرسیده است. اگرچه شرکت ساخت و توسعه اعلام آمادگی کرده و راه‌آهن نیز در خصوص تأمین منابع مالی مشکلی با ذوب‌آهن ندارد.

خادمی در ادامه به علل بیشتر بودن خطوط تک خطه نسبت به دوخطه در شبکه ریلی کشور اظهار داشت: در مسیرهای ریلی به غیر از ۳۵ کیلومتر از محور ریلی رشت و راه‌آهن تبریز که دارای بار ترافیکی مسافری و باری بالایی است سایر خطوط به‌صورت تک خطه ساخته شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم برای قرار داشتن ایستگاه‌های مسافری در داخل شهرها گفت: در مسیرهای طولانی مانند کرمانشاه و همدان ممکن است برابر هزینه سفر ریلی کرایه تاکسی برای رسیدن از ایستگاه بیرون شهر به داخل شهر هزینه شود و امنیت مناسبی هم نداشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق وزارت راه و شهرسازی با شهرداری و شورای شهر همدان برای ساخت ایستگاه مسافری همدان در کنار پایانه مسافربری همدان خبر داد و گفت: همچنین قرار شد ایستگاه موجود در بیرون شهر به پایانه باری تغییر کاربری دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به سیاست دولت قبل برای ساخت ایستگاه‌ها در خارج از شهرها گفت: ساخت راه‌آهن از پرند تا همدان ۹۷۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است و حالا برای بردن ریل به داخل شهر ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود. لذا از زمان نزدیک شدن به شهرها هزینه‌های تملک و ساخت زیربناها افزایش می‌یابد.

نظر شما