شناسهٔ خبر: 39073 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

توافق با روسیه برای گسترش کریدور شمال- جنوب به ۴ کشور اروپا/ مذاکره برای راه‌اندازی دو کریدور بین‌المللی ریلی جدید تا پایان امسال/ تداوم مذاکرات نمایندگان بانکی ایران و آذربایجان درباره فاینانس قطعه رشت-آستارا

حسین عاشوری رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به سمت فنلاند، استونی، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش تعرفه‌های حمل بار تا ۵۰ درصد در این کریدور ریلی، نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید.

حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت کریدور ریلی شمال-جنوب اظهار داشت: این کریدور ۱۴ سال قبل با توافق میان کشورهای ایران، روسیه و هندوستان تشکیل شد و طی سال‌های اخیر از سوی کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان همچنین سایر کشورهای عبوری این کریدور مورد تأکید و پیگیری قرارگرفته است.

استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی در کریدور شمال-جنوب تا زمان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا

وی حلقه مفقوده فعال‌سازی این کریدور را قسمت قزوین-رشت- آستارا عنوان کرد و گفت: در آخرین نشست هماهنگی کریدور ریلی شمال-جنوب که در روسیه میان سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شد، با توجه به روند رو به اتمام راه‌آهن‌های قزوین-رشت و آستارا با آستارا و همچنین امکان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در ۵ سال مقرر شد به‌جای معطلی تا زمان اتمام راه‌آهن رشت-آستارا، حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب به‌صورت ترکیبی آغاز شود.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به حمل‌ آزمایشی بار از بمبئی به مسکو در سال گذشته یادآور شد: این بار طی ۲۲ روز ابتدا از بمبئی تا بندرعباس توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل شد و سپس تا قزوین از طریق راه‌آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان به‌وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و مجدد از آستارای آذربایجان تا مسکو توسط راه‌آهن حمل شد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این حمل‌ آزمایشی افزود: حمل جاده‌ای بار ترانزیتی بمبئی-مسکو نیز با مسئولیت شرکت راه‌آهن انجام شد.

کاهش تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال-جنوب تا ۵۰ درصد

عاشوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه میان مسئولان راه‌آهن سه کشور اصلی کریدور شمال-جنوب در مسکو در سه ماه قبل بیان داشت: طبق تصمیمات آن جلسه میزان تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال-جنوب تا ۵۰ درصد کاهش یافت تا این مسیر از جذابی لازم برای صاحبان کالا برخوردار شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برای معرفی ویژگی‌های این کریدور به تجار هندی، روسی و ایرانی جلسات مختلفی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود تا تجار با کریدور شمال-جنوب و مزایای آن آشنا شوند.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به سمت فنلاند، استونی، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت: تحت این توافق‌نامه نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید و مدت‌زمان حمل نیز مورد موافقت طرفین قرار گرفت. به‌طور مثال یک‌بار کانتینری ۲۰ فوت از بندرعباس تا مسکو ۱۵۴۴ دلار و بلاروس ۱۶۸۶ دلار است. لذا این مسیر در آینده می‌تواند یکی از مسیرهای اصلی بارهای ترانزیتی باشد.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کریدور ریلی به آسیای میانه و ترکیه از پاکستان

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با توجه به ترانزیت کالا از مرز سرخس به خلیج‌فارس است به‌عنوان تنها مسیر ترانزیتی کشور اعلام کرد: برنامه‌های شرکت راه‌آهن شامل راه‌اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب و فعال‌سازی کریدور ریلی از پاکستان در دو مرحله شامل دسترسی به آسیای میانه و ترکیه است.

عاشوری در خصوص اقدامات انجام‌شده برای فعال کردن کریدور‌های ریلی پاکستان-ایران-آسیای میانه و پاکستان-ایران-ترکیه گفت: خوشبختانه اولین محموله ارسالی از پاکستان به آسیای میانه طی ماه‌های قبل به قزاقستان رسید. همچنین در جلساتی با رئیس راه‌آهن ترکیه توافق شد که مسیر پاکستان-ترکیه به‌صورت جدی‌تر در سال جدید راه‌اندازی شود.

ریل‌ تا دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد

وی همچنین از تکمیل ریل‌گذاری ۶۰۰ متر از مسیر آستارا-آستارا در داخل کشور و ریل‌گذاری پل مرزی خبر داد و گفت: ریل‌گذاری ظرف دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری دولت آذربایجان برای ساخت پروژه رشت-آٖستارا اظهار داشت: هم‌اکنون مسئولان بانکی، اقتصادی و بخش‌های فاینانس دو کشور در حال مذاکره برای اجرایی کردن روش این کار هستند و شرکت راه‌آٖهن نیز در انتظار نهایی شدن گزارش آن‌ها و آغاز ساخت قطعه رشت- آستارا است.

سفرهای ریلی به روسیه و اروپا به‌محض فعالیت ایستگاه آستارا

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «با توجه به انشعابات جدید کریدور شمال-جنوب آیا شاهد حمل مسافر در این کریدور خواهیم بود؟» بیان داشت: در حال حاضر کریدور ریلی شمال-جنوب بر روی حمل‌ونقل کالا و درواقع حمل ترکیبی تمرکز دارد؛ اما به‌محض اینکه ایستگاه آستارا فعال شود می‌توان شاهد حرکت قطار‌های مسافری به سمت مسکو و اروپای شرقی بود.

حسین عاشوری در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ سال قبل و پیش از فروپاشی رژیم شوروی سابق، قطار تهران-مسکو از سمت جلفا تردد می‌کرد اما پس از فروپاشی دولت جماهیر شوروی سابق و ازهم‌پاشی سایر کشورها این مسیر قطع شد؛ اما با راه‌‌اندازی مجدد مسیر این بار از آستارا، بخش مسافر هم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

نظر شما