شناسهٔ خبر: 38998 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرد:

 ادارات کل با ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غیرضروری در حریم راه‌ها برخورد کنند/ وجود مجوز‌های قانونی برای جمع‌آوری و تخریب سازه‌های غیر قانونی

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به اختیارات قانونی این سازمان در قبال حریم راه‌ها به مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: امكان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری پس از حریم راه‌ها را فراهم است و به دلیل همین منع قانونی، ادارات می‌توانند از طریق مراجع قانونی، مجوزهای لازم را برای جمع‌آوری و تخریب سازه‌های غیرقانونی در این محدودها کسب و اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور معاون وزير راه و شهرسازي همايش روساي ادارات ايمني راه و حريم سراسر كشور به منظور مرور برنامه هاي ارتقا و افزايش ايمني راههاي كشور در تهران برگزار شد

  داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با تأکید بر رویکرد اصلی این سازمان مبنی بر توسعه ایمنی جاده‌ها و حفظ حریم راه‌ها اظهار داشت: مسئولین،  فعالان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط در ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها باید بیش از گذشته با نگاه ارزشی برای تحقق این مهم اهتمام جدی داشته باشند.

مهندس كشاورزیان با اشاره بر اهمیت ایمنی راه‌ها  و فراهم آوردن آرامش خاطر هم‌وطنان و مسافران جاده‌ای و وظیفه خطیر همکاران شاغل در حوزه ایمنی راه که ضامن سلامت کاربران جاده است، افزود:  علیرغم و با توجه به محدودیت اعتبارات ، اولویت برنامه‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت‌های افزایش ایمنی راه‌ها است، مدیران باید در صرف هزینه بودجه، اولویت را به بخش ایمنی اختصاص دهند، چرا كه باجان انسان‌ها و مسافران ارتباط دارد.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین مدیران، آن‌ها را امانت‌دار جان مردم مرتبط با راه قلمداد کرد و گفت: مسئولیت وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از این منظر حائز اهمیت است که جان کاربران جاده‌ای درگرو عملکرد تلاشگران در جهت افزایش هرچه بیشتر ایمنی راه‌ها است

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: درحالی‌که بسیاری از امور راهداری و جاده‌سازی فارغ از مسئولیت‌های حقوقی است اما در مقوله ایمنی راه، مسئولیت‌های حقوقی کاملاً متوجه سازمان است و مدیران باید با اذعان به نقش کلیدی این حوزه بیش از گذشته بر ایمن‌سازی راه‌ها تمرکز کنند.

مهندس کشاورزیان از مدیران خواست تا در خصوص تجهیز راه‌ها به علائم نیز دقت لازم را داشته باشند و علائم را متناسب با موقعیت و نیاز برابر استانداردهای ابلاغ‌شده و دستورالعمل‌ها  نصب  و نگهداری نمایند

 رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان كرد: ترمیم و اصلاح خط‌کشی در افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها مهم است و اما به موازات این اقدامات مدیران باید در مورد آشکارسازی مقاطع و  نقاط پرحادثه نیز  جدیت خود را ادامه داده و بیش‌ازپیش تلاش نمایند

