شناسهٔ خبر: 39030 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

مثلث وظایف سازمان ملی زمین و مسکن در ساماندهی به چابهار/ جزئیات تامین زمین برای شهرداری، تامین هزینه‌های مشاور و سنددارکردن زمین‌های چابهار

عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مجموعه فعالیت‌های آن سازمان را در ساماندهی به وضعیت چابهار، تامین زمین برای شهرداری‌ها و سازمان بهسازی و نوسازی، تامین هزینه‌های مشاور طرح ساماندهی و سنددار کردن زمین‌ها عنوان کرد.

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مجموعه فعالیت‌های آن سازمان در سنددار کردن زمین‌های چابهار و اطراف شهر که بخش عمده‌ای از ساکنان بی‌بضاعت را در دل خود جای داده است، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن در چابهار به عنوان یک عضو کمک‌کننده حضور دارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه آن سازمان، سه وظیفه تامین زمین برای شهرداری‌ها و سازمان بهسازی و نوسازی، تامین هزینه های مشاور طرح ساماندهی و سنددار کردن زمین ها را در چابهار برعهده دارد، افزود: در قالب کارگروه ساماندهی به وضعیت چابهار که متشکل از سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران و بهسازی‌شهری ایران و همچنین معاونت معماری و شهرسازی است که آن کاگروه، ساماندهی به ساخت و سازها و حل مسائل حاشیه‌نشینی را برعهده دارد، سازمان ملی زمین و مسکن نیز به عنوان یکی از وظایف خود برنامه‌های سند دار کردن زمین‌ها و تامین زمین برای بافت‌های فرسوده و یا سکونتگاه‌های غیررسمی را برای شهرداری در دستور کار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تامین زمین برای شهرداری توسط سازمان ملی زمین و مسکن، برای ساماندهی به بافت ناکارآمد چابهار است و در همین راستا نیز، شهرداری، موظف به ایجاد معابر و تامین خدمات‌شهری برای شهر است.

به گفته عظیمیان، کارهای تامین زمین برای ساماندهی به بافت ناکارآمد شهری در چابهار توسط سازمان در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه طراحی و انتخاب مشاور برای ساماندهی به چابهار نیز از جمله وظایف سازمان ملی زمین و مسکن بوده که این وظیفه را سازمان انجام داده و هزینه طراحی و انتخاب مشاور تامین شده است.

عظیمیان تصریح کرد: در بحث سنددار کردن زمین‌های چابهار، طبق طرحی که در کل کشور ایجاد شده کارها در دست انجام است. بر همین مبنا، بر اساس مطالعاتی که مشاور طرح انجام می‌دهد از جمله متراژ، سال ساخت، نوع کاربری، به شرطی که افراد واجد شرایط دریافت سند باشند که نوعا نیز به دلیل آنکه بیشتر افراد بومی، جزو دهک‌های پایین اقتصادی هستند و قبلا از خدمات دولتی استفاده نکرده اند، تعلق می‌گیرد.  

عظیمیان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن به افراد واجد شرایط دریافت سند با قیمت مناسب و در حد توانایی مالی آنها، سند می‌دهد و این واگذاری سند نیز بر مبنایی است که متقاضیان از عهده پرداخت هزینه‌های آن برآیند.

وی در بیان شرایط سنددار کردن زمین‌ها به مواردی که در قانون آمده، اشاره کرد و گفت: صلاحیت افراد و شرایطی که برای سند‌دار کردن زمین‌ها به افراد بومی و غیربومی ساکن در مناطق حاشیه‌ای چابهار تعلق می‌گیرد به این بستگی دارد که متقاضیان، قبلا از امکانات دولتی و یا وام‌های کم‌بهره دولتی استفاده نکرده باشند. سایر شرایط نیز بدین‌گونه است که افراد متاهل در اولویت هستند و افرادی که جزو اقشار ویژه همچون خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند در اولویت بالاتری قرار دارند.

عظیمیان افزود: فعالیت‌های ما در قالب کارگروه ساماندهی به وضعیت چابهار در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد سنددار کردن زمین‌ها و اینکه چه تعدادی از افراد از امکانات سازمان ملی زمین و مسکن بهره‌مند شده‌اند، گفت: کارها در حد قابل‌ملاحظه‌ای انجام شده و در حال انجام است. /

نظر شما