شناسهٔ خبر: 39204 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

روز پر حاشیه شورای شهر/ مشاجره بر سر باغات تهران/ بررسی طرح صیانت از باغات ناتمام ماند

شورای شهر تهران دیروز شورای شهر تهران یكی از جنجالی‌ترین روزهای خود را تجربه كرد؛ جنجالی كه از نطق پیش از دستور سالاری آغاز شد و با اعتراض برخی از اعضای اصولگرای شورا به وی ادامه پیدا كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد، در ابتدای این جلسه، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری و یكی از دو عضوی كه از شورای چهارم به شورای پنجم راه پیدا كرده است در نطق تند و آتشین پیش از دستور خود پاسخی شدیداللحن به سخنان روز دوشنبه شهردار تهران داد.

شهردار تهران در سخنان خود در جمع جهادگران قرارگاه امام رضا (ع) با اشاره تلویحی به اظهارات سالاری كه شهر تهران را شهری سوخته عنوان كرده بود، گفته بود: یك بار به یكی از دوستان گفتم افرادی كه می‌خواهند در لیست جناح خاصی قرار بگیرند علاوه بر اینكه متعهد می‌شوند پول لیست را بدهند، حاضرند هر حرفی بزنند. مثلا بگویند تهران شهر سوخته است. جالب است اگر به یك سال قبل و حرف‌های‌شان برگردیم، می‌بینیم كه چیز دیگری گفته‌اند.

این اظهارات باعث شد تا دیروز محمد سالاری نیز در نطقی آتشین و با مروری بر كارنامه شهردار تهران عملكرد وی را پرابهام بداند و بگوید: رای مردم تهران حكایت از نارضایتی از وضع موجود و مطالبه تغییر در شیوه اداره این كلانشهر است.

 این عضو شورا در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود به نگرانی‌های جدی خود و برخی همكاران شورای چهارم و تمامی منتخبین شورای پنجم در خصوص مجموعه اتفاقاتی كه در شهر تهران افتاده اشاره كرد و افزود: همه می‌دانیم كه مدیریت شهری آینده روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد چرا كه شهر تهران علاوه بر دارا بودن چالش‌های اساسی و بنیادی همانند مشكلات زیست‌محیطی، آلودگی هوا، چالش‌های ترافیكی، ناایمنی، عدم رعایت كامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار، ناایمنی شبكه‌های توزیع نیرو، كمبود جدی سرانه‌های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت‌پذیری بیش از حد، امروز یك نگرانی بسیار جدی‌تر هم به مجموعه چالش‌ها اضافه شده و آن هم نگرانی در خصوص نحوه تامین درآمدها و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است.

وی افزود: مجموعه بدهی به پیمانكاران و بانك‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در كنار اشباع ظرفیت بارگذاری مسكونی، تجاری و خدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یك سو و مجموعه نگرانی از قبیل هولوگرام‌های صادر شده طی سال‌های گذشته كه اساس هیچ گونه آماری در شورای چهارم در این خصوص نداریم و مجموعه تعهداتی كه شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاكم و مراجع قضایی به دنبال پیگیر اخذ احكام قضایی جهت وصول مطالبات‌شان هستند. حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران كه بنابر گزارش‌ها به بیش از ٦٠ هزار نفر می‌رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران را كه چشم‌انداز بسیار نگران‌كننده‌ای ترسیم می‌كند.

رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات هفته‌های گذشته در مدیریت شهری اشاره كرد و افزود: این روزها و هفته‌ها شاهد گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم‌گیری‌های شبهه‌ناك در شهرداری تهران هستیم؛ لذا از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه دارم تا گزارش‌هایی در خصوص برخی از دارایی‌های ملكی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود ٢٠ هكتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران كه بالغ بر بیش از نیم میلیون متر مربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسكونی دارد، ارایه شود.

وی تاكید كرد: گزارش‌هایی درباره تغییر وضعیت و استخدام افراد خارج از عرف و غیرشفاف در شهرداری تهران منتشر شده كه نیاز به ارایه گزارش دقیق لیست تمامی آنها وجود دارد. همچنین گزارش‌هایی مبتنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و به ویژه تصمیم به آغاز به كار چندین پروژه بزرگ مقیاس با وجود محدودیت‌های مالی كه وجود دارد و اخباری كه از وضعیت غیرشفاف شركت‌های كارگزاری شهرداری تهران شنیده می‌شود نگران‌كننده است. بر همین اساس از هیات رییسه محترم شورای چهارم و سایر همكاران تقاضای تشكیل جلسه‌ای در خصوص موارد ذكر شده برای شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری را دارم.

این گزارش اما چندان بی‌حاشیه نبود. مجتبی شاكری، یكی از اعضایی بود كه در هنگام ارایه نطق پیش از دستور محمد سالاری بارها و بارها با فریادهای خود نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض كرد و گفت: چرا در این چهار سال به وضع موجود اعتراض نكردید و در آخر شورا زبان درآورده‌اید؟

 رضا تقی‌پور، دیگر عضو اصولگرای شورای شهر نیز یكی دیگر از منتقدین این نطق جنجالی بود كه در واكنش به اظهارات سالاری در حالی كه تلاش می‌كرد تا به عصبانیت خود فایق آید از صندلی خود بلند شد و با همان شكل ایستاده و فریاد زد: سالاری باید از اعضای شورای شهر عذرخواهی كند. ما حق خود را می‌خواهیم و خواهیم گرفت، این آرزو به دل‌تان می‌ماