شناسهٔ خبر: 38991 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سفاری در نشست خبری:

بندر آبادان صاحب ترمینال مسافری جدید می‌شود/ رشد ۱۴۳ درصدی‌گردشگران در دو ماهه اول سال ۹۶/ ساخت پارکینگ شناورهای چوبی در بندر آبادان

بندر آبادان مدیر بندر آبادان با بیان اینکه در دو ماهه ابتدایی امسال تعداد گردشگران دریایی از ۱۲۶ هزار نفر به بیش از ۳۰۸ هزار نفر رسیده اعلام کرد: این رقم حاکی از رشد ۱۴۳ درصدی مسافران در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضا سفاری مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان در نشست خبری مشترک با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، با اعلام افزایش عملیات بارگیری و رشد کاهنده واردات در این بندر، ناشی از سیاست های حمایتی دولت از محصولات داخلی ،مهم ترین پروژه های آماده بهره برداری در بنادر آبادان، چوئبده و اروند کنار را برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح کرد .

وی اظهار داشت: سال گذشته در بخش تخلیه و بارگیری بندر آبادان در صادرات و بارگیری کالا رشد ۳٫۴ درصدی داشتیم و در واردات رشدی نداشتیم زیرا قبلاً ورود کالای ملوانی رشد فزاینده‌ای داشت اما به دلیل سیاست های دولت حمایت از تولید داخلی این واردات کاهش یافت.این درحالی است که در دو ماهه ابتدای امسال صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در بندر آبادان ۶٫۴ درصد رشد داشت.

سفاری با اشاره به اجرای گردشگری دریایی در آبراهه اروند در نوروز امسال گفت: امسال در مجموعه بنادر آبادان گردشگری نسبت به مدت مشابه دو ماه اول سال ۹۵ عدد ۱۴۳ درصد رشد داشت. و از رقم ۱۲۶ هزار نفر در سال قبل به ۳۰۸ هزار و ۱۳۰ نفر افزایش یافت که البته شامل گردشگری دریایی و راهیان نور بود.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه ترمینال مسافری آبادان امسال فعال می‌شود، گفت: ما تلاش کرده ایم با راه اندازی ترمینال مسافری که در آینده نزدیک با فعال شدن خط مسافری آبادان -کویت آغاز به کار می‌کند، شرایط را برای بهبود جایگاه خدمات مسافری در این بندر فراهم کنیم.

به گفته ی سفاری به دلیل کوچکی بندر آبادان شناورهای چوبی محلی برای پهلوگیری پس از تخلیه بارهای خود محل مناسبی نداشتند که در این راستا پارکینگ شناورهای چوبی به زودی ساخته خواهد شد.

وی افزود: در بندر آبادان اسکله شماره یک با ظرفیت هزار تن و اعتبار ۴۰ میلیارد ریال آماده شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان هم چنین گفت: لایروبی اسکله بندر آبادان موجب شد عمق پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر از ۳٫۵ متر به ۶ متر افزایش یابد و هم اینک ظرفیت بندر آبادان ۷۰۰ هزار تن در سال است با این حال از آنجایی که بندر آبادان در محدوده شهری واقع شده است امکان توسعه فیزیکی بندر وجود ندارد.

سفاری با بیان اینکه اسکله هزار تنی بندر چوئبده با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل شده است، گفت: با لایروبی اروند در شرایط جزر عمق پهلوگیری به ۳٫۵ متر رسیده است که اتفاق بسیار خوبی برای رونق و رفت و آمد کشتی ها خواهد بود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راه‌اندازی زون نفتی ۵۰ هزار تنی اروندکنار نیز گفت: البته بخش خصوصی در حال مطالعه است و هنوز کار عملیاتی انجام نداده است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت طرح جامع بندر آبادان نیز گفت: طرح جامع بندر آبادان آماده شده است.در بنادر چوئبده و اروندکنار نیز در حال تهیه طرح جامع هستیم و هنوز خروجی نهایی نگرفته‌ایم.

سفاری درباره کالای ملوانی (ته لنجی) نیز توضیح داد: ظاهرا طبق قانون هر ملوان می‌تواند سالانه برای ۶ سفر در سال ۴ میلیون تومان وارد کند و اگر هر شناور به طور میانگین ۸ ملوان داشته باشد این رقم واردات کالا رقم بزرگی خواهد بود.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در پاسخ به سؤالی مبنی بر خروج شناورهای مغروقه در بهمن‌شیر، گفت: در این باره مطالعاتی انجام داده‌ایم و پیش از این هم برای خارج‌سازی سه شناور مغروقه اسکله در بهمن‌شیر اعتبارات اخذ شد که دو شناور مغروقه خارج‌سازی شده است و سومی نیز در حال شناورسازی است.

نظر شما