شناسهٔ خبر: 38619 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

برآورد خسارات زلزله خراسان‌شمالی در دست بررسی است/ نیاز به بازسازی کامل ۱۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در پیش‌قلعه/ تعمیر ۱۴۰۰ واحد مسکونی مسکن مهر گلستان‌شهر

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام حمایت دولت از زلزله‌زدگان خراسان‌شمالی، گفت: برآورد می‌شود یکهزار مسکن‌روستایی نیاز به بازسازی کامل و در حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر واقع در سایت گلستان‌شهر نیز نیاز به تعمیرات دارند که مقدمات انجام آنها در دست بررسی است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که به دستور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای برآورد میزان خسارت به ساختمان‌های روستایی و شهری به همراه هیاتی متشکل از رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و تعدادی از کارشناسان ۲۵ اردیبهشت‌ماه وارد استان خراسان‌شمالی شد و همچنان در آن استان به سر می‌برد، در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت آسیب‌ها و تصمیماتی که برای برآورد خسارت به آسیب‌دیدگان و ساختمان‌ها اخذ شده را تشریح کرد.

مظاهریان گفت: پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی، با هیاتی متشکل از سه معاون وزیر و کارشناسان مربوطه سفری به استان خراسان شمالی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، استان خراسان‌شمالی جزو استان‌های باخطر بالا در زلزله است که سابقه زلزله‌های تاریخی گسترد‌ ای در آن استان گزارش شده است.

مظاهریان ادامه داد: زلزله اخیر حدود ۵.۷ ریشتر در منطقه پیش‌قلعه بیشترین خسارات را در بخش روستایی وارد کرده است. برآورد می‌شود که در پیش‌قلعه حدود یکهزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی کامل و همچنین تعدادی نیز نیاز به مرمت دارند. در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل، مستقر است و دارد برداشت‌های لازم را انجام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که توافق‌های لازم برای تامین مالی جبران خسارات در حال انجام است، افزود: جدای از خسارات مناطق‌روستایی در پیش‌قلعه، مسکن مهر گلستان‌شهر در شهر بیرجند هم که بزرگترین سایت مسکن مهر استان خراسان شمالی است دچار آسیب شده است.

مظاهریان گفت: در این بخش‌ها (پیش‌قلعه و گلستان‌شهر)، گروه‌های کارشناسی مستقر شده‌اند که به تک‌تک واحدها مراجعه می‌کنند تا میزان خسارت را برآورد کنند.

وی کمک و همکاری اعضای عضو سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌شمالی را قابل توجه خواند و تصریح کرد: فکر می‌کنیم تا پایان امروز ۲۶ اردیبهشت‌ماه، برداشت‌ها از میزان خسارات به واحدهای‌مسکونی به اتمام برسد. زیرا به تمامی واحدهای مسکونی خسارت دیده با کمک مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسان شاغل در اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه شده و فرم های خسارات تکمیل شده تا از طریق آنها بتوان برآورد دقیقی از میزان خسارات در سایت مسکن مهر داشته باشیم.

مظاهریان تاکید کرد: برای آنکه نگرانی‌های مردم رفع شود و با آنها همدردی لازم صورت بگیرد تعداد مشخصی چادر و تجهیزات اسکان هم بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

این مقام مسئول در مورد میزان آسیب‌های واردآمده با تاکید بر آنکه خسارات محدود هستند، گفت: بسیاری از موارد و آسیب‌ها مربوط به آسیب‌ها و صدماتی است که به میان‌قاب‌ها و دیوارهای جداکننده در ساختمان‌های مسکونی وارد آمده است. همچنین، تعدادی هم آسیب تازه مشاهده شد که باید این بخش‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا میزان خسارات وارد شده دقیقا مشخص شود.

مظاهریان ادامه داد: برآورد می‌شود یکهزار مسکن روستایی نیاز به بازسازی کامل و در حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر واقع در سایت گلستان‌شهر نیز نیاز به تعمیرات دارند که مقدمات انجام آنها در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: مجموعه یکهزار واحدی گلستان‌شهر، بیشترین آسیب را دیده است و فردا می‌توان در مورد آمار دقیق خسارات را ارایه کرد.

گفتنی است، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه و ۵۹ ثانیه روز شنبه ۲۳ اردیبهشت زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ در مقیاس امواج درونی زمین حوالی پیش‌قلعه و بجنورد در خراسان‌شمالی را لرزاند./

نظر شما