شناسهٔ خبر: 38676 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تخصیص ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری/ ابلاغ سهمیه ۲۵ بانک عامل جهت ارائه تسهیلات نوسازی محلات هدف

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از تخصیص ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری خبر داد و گفت: قطعا با تزریق این مبلغ بحث ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری به شدت سرعت خواهد گرفت.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تخصیص اعتباری جدید در حوزه بهسازی و نوسازی شهری خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال ۹۵ موفق شدیم ۹ ردیف اختصاصی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی  بافت‌های ناکارآمد تعریف کرده و رقمی بالغ بر ۶۳۹ میلیارد تومان را به این حوزه اختصاص دهیم.

ایزدی در ادامه تأکید کرد: در این راستا موفق شدیم تا در اوایل سال جاری مبلغ ۱۵۱ میلیارد تومان از این اعتبار را محقق کرده و آن را در سطح کشور تقسیم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه شهرهای با شرایط حادتر اعم از مشهد، قم، شیراز و چهار شهر استان سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه‌های بازآفرینی از این اعتبار هستند گفت: قطعا با تزریق این مبلغ بحث ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری به شدت سرعت خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه با کمک مبالغ اختصاص یافته موفق شدیم ۴۱۰ پروژه (به مساحت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربعفضای شهری) از پروژه‌هایی که باید با کمک دستگاه‌های ذیربط آغاز و به مرحله اجرا می‌رسیدند را فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: همچنین توانستیم پروژه‌های متعددی را مانند نوسازی تأسیسات، بهسازی معابر شهری، ساخت فضاهای آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و پاسگاه را در قالب این ۴۱۰ پروژه در سراسر کشور فعال کنیم که رقم بسیار چشمگیری به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول پروژه‌های مذکور توسط نهاد مدیریت شهری تعریف و به تصویب نهادهای استانی می‌رسند، در ادامه ما نیز بر این اساس پروژه‌ها را مشخص و طی امضای توافقنامه‌هایی عملیات اجرایی را به صورت مشارکتی آغاز می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: رقم تخصیص‌یافته از سوی دولت حد اکثر ۳۰ درصد از پروژه‌ها را تأمین مالی کرده و می‌تواند ۷۰ درصد باقی‌مانده را از طریق شهرداری‌ها و دستگاه های مرتبط به سمت پروژه جذب کند.

به گفته وی زمین پروژه‌ها از سوی شهرداری تأمین، ساخت آن‌ها از طریق وزارت راه و شهرسازی و تجهیز آن‌ها نیز به وسیله دستگاه‌های مرتبط انجام خواهد گرفت.

ایزدی همچنین از صدور ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص سهمیه‌بندی ارائه تسهیلات نوسازی نیز خبر داد و گفت: بانک مرکزی طی این ابلاغیه، سهمیه ۲۵ بانک عامل را  برای ارائه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی بافت‌های ناکارآمد اعلام و سایر بانک‌ها کشور علاوه بر ۷ بانک دولتی را نیز وارد این حوزه کرده است. (جدول اعلام سهمیه ۲۵ بانک عامل در ارائه تسهیلات در ادامه خبر درج شده است)

همکاری شرکت عمران و بهسازی با صندوق احیای بناهای تاریخی

ایزدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص همکاری این شرکت با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: در قانون برنامه چهارم (بند ز ماده ۱۱۴ ) به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داده شد تا موسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی را جهت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این حوزه تأسیس کند.

ایزدی در ادامه ارتقای سطح حفاظت و تضمین بقای این آثار تاریخی و ارزش آن‌ها را هدف اصلی این صندوق دانست و گفت: با توجه به اختیارات قانونی واگذار شده به این صندوق، ۲۰۰ اثر تاریخی در اختیار این بخش قرار گرفت تا برای بهره‌بردرای مجدد و نوسازی به بخش خصوصی واگذار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این صندوق در طول سال‌‌های گذشته تلاش کرده است تا با احیا و نوسازی اماکن تاریخی با کمک بخش خصوصی، بهره‌برداری مجددی از این اماکن داشته باشد که سرای سعدالسلطنه قزوین و مجموعه خانه عامری‌ها در کاشان نمونه‌ای از این اقدامات است.

وی با تأکید براینکه این امکان در حال حاضر پس از اتمام عملیات احیا و مرمت تغییر کاربری داده و مورد بازدید عموم قرار گرفته است گفت:  درحقیقت به مناسبت فصول مشترکی که بین ماموریت‌های این صندوق و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی وجود دارد برآن شدیم تا با امضای یک تفاهم‌نامه برنامه‌های مشترکی را تنظیم و از ظرفیت‌های هر دو بخش برای بهسازی مناطق مورد نظر استفاده کنیم.

 حمام تنکابنی قزوین و خانه فاطمی نائین درصف اول عملیات مرمت و نوسازی

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براینکه اقدامات اجرایی تفاهم‌نامه مذکور در دو بخش اجرایی هدف‌گذاری شده است گفت: بخش اول مربوط به اقدامات اجرایی ساختمان‌هایی مانند حمام تنکابنی قزوین و خانه فاطمی نائین می‌شود که طی برنامه‌ریزی‌های مشترک تصمیم به احیا آن‌ها داریم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین اضافه کرد: بخش دوم این تفاهم‌نامه پیرامون فعالیت‌های نرم‌افزاری است که اقداماتی نظیر مستندسازی، تدوین دستورالعمل‌ها، چاپ نشریات، تولید اخبار و بحث‌های فنی مانند فهرست بها از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

ایزدی در این خصوص ضمن ابراز امیدواری نسبت به ترویج فرهنگ بهره‌برداری مجدد از بناهای تاریخی بیان کرد: تلاش داریم تا بدین طریق بخش خصوصی را نیز ترغیب و به این حوزه دعوت کنیم.

جدول سهمیه ۲۵ بانک عامل به شرح زیر است:

بانک ملی ایران

۱۵۰۰۰ واحد

بانک صادرات ایران

۱۴۰۰۰ واحد

بانک تجارت

۱۳۰۰۰ واحد

بانک ملت

۱۵۰۰۰ واحد

بانک سپه

۷۰۰۰ واحد

بانک مسکن

۵۰۰۰ واحد

بانک رفاه کارگران

۸۰۰۰ واحد

پست بانک

۱۰۰۰ واحد

بانک توسعه تعاون

۱۰۰۰ واحد

بانک اقتصاد نوین

۲۰،۰۰۰ واحد

بانک کارآفرین

۱۵۰۰۰ واحد

بانک پارسیان

۱۴۰۰۰ واحد

بانک سامان

۱۵۰۰۰ واحد

بانکپاسارگاد

۲۸۰۰۰ واحد

بانک گردشگری

۸۰۰۰ واحد

بانک سرمایه

۶۰۰۰ واحد

بانک سینا

۸۰۰۰ واحد

بانک دی

۷۰۰۰ واحد

بانک شهر

۲۹،۰۰۰ واحد

بانک حکمت ایرانیان

۸۰۰۰ واحد

بانک ایران‌زمین

۵۰۰۰ واحد

بانک انصار

۱۲۰۰۰ واحد

بانک خاورمیانه

۷۰۰۰ واحد

بانک قوامین

۲۰،۰۰۰ واحد

بانک آینده

۱۹۰۰۰ واحد

نظر شما