وی موضوع حریم قانونی راه‌ها را نیز در ایمنی راه‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی و راه‌ها بسیار مهم برشمرد و تصریح كرد: حفاظت از حریم راه و نوار قانونی پس از حریم از اهمیت به سزایی برخوردار است و مدیران ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، باید با توجه به این موضوع، نسبت به ایمن‌سازی حریم راه‌ها نیز دقت لازم را به‌کارگیرند؛ و بر اساس اختیارات  قانونی كه درزمینه ساخت‌وساز حاشیه راه‌ها به سازمان محول شده است. امكان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وسازها غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠  متری پس  از حریم  راه‌ها را فراهم كرده است. ازاین‌رو طبق مقررات، ساخت‌وساز در حریم‌ راه‌ها ممنوع است و به دلیل همین منع قانونی،  ادارات می‌توانند از طریق مراجع قانونی، مجوزهای لازم را برای جمع‌آوری و تخریب سازه‌های غیرقانونی در این محدودها کسب و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین در خصوص ساخت‌وسازها در حریم راه‌ها گفت: در خصوص ساخت  تأسیسات خارج از حریم جاده‌ها تا محدوده  ١٠٠  متر بعد از حریم مصوب، هیچ مرجعی نمی‌تواند نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند و این امر تنها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعتبار قانونی دارد. در این خصوص هماهنگی لازم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام‌شده است و مراتب به استانداران نیز اعلام‌شده است. پروانه‌های ساختمان‌های فعلی که خارج از محدوده حریم راه واقع‌شده‌اند نیز باید موردبررسی قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از مدیران خواست که در راستای حفظ ایمنی و نقش شریان‌های اصلی، دقت و نظارت بیشتری به‌کارگیرند و با اولویت دسترسی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی به راه‌های اصلی مطابق ضوابط ایمنی، از ایجاد مسیرهای فرعی برای سایر کاربری‌ها خارج از ضوابط و مقررات با جدیت جلوگیری كنند.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از پیمانکاران مجرب و دارای صلاحیت، همچنین مصالح  مرغوب و استاندارد نیز مطالبی بیان  نمود و  تأکید کرد:  لازم است مدیران استانی تا در انتخاب پیمانکاران و سازندگان تجهیزات راه نیز با حساسیت بیشتر از گذشته عمل نمایند، چراکه ایمنی و کیفیت تجهیزات اولی تر و اولویت‌دار تر از قیمت است  و تنها از تولیدکنندگان كه استانداردهای لازم را در محصولات خود كسب و رعایت می‌نمایند  و دارای آزمایشگاه‌های معتبر هستند و یا این‌که تحت لیسانس برندهای معتبر تولید می‌کنند، تجهیزات را تهیه كنند

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این خصوص ادامه داد: خریدهای نیوجرسی و گارد ریل‌ها نیز باید بر اساس شرایط اقلیمی کشور صورت بگیرد. در همین راستا و طبق آیین‌نامه‌های جدید، ازاین‌پس خرید گارد ریل در کشور در حد امكان  به‌صورت متمرکز انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش در این همایش مهران قربانی مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم  در ابتدای مراسم بخش‌هایی از آیین‌نامه‌های اجرایی ایمنی راه‌ها را توضیح داد و از مدیران خواست تا در ایمن‌سازی راه‌های کشور به آن استناد کنند.

وی با تأکید بر این‌که در انجام اقدامات مؤثر در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها تغییر روش، منش و تفکر کارشناسان مجری اهمیت بالایی تاكنون  داشته و انجام هر اقدام ایمن‌سازی اثرگذاری خودش را دارد؛ خاطرنشان کرد: در ماه‌های آینده ابلاغیه‌های لازم در خصوص ایمن‌سازی تابلوها به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست  رضا اکبری مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌ها نیز  بر ارتقای کیفیت بصری راه‌ها تأکید کرد و افزود: در منظر آرایی و معماری راه‌ها باید توجه ویژه‌ای به کیفیت بصری داشت و در زمان ساخت، ایجاد راه‌ها و طرح‌های جدید نیز باید با حداقل مداخله و به‌هم‌ریختگی در طبیعت ایجاد شوند.

وی وضوح، تجانس، توازن و تقارن در جانمایی علائم را مهم دانست و ادامه داد:  ١٥٠٠ مقطع و نقطه پرحادثه شناسایی شده و با کمک تیمی مجرب  بهسازی و ایمن‌سازی این نقاط تعیین‌شده در دستور کار ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر كشور  قرارگرفته است.

گفتنی است در این همایش یک‌روزه که از صبح روز چهارشنبه سوم خردادماه در محل سالن همایش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور برگزار شد، مباحث دیگری چون سیاست‌های فنی ایمن‌سازی حاشیه راه‌ها، حفاظ‌های فلزی و الزامات کیفی حفاظ بلوک مفصلی، روشنایی و ایمنی تونل، خط‌کشی راه، حریم و دسترسی‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و نرم‌افزارها حریم در پانل تخصصی توسط رؤسای ادارات ایمنی و حریم ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها مطرح و بحث و تبادل‌نظر شد.​

نظر شما