شناسهٔ خبر: 3895 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست ستاد هماهنگی برگزاری مراسم روز مهندس:

تدوین قانون جامع نظام مهندسی / نمی‌توان سازمان واحد نظام مهندسی برای همه رشته‌های مهندسی داشت

عباس آخوندی در جلسه اداری هشتگرد وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد هماهنگی برگزاری مراسم روز مهندس با طرح پیشنهاد تدوین قانون جامع نظام مهندسی گفت: می‌توان یک قانون جامع نظام مهندسی داشت و هر دیسیپلین مهندسی نیز بر اساس آن برای خود یک سازمان نظام مهندسی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی در نشست ستاد هماهنگی برگزاری مراسم روز مهندس که عصر امروز (شنبه ۱۱ بهمن) در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس این ستاد گفت: امیدوارم نشستی با شکوه و ۱۰۰ درصد حرفه ای با حضور همه انجمن های تخصصی  امسال در روز مهندس برگزار شود.

وی با اشاره به بررسی لایحه جامع نظام مهندسی ایران که بیش از ۱۰ سال سابقه دارد گفت: در دوره های گذشته به این نتیجه رسیدیم که نمی توان سازمان واحد نظام مهندسی در همه رشته های مهندسی داشت؛ فقط ۱۶ دیسیپلین مادر مهندسی علاوه بر زیرگروه‌ها داریم که با یکدیگر قابل جمع شدن نیستند.

آخوندی با بیان اینکه شاید بتوانیم یک قانون جامع نظام مهندسی داشته باشیم و هر دیسپلین مهندسی نیز بر اساس آن برای خود یک سازمان نظام مهندسی ایجاد کند افزود: اواخر سال ۸۲ و اوایل ۸۳ بود که کار تحقیقاتی می کردم و به من پیشنهاد تهیه پیش نویس قانون جامع نظام مهندسی داده شد، من این پیش نویس را آماده کردم و به مجلس ارائه دادم اما درسال ۸۴ که دولت تغییر کرد آن لایحه را پس گرفت. امروز ما می توانیم دوباره این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس ارائه کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به فاصله ای که میان سازمان‌های نظام مهندسی و انجمن های حرفه ای مهندسی وجود دارد افزود: عمدتاَ سازمان‌های نظام مهندسی به صورت منفرد کار کرده و انجمن های مهندسی کار شرکت‌های خصوصی را پیگیری می کنند، مثلاَ سندیکای شرکت‌های ساختمانی، انجمن شرکت‌های راهسازی، کانون سراسری انبوه سازان و غیره بنگاه های مهندسی را نمایندگی می کنند و سازمان های نظام مهندسی به صورت مستقل عمل می کنند که نباید این تفکیک وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به کمک کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران در هشتادمین سالگرد تاسیس این دانشکده سند بسیار ارزشمندی با عنوان ۵۰۰۰ سال مهندسی در ایران در چهار بخش باد، آب، خاک و آتش تدوین شده است که درحوزه های مهندسی آب، ارتباط خاک با مهندسی ساختمان، نحوه استفاده از بادبان‌ها در گذشته و مهندسی ذوب فلزات بحث می کند. همچنین فیلم بسیار ارزشمندی هم با همین عنوان تهیه شده است. شاید بتوان اجازه اکران این فیلم را در مراسم روز مهندس گرفت و آن را برای مهندسان پخش کنیم./

نظر شما