شناسهٔ خبر: 38704 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کارشناس صنعت حمل ونقل ریلی:

اسلب بتنی ترک پیش‌ساخته هزینه‌های نگهداری خطوط ریلی را به یک بیستم کاهش می‌دهد

ریل‌گذاری کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی کشور گفت: با استفاده از اسلب بتنی ترک پیش ساخته برای روسازی خطوط جدید ریلی به جای خطوط بالاستی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری خط آهن ریلی کشور، به یک بیستم کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایرنا نوشت:سید حسن موسوی نژاد در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت:بخشی بزرگی از خطوط بتنی متروی تهران و خطوط ریلی کشور توسط شرکت رجا با استفاده از اسلب ترک بتنی توسط متخصصان داخلی برای اولین بار با همکاری شرکت «پی او آر آر»(PORR) اتریش اجرا شده و اکنون تمام کشورهای اروپایی از این شیوه برای روسازی خطوط ریلی خود استفاده می کنند.

موسوی نژاد با بیان اینکه هزینه نصب این شیوه به صورت پیش ساخته ۱۵ تا ۲۰ برابر بیشتر از ساخت خطوط ریلی با سنگ های بالاست است، گفت: اما این روش روسازی نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و تقریبا هزینه های نگهداری آن صفر است.

عضوهیات مدیره شرکت تدبیر عمران جم یادآور شد: خطوط ریلی بالاستی باید هر ۲ تا ۵ سال سرند شود و هزینه نگهداری خطوط بالاستی برای راه آهن بسیار زیاد است به طوری که هزینه نگهداری یک خط بالاستی در پنج سال، معادل احداث یک خط جدید ریلی است.

رئیس سابق انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی ایران یادآور شد: تولید اسلب بتنی پیش ساخته برای روسای خطوط ریلی در کشور با انتقال دانش فنی بومی سازی شده و قطارهای با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به سهولت می توانند از روی این ریل پیش ساخته بتنی عبور کنند.

موسوی نژاد با بیان اینکه این روش جدید است که در دنیا مرسوم شده و تمام کشورهای اروپایی خطوط ریلی خود را با استفاده از اسلب بتنی پیش ساخته احداث می کنند، گفت: تحمل سرعت و نیروی محور بالا، صرفه جویی های ارزی، امکان بازسازی و روسازی خطوط موجود راه آهن و حذف کامل لایه بالاست تحت ترافیک عبوری، کاهش ارتفاع خطوط و امکان افزایش سرعت سیر و انعطاف پذیری در انتخاب پابند و شرایط هندسی خطوط ریلی از مزیت های استفاده از این شیوه در خطوط ریلی است.

در ادامه معاون مالی و منابع انسانی شرکت تدبیرعمران جم گفت: از این شیوه هم اکنون به صورت آزمایشی در ایستگاه راه آهن اراک و زیر گذر خط آهن تبریز - تهران استفاده شده و خط مترو ولی عصر(عج) به آزادگان و پایانه کلاهدوز مترو تهران نیز با استفاده از این روش روسازی شده است.

حیدری افزود: اکنون از این روش روسازی خطوط مترو خط ۶ تهران خط یک مترو شیراز ، خط یک مترو اهواز استفاده شده و تکان قطار بر روی این خطوط به کمترین میزان کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته، به منظور توسعه و تقویت زیربناهای حمل ونقل ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی، ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و امروز(پنجشنبه) به کار خود پایان می دهد.

فراخوان برای ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز شرکت های راه آهن، مترو و شرکت های حمل و نقل ریلی، برگزاری نشست های تخصصی با مسئولان صنعت ریلی کشور، رونمایی از آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن و ارائه ظرفیت های این بخش برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از عمده اهداف برگزاری این نمایشگاه در تهران است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

نظر شما