شناسهٔ خبر: 38725 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

ساخت آزادراه ایذه- لردگان با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی/ کریدور زاگرس به کریدور بین‌المللی تراسیکا پیوست/ قطعه ۴ آزادراه آب‌یک- چرمشهر تا شهریور ۹۶ افتتاح می‌شود

ساخت جاده حمایت دولت یازدهم از بخش‌خصوصی حمل‌ونقل ارتقا رتبه کسب‌وکار ایران در جهان را به‌همراه دارد/ هراس دولت ِقبل از انتشار سند جامع حمل‌ونقل/ ادعای ناصحیح کاندیداها درباره آزادراه تهران - شمال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

ساخت آزادراه ایذه- لردگان با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی از موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد ساخت آزادراه ایزه-لردگان خبر داد و گفت: منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود ۲۷۰ کیلومتر کفاف نمی‌کرد. لذا با تعدادی از سرمایه گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در جهت اجرای یک آزادراه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

وی افزود: عبور از زاگرس از حیث فنی بسیار سخت و از منظر مالی، بسیار پرهزینه است اما برای توسعه و حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران، اقدامی ضروری است. از ابتدای پذیرش مسئولیت تلاش کردم در جهت ارتقای سطح خدمت این محور مواصلاتی اقدام نمایم. از همین رو، اجرای طرح‌های چهار بانده کردن این محور طولانی در خوزستان و همچنین در استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت.

کریدور زاگرس به کریدور بین‌المللی تراسیکا پیوست

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تصویب و پیوستن کریدور زاگرس معروف به کریدور شماره ۱۰ به کریدور بین‌المللی تراسیکا خبر داد و گفت: باید بخش نرم‌افزاری این کریدور شامل امور گمرکی، ترخیص و واردات کالا مورد بازنگری قرار گیرد.

 امنی با اشاره به نتایج مطالعات انجام‌شده در خصوص کریدور زاگرس گفت: این کریدور ۲۰ درصد جمعیت کشور را که در حاشیه این کریدور سکونت دارند دربرمی‌گیرد و آنها می‌توانند محور توسعه این کریدور باشد. همچنین پتانسیل دیگری نیز دارد و می‌تواند تجارت حدود ۲۰۰ میلیون نفر در مسیر ترانزیتی آسیا و اروپا را تأمین کند.

پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران-شمال به ۸۳ درصد رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «آزادراه تهران- شمال طی ۱۷ سال گذشته، ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این رقم در دولت یازدهم به ۸۳ درصد رسیده است» گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در دولت یازدهم به ۲/۹ درصد رسیده است.

وی افزود: منطقه یک آزادراه تهران- شمال دارای ۱۳۳ جبهه کاری، ۷ پیمانکار فعال، بیش از ۲ هزار نفر نیروی انسانی فعال و ۷۷۸ دستگاه ماشین‌آلات است و با به بهره‌برداری  رسیدن این بخش از آزادراه ۶۰ کیلومتر مسیر پایتخت به شمال کشورکوتاه‌تر می‌شود.

حمایت دولت یازدهم از بخش‌خصوصی حمل‌ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آثار حمایت دولت از بخش خصوصی گفت: این حمایت علاوه بر اینکه باعث بهبود و ارتقا مجدد رتبه زیرساخت کشور در عرصه جهانی می‌شود به‌واسطه آن زمینه ارتقا رتبه ایران در زمینهٔ کسب‌وکار نیز افزایش یابد.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: همچنین اقداماتی مانند تجدید آسفالت و بهسازی رویه راه‌ها، اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز نیز ازجمله اقداماتی است که نقشی در ارتقا رتبه ایران داشته است.

قطعه ۴ آزادراه آب‌یک- چرمشهر تا شهریور ۹۶ افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح قطعه ۴ آزادراه آب‌یک-چرمشهر حدفاصل آزادراه تهران-قم تا چرمشهر در شهریور ۹۶ خبر داد و گفت: هم اکنون روند ساخت این پروژه نسبت به پیش‌بینی‌‌ها ۱۰ درصد جلوتر است.

 وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه «نکته بسیار مهم در این پروژه کیفیت اجرای آن است» گفت: تمام لایه‌های زیرسازی مانند اساس و زیراساس با استفاده از ماشین آلات پیشرفته ساخته و میزان رطوبت و تراکم به خوبی کنترل می‌شود. همچنین با دستگاه پخش آسفالت عریض که پیمانکار به تازگی وارد کشور کرده می‌توان با در نظر گرفتن صرفهجویی در زمان، سنگدانه‌ها و مصرف قیر از رویه‌های ‌بسیار هموار و یکدست بهره‌مند شد.

هراس دولت ِقبل از انتشار سند جامع حمل‌ونقل

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «مهم‌ترین کاری که در این دولت انجام دادیم ظرفیت مغفولی برنامه پنجم و تدوین طرح جامع حمل‌ونقل بود که شاید کسی شهامت انتشارش را نداشت» گفت: توقعاتی که در اثر انتشار این طرح به وجود می‌آمد ممکن بود از نگاه سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران، هم از نگاه متخصصان امر حمل‌ونقل و هم از نگاه جوامع دانشگاهی مورد انتقاد قرار بگیرد.

ادعای ناصحیح کاندیداها درباره آزادراه تهران - شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی با بی‌اساس خواندن ادعاها و بهانه‌های منتقدان دولت و اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه در دو سال اخیر گفت: شكی نیست كه آزادراه تهران – شمال زمان برده که در تمام دولت‌ها هم بوده و ربطی به این دولت ندارد.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل می‌گوید: شكی نیست كه این آزادراه زمان برده و در تمام دولت‌ها هم بوده و ربطی به این دولت ندارد. از ٢١ سال قبل این آزادراه شروع شده، اما دلیل اصلی توقف پروژه، اختلاف بین سرمایه‌گذار و پیمانكار و فاینانسور چینی بوده و این اختلاف مدت‌ها حل‌نشده باقی مانده بود... در دو سال گذشته، با تدبیر دولت، پیمانكار چینی تقریبا از پروژه خارج شد و با آمدن هفت پیمانكار ایرانی، حدود ٥٠ درصد پروژه در دو سال پیشرفت فیزیكی داشت، این در حالی است كه در ١٧ سال گذشته ٣٢ درصد پیشرفت فیزیكی داشتیم.

نظر شما