شناسهٔ خبر: 38920 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه علنی شورای‌شهر توسط اصلاح‌طلبان مطرح شد؛

نگرانی از بروز بی‌نظمی مدیریتی در شهرداری تهران/ خروج قالیباف پس از ۱۲ سال از شهرداری تهران

شورای شهر تهران محمدباقر قالیباف، شهردار تهران باید ۱۳ مرداد ماه امسال، پست ۱۲ ساله خود را به شخص دیگری تحویل دهد. او البته در شرایطی مجبور به خداحافظی است که به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی روی دست شهردار بعدی گذاشته است و علاوه بر این حدود ۷۰ هزار نفر را به استخدام شهرداری تهران درآورده و همچنان گمانه‌زنی‌های زیادی درباره جذب ۴ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مازاد طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ در مترو تهران وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایران، جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران پس از اعلام نهایی نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و پیروزی قطعی لیست امید، به ترک مسئولیت برخی از مدیران شهرداری بعد از اعلام نتایج انتخابات اختصاص داشت. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران باید ۱۳ مرداد ماه امسال، پست ۱۲ ساله خود را به شخص دیگری تحویل دهد. او البته در شرایطی مجبور به خداحافظی است که به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی روی دست شهردار بعدی گذاشته است و علاوه بر این حدود ۷۰ هزار نفر را به استخدام شهرداری  تهران درآورده و همچنان گمانه‌زنی‌های زیادی درباره جذب ۴ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مازاد طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ در مترو تهران وجود دارد.

احمد حکیمی‌پور در این جلسه با انتقاد از ترک مسئولیت تعدادی از مدیران شهرداری پیش از موعد ۲ ماهه گفت: خبرهایی به گوش رسیده که برخی از مدیران ارشد شهرداری مسئولیت خود را ترک کرده و تودیع می‌شوند. لازم است شهرداری تغییر و تحولات را نگه دارد تا مدیریت بعدی بر سر کار بیاید و این دو ماه را نیز باید مدیران شهری کار کنند تا کار شهر بر زمین نماند. وی با بیان اینکه نباید به دلیل رفتن مدیران، سیستم شهرداری فشل شود، گفت: نباید طی دو ماه و نیم آینده سیستم فشل شود و معاونان و مدیران مناطق حوزه مسئولیت خود را تحویل تیم آینده دهند.

حکیمی‌پور همچنین گفت: متأسفانه باخبر شدیم شهرداری قصد دارد یک باشگاه سوارکاری در خیابان دماوند را بابت بدهی‌هایش به یک پیمانکار آن هم به قیمت بسیار نازل واگذار کند که باید شورا در این زمینه تصمیم دقیقه نود بگیرد. مهدی چمران، اما درباره تذکر این عضو شورا، با رد این خبر گفت: این گونه نیست که تعدادی از مدیران شهری کار خود را ترک کرده باشند بلکه یک نفر (معاون امور هماهنگی و امور مناطق و قائم مقام شهردار) آن هم به دلیل مسائل خانوادگی و ابتلای دخترش به بیماری سرطان از شهرداری رفته است و این درست نیست که گفته می‌شود تعداد زیادی از مدیران از شهرداری رفته‌اند.

وی همچنین خطاب به منتخبان شورای پنجم گفت: نباید کار اعضای شورای جدید  از ۱۳ مرداد شروع شود. باید از هم‌اکنون وقت بگذارند و با حضور در شورا از مسائل مطلع شوند. من و آقای شجاع پوریان قبلاً هم اعلام کردیم که هرچند قانون نگفته اما اعضا، لیست اموال خود را قبل از شروع به کار در شورا اعلام کنند. اعضای اصلاح‌طلب شورا، بنیانگذار این کار باشند. شورای پنجم مستند‌سازی فعالیت‌ها و گزارش مکتوب را حتماً مد نظر قرار دهند و به مردم گزارش ارائه بدهند. علاوه بر چمران، ناصر امانی، معاون شهردار هم به انتقاد حکیمی‌پور نسبت به ترک کار مدیران شهرداری واکنش نشان داده و این خبر را تکذیب کرد.

او با بیان اینکه همه معاونان و شهردار تهران از روز شنبه هفته جاری سر کار خود حضور پیدا کرده‌اند. گفت: ما رسماً تکذیب می‌کنیم که مدیران شهری دارند می‌روند. هیچ کدام نه می‌خواهند بروند و نه خواهند رفت. امانی هم البته به آن یک نفر اشاره کرد و گفت:  فقط یک معاون که پیش از نوروز استعفای خود را به شهردار داده بود و با دستور شهردار تهران مقرر شده بود که تا پایان انتخابات سر کار خود بماند، بقیه معاونان مشغول فعالیت هستند و تا آخرین روز دوره کاری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. او درباره باشگاه سوارکاری هم این طور پاسخ داد:  باید بگویم این مکان در اختیار شهرداری است و به هیچ عنوان قصد فروشش را نداریم.

انتقاد چند باره به سرشماری دوباره صندوق‌ها

در جلسه دیروز همچنین بازشماری دوباره صندوق‌ها از سوی اصولگرایان شورا مطرح شد. در این جلسه برخی از اعضا همچون مجتبی شاکری خواستار بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌ها و برخی دیگر همچون ابوالفضل قناعتی به دنبال سرشماری ۲۰ درصد صندوق‌ها بودند. این درحالی بود که طی دو روز گذشته، محمودی شاه نشین درباره بازشماری آرا، گفته بود که بنا به پیشنهاد لاریجانی، رئیس مجلس، آرای ۵۰ نفر اول را بازشماری کردیم و همچنان نیز روند بازشماری ادامه دارد. ضمن آنکه در این زمینه به صورت تلفنی هم چندین مرتبه با چمران صحبت کرده‌ام و به اعتراضات رسیدگی می‌شود. اگرچه تخلف جدی و قابل اعتنایی دیده نشده است.

مجتبی شاکری، اما با تأکید بر اینکه باید ۱۰ درصد صندوق‌ها بازشماری شود، گفت: براین اساس صورتجلسات آرا مانند سال ۸۸ باید روی سایت قرار گیرد تا همه ببینند چراکه فرمانداری و وزارت کشور به دلایل مختلف از ارائه صورتجلسه طفره می‌روند. شاکری با اعتراض نسبت به نتیجه انتخابات گفت: چگونه یک لیست می‌تواند سرتا پا رأی بیاورد. تخلفات گسترده‌ای اتفاق افتاده، برای مثال در یک صندوق ۳۲۰۰ رأی همه به لیست امید رأی دادند، این ممکن نیست. در ادامه اظهارات او، چمران هم به روند شمارش آرای انتخابات شورا اعتراض کرد و گفت: صورتجلسات باید بازنگری و چند درصد از صندوق‌ها نیز بازشماری شوند.

او افزود: ‌اصل بحث ما، بودن و نبودن در شورا نیست شاید شورا از وجود ما اشباع شده است، اما مسأله اجرای مر قانون است و نباید بگذاریم اعتقاد مردم آسیب ببیند. ما حتی حاضریم تعهد دهیم اگر آرا شمرده شود و نتیجه تغییر کند و ما به شورا راه یابیم، وارد شورا نشویم. پیرهادی دیگر عضو اصولگرای شورا هم به روند شمارش آرا اعتراض کرد. او گفت که جریان اصلاحات باعث و بانی اتفاقات سال ۸۸ است، اما جریان ما به خیابان نمی‌ریزد.

آشتی کنان دو کشتی گیر شورا

جلسه آشتی کنان «جدیدی» و «دبیر» که دوشنبه شب در خانه یکی از دوستان مشترکشان و با حضور چمران، دوستی، ساعی و کاشانی برگزار شده بود، به صحن علنی شورا هم کشیده شد، به طوری که  این دو نفر در ابتدای جلسه، به جلوی صحن آمده و رودرروی خبرنگاران و سایر اعضا دیده بوسی کردند. عباس جدیدی، اما درباره این کدورت حرف‌هایی زد. او گفت: ما هیچ مشکلی با کسی نداریم و دلمان می‌خواهد اذهان عمومی سه دقیقه به درد دل ما ورزشکاران گوش دهند. سه سال به ما حمله کردند و انگ زدند و در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی چه‌ چیزها که در مورد ما نگفتند. حتی در زندگی شخصی ما هم سرک کشیدند. اما خداوکیلی من از شما می‌پرسم اگر یک نفر این کارها را با شما می‌کرد ناراحت نمی‌شدید؟ ما چه گناهی کرده بودیم که به ما انگ بی‌تخصصی می‌زدند. او ادامه داد: من و دبیر یک عمر هم‌تیمی بودیم دوره چهار ساله خوبی را گذراندیم و افتخار و مدال آوردیم، چندی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه در مورد دبیر پخش شد و او این مسأله را از چشم من می‌دید در حالی که من بارها قسم خوردم روح من خبر ندارد. /

نظر شما