به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، خیرالله خادمی در حاشیه افتتاح قطعه دوم جاده پاتاوه - دهدشت گفت: که حدود ۳۳۸ کیلومتر باقیمانده نیز تا پایان تابستان امسال به اتمام خواهد رسید که در طول ۳۸ سال پس از انقلاب اسلامی بیسابقه بوده است.
وی تصریح کرد: در همه دولتها میانگین سالانه ساخت راهآهن، کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بوده اما در دولت یازدهم و در طول یک سال این میزان به بیش از چهار برابر رشد داشته است.
وی افزود: با اتمام این میزان ساخت راهآهن تا پایان تابستان امسال، پنج مرکز استان به خط ریلی کشور متصل خواهند شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: برای سال ۹۶ و بر اساس هدفگذاری انجام شده پنج استان دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد.
خادمی استانهایی را که تاکنون در دولت یازدهم به شبکه ریلی اتصال و یا تا پایان تابستان امسال متصل خواهند شد را شامل آذربایجانغربی، کرمانشاه، گیلان و همدان ذکر کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طول خط راهآهن موجود در کشور هماینک ۱۰ هزار و ۱۰۰ کیلومتر است.
وی، تعداد طرحهای ریلی در حال ساخت در کشور را افزون بر سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر دانست و گفت: که خط راهآهن قزوین - رشت با ظرفیت سالانه افزون بر سه میلیون مسافر و حمل بیش از ۹۰ میلیون تن بار، راهآهن رشت - آستارا و طرح راهآهن چابهار - زاهدان به شمال کشور با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد از مهمترین خطوط راهآهنهای در دست اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راهآهن مهاباد - ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر و میانه- بستانآباد به طول ۱۳۴ کیلومتر از دیگر طرحهای مهم و اولویتدار ریلی در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه حوزه راه روستایی نیز به تازگی به شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل جادهای کشور نیز واگذار شده، افزود: افزون بر ۷۰۰ هزار تن در نخستین اقدام قیر رایگان دریافت شده که در آیندهای نزدیک بین استانهای مختلف کشور توزیع خواهد شد.
قطعه دوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر امروز با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
عملیات اجرایی این جاده ارتباطی مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۷۳ بوده که تاکنون به دلیل کمبود اعتبار بهرهبرداری نرسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین بهرهبرداری از این طرح، میزان اعتبار هزینه شده برای قطعه دوم جاده ملی پاتاوه- دهدشت را افزون بر ۹۵۰ میلیارد ریال ذکر کرد.
خیرالله خادمی گفت: این قطعه همچنین مشتمل بر پنج دهنه تونل به طول ۲ هزار و ۸۲۰ متر است.
وی تصریح کرد: این جاده به طول ۱۳۷ کیلومتر از مهمترین طرحهای ملی در حوزه راهسازی است که با بهرهبرداری آن ضمن کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران این جاده ارتباطی ظرف ۱۰ روز آینده به طور کامل پرداخت خواهد شد، گفت: میزان اعتبارات تخصیص یافته این طرح در سال ۹۶ افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال است.
خادمی با اشاره به اهمیت این جاده ارتباطی به عنوان حلقه اتصال و محور کریدور شمال به جنوب افزود: از مجموع ۱۳۷ کیلومتر کل مسیر حدود ۶۳ کیلومتر آن باقیمانده که تا سال ۹۷ به طور کامل بهرهبرداری خواهد شد.
وی میانگین پیشرفت ۶۳ کیلومتر باقیمانده این جاده ارتباطی را بالای ۶۰ درصد ذکر کرد و گفت: حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر استانی رئیسجمهوری و اعضای هیات دولت به این استان به جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تخصیص یافته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جاده ملی پاتاوه – دهدشت دارای ۱۴ دهنه تونل به طول حدود هشت هزار و ۵۸۰ متر است که پنج دهنه به طول ۲ و نیم کیلومتر آن در فاز دوم این طرح و از حدفاصل سرچنار تا لوداب شهرستان بویراحمد است.
سید موسی خادمی اظهار کرد: افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال نیز توسط دفتر رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشی در روند ساخت و تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزی انجام شده از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب ۲۰۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار سال گذشته تخصیص یافت و ۳۰۰ میلیارد ریال نیز سال جاری به طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت اختصاص مییابد.
خادمی یادآور شد: این جاده دارای چهار فاز است که قطعات (فازهای) یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای ۲ و چهار آن نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهرهبرداری جاده ملی در حال ساخت پاتاوه - دهدشت در این استان افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون همین مبلغ برای آن هزینه شده است.
خادمی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را حدود ۷۰ درصد ذکر کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، این جاده ملی تا پایان سال ۹۶ بهرهبرداری خواهد رسید.
وی حجم خاکبرداری و خاکریزی در این جاده را به ترتیب افزون بر ۱۶ و چهار میلیون مترمکعب دانست و گفت: بیش از ۴۰۷ دستگاه پل بزرگ و کوچک در این جاده ملی اجرایی و عملیاتی شده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
نظر شما