شناسهٔ خبر: 38923 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان:

قبل از برجام كشتی ایرانی ۳ ماه در مقصد روی آب می‌ماند/ صادرات ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام/ تشریح مزایای تكمیل كریدور شماره ۱۰ بندر امام

سعدالله عبدالهی مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از احتمال صادرات ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام تا سال جاری خبر داد وگفت: برجام روند تجارت دریایی را تسهیل كرده است تا جایی كه كشتی ایرانی كه در مقصد ۳ ماه روی آب می‌ماند اكنون با حل مشكلات بانكی و گمركی تردد آسان و روانی در آب‌های بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز سوم خرداد و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اصحاب رسانه از بندر امام خمینی بازدید كردند.

سعداله عبداللهی مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان پس از این بازدید در نشست خبری به انتخابات موفقیت‌آمیز ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: مشاركت حداكثری مردم در این انتخابات نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی به معرفی بنادر استان خوزستان پرداخت و با بیان اینكه این استان دارای ۷ بندر است گفت: بنادر امام، خرمشهر و آبادان جزو بنادر تجاری و ۴ بندر سجافی، شادگان، اروندكنار و چوئبده جزو بنادر كوچك و محلی هستند كه بیشتر برای توسعه معیشت مردم و كاربرد محلی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینكه بندر امام ۵۸ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد گفت: این بندر با ۱۱ هزار هكتار اراضی یكی از بزرگترین بنادر كشور است و صاحب ۴۰ پست اسكله عملیاتی فعال است.

به گفته عبداللهی سالانه بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری كالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از طریق بندر امام مبادله می‌شود.

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از دو موفقیت اخیر این بندر در بخش سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: برگزاری مزایده واگذاری اپراتوری بزرگترین ترمینال غلات كشور به بخش خصوصی انجام شد و عملیات تحویل به اپراتور جدید در كمال آرامش انجام شد.

وی همچنین خبر داد كه گام نهایی مزایده واگذاری اپراتوری ترمینال كانتینری بندر امام انجام شده و تا ۲ هفته آینده پاكت‌های قیمت شركت‌كنندگان بازگشایی می‌شود و سرمایه‌گذار باید با سرمایه ۱۲ هزار میلیارد ریالی وارد مزایده شود و گفت: با فعالیت این ترمینال كانتینری ظرفیت عملیاتی از ۲ هزار TEU به ۶ هزار TEU طی ۱۴ سال افزایش پیدا می‌كند.

عبداللهی از دستاوردهای بندر امام طی سال ۹۵ خبر داد و گفت: در سال ۹۵ موفق شدیم خط مستقیم كشتیرانی كانتینری بین بندر امام با بنادر بزرگ را برقرار كنیم. این موفقیت موجب كاهش حمل هزینه كالا و توسعه سرمایه‌گذاری در بندر را فراهم كرد. اكنون بزرگترین ترمینال‌های تخلیه كالاهای اساسی در بندر امام قرار دارد و این بندر به عنوان كانون بارگیری غلات كشور به هاب غلات كشور معروف است.

وی همچنین از برنامه این بندر برای نوسازی تجهیزات بارگیری و تخلیه كالا خبر داد و گفت: دو دستگاه جرثقیل باری با ظرفیت ۱۰۰ تن ظرف چند ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین خبر داد: بندر امام به عنوان یكی از مهمترین بنادر نسل سومی كشور است كه تاكنون بیش از ۷۰۰ هكتار از اراضی آن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تمام عملیات تصدی اجرایی به طور كامل به بخش خصوصی واگذار شده است.

عبداللهی توضیح داد كه بندر امام بندری چند منظوره است كه همه نوع خدمات به هرنوع كالایی ارائه می‌دهد و در عین حال گفت: با احداث دو پست اسكله ۳۷ و ۳۸ كه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد در سال جدید به شناورهای مخفی هم خدمات می‌دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینكه این بندر در توسعه خدمات لجستیك بندری فعالیت‌های زیادی داشته است گفت: در سال‌های اخیر موفق شدیم یكی از كارخانجات تولید روغن از دانه روغنی را احداث و به بهره‌برداری برسانیم. این كارخانه با ظرفیت دو میلیون تنی در ۳ فاز طراحی شد كه فاز نخست آن در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. تجهیزات توسعه فاز ۲ و ۳ خریداری شده و در شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از توسعه شبكه ریلی بندر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۴۰ كیلومتر خط ریلی در داخل بندر امام وجود دارد و كلیه ترمینال‌ها، انبارها و سیلوهای بندر امام به خطوط ریلی متصل است.

