شناسهٔ خبر: 39163 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حکایت کاخ ورسای تهران

کاخ ثابت پاسال حكایت كاخ ثابت‌پاسال یا همان زندان موقت مواد‌مخدر!! ازدیگر بناهای قدیمی شهر متفاوت نیست؛ قانونا سازمان میراث‌فرهنگی باید بر اساس وظیفه قانونی خود، چنین بناهایی را شناسایی و ثبت كند؛ البته فراموش نكنیم كه اماكنی در تهران هستند كه شاید ساختمان از نظر قدمت قابل بررسی نباشد ولی حوادث و رخدادهای مهمی كه در آن شكل گرفته، باعث خاص بودن آن می‌شود؛ میراث فرهنگی موظف به ثبت این آثار و ممانعت از هرگونه دخل و تصرف در آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد، روایت بناهای قدیمی تهران در این سال‌ها هر چند مدت یك‌بار موضوع و محور بحث جراید و كارشناسان شده و بعد از مدتی هم به فراموشی سپرده شده‌اند؛ در این میان نه سازمان میراث‌فرهنگی نه شهرداری و نه دیگر متولیان این نوع بناها كاری درست انجام نداده‌اند و هر روز باید در انتظار ویرانی یك بخش از تاریخ تهران باشیم. البته این فقط به تهران و پایتخت محدود نمی‌شود كه اگر گشتی در دیگر شهرها بزنیم این آفت گریبان كل كشور را گرفته است. هرچند كه برپایی تهران‌گردی اهالی رسانه با دكتر مسجدجامعی سبب شد تا بسیاری از این بناها شناسایی شده و دقت بر روی نگهداشت آنها بیشتر شود.  

حكایت كاخ ثابت‌پاسال یا همان زندان موقت مواد‌مخدر!! ازدیگر بناهای قدیمی شهر متفاوت نیست؛ قانونا سازمان میراث‌فرهنگی باید بر اساس وظیفه قانونی خود، چنین بناهایی را شناسایی و ثبت كند؛ البته فراموش نكنیم كه اماكنی در تهران هستند كه شاید ساختمان از نظر قدمت قابل بررسی نباشد ولی حوادث و رخدادهای مهمی كه در آن شكل گرفته، باعث خاص بودن آن می‌شود؛ میراث فرهنگی موظف به ثبت این آثار و ممانعت از هرگونه دخل و تصرف در آنهاست. شهرداری نیز بایست به گونه‌ای در كنار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و در صیانت از چنین بناهایی میدان‌دار باشدیقینا هرگونه آسیب یا تخریب در كاخ ثابت پاسال، مسیر را برای نابودی دیگر بناهای قدمت‌دار تهران باز خواهد كرد.

 آنچه جناب آقای چمران به عنوان ریاست فعلی شورای شهر تهران و در آخرین روزهای كاری خود گفته باعث تعجب شد چراكه انتظار می‌رفت تا شورای شهر به عنوان پاسدار میراث شهر، در برابر هرگونه تخریب و نابودی تاریخ تهران موضع‌گیری كند و خاطره خوش از خود به یادگار بگذارند؛ اینكه بخشی از تاریخ تهران ویران شده و برای رد گم كردن در آن مسجدی هم ساخته شود به نوعی بهره‌برداری برای مقاصد دیگر است؛ گذشته از آنكه شهرداری تهران در برنامه پنج ساله دوم خود ساخت ٤٠٠ مسجد را در دستوركار دارد كه به گفته رییس كمیته فرهنگی شورای شهر تهران تنها ١٥ مسجد ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛    حال ویران كردن «كاخ ورسای ایران» و بدل كردن آن به مركز فرهنگی چه منفعتی برای ریاست شورای شهر دارد؟

این موضع‌گیری آقای چمران در مقابل حساسیت‌های ایشان برای حفظ منزل پدری شان در خیابان ١٥خرداد و محله بازار قابل باور نیست، چراكه نگهداشت «گران‌ترین خانه تهران» كه كپی تمام عیار كاخ ورسای است و بیانگر بخشی از تاریخ این شهر، از همان درجه اهمیت برخوردار است كه حفظ آثار باقی مانده از دیگر بزرگان كشور؛    ضمن اینكه این سوال مطرح است كه با توجه به نزدیكی به پایان كار شورای شهر چهارم، طرح چنین سخنانی زیبنده چهره‌ای همانند آقای مهندس چمران  نیست. عدم حساسیت سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته در خصوص كاخ ثابت پاسال و اینكه یكی از مهم‌ترین كارهایی كه شورای شهر در دوره پنجم باید انجام دهد، شناسایی چنین بناهایی است، باید به یكی از مطالبات شهروندان بدل شود و یقینا مدیریت شهری نیز بایست راهكارهای لازم برای نگهداشت بناهای تاریخی را در دستوركار خود قرار دهد./

نظر شما