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: در حال حاضر دو فقره ترمینال اختصاصی ریلی با مشاركت بخش خصوصی برای حمل ریلی غلات در بندر وجود دارد كه یكی به بهره‌برداری و دیگری در دست احداث است. همچنین دو فقره ترمینال اختصاصی برای حمل فولاد وجود دارد كه در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

عبداللهی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند توسعه خط ریلی بندر امام به اهواز گفت: هم‌اكنون خط ریلی اهواز به بندر امام یعنی از اهواز تا سربندر كامل و دو خطه شده است و از شهر به بندر ۱۲ كیلومتر در دست اجراست. هم‌اكنون بیش از دو سوم فولاد صادراتی كشور از طبق ریل انجام خواهد شد كه تاثیر بسزایی در حمل كالا از طریق ریل خواهد داشت.

وی همچنین از تاثیر برجام در بهبود وضعیت بنادر كشور به ویژه بندر امام خمینی خبر داد و گفت: بعد از برجام در سال ۹۵ اولین خط مستقیم كشتی‌های سایز بزرگ و كانتینری از بنادر شرق دور به بندر امام خمینی متصل شد و بعد از ۵ سال شاهد این هستیم كه هر ۱۵ روز یكبار از طریق این خط مستقیم كشتی‌های ۷ هزار كانتینری وارد بندر امام می‌شود.

وی گفت: بعد از برجام تردد شناورهای با پرچم ایران در آب‌های بین‌المللی برقرار شد.

این مقام مسئول ادامه داد: هم‌اكنون روند تجارت دریایی تسهیل شده است و این در حالی است كه در دوره تحریم كشتی‌های ایرانی اجازه ورود به بنادر كشورهای دیگر را نداشتند تا جایی كه كشتی ما ۳ ماه روی آب می‌ماند تا بلكه مشكلات بانكی، گمركی و اسنادی حل شود و بتواند در مقصد عملیات مربوطه را انجام دهد.

عبداللهی از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به مشاركت در طرح‌های بندری خبر داد و گفت:  احتمالا برنامه توسعه ترمینال كانتینری با ظرفیت ۶۰۰ هزار TEU با مشاركت سرمایه‌گذاری خارجی به زودی منعقد خواهد شد.

به گفته وی توسعه بازارهای صادراتی بعد از برجام محقق شد تا جایی كه اكنون صادرات محصولات پتروشیمی از بندر امام افزایش پیدا كرده است.

مدیركل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با پیش‌بینی صادراتی ۸۰۰ تا ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام در سال جاری خبر داد: میزان سرمایه‌گذاری در این بندر رو به افزایش است و اكنون این بندر به قطب بزرگ صنعتی و خدماتی با اشتغال ۸ هزار نیروی انسانی تبديل شده است.

وی توضیح داد: عملیات تخلیه و بارگیری در  بندر امام در سال گذشته ۴۲.۵ میلیون تن بوده است كه با رشد ۸ درصدی ۳۵ درصد كل عملیات تخلیه و بارگیری كل بنادر كشور را شامل می‌شود.

عبداللهی همچنین در خصوص تاثیر تكمیل كریدور شماره ۱۰ كه شامل بندر امام تا مرز بازرگان می‌شود گفت: تكمیل این كریدور به عنوان یكی از مهمترین كریدورهای ترانزیتی غرب كشور از تئوری‌های آقای آخوندی كه از دانشمندان حوزه حمل ونقل كشور محسوب می‌شود. با تكمیل این كریدور كشورهای حوزه قفقاز، عراق و تركیه می‌توانند از امكانات آن بهره‌مند شوند و همچنین در صورت تكمیل این كریدور عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام یك سوم افزایش خواهد داشت.

نظر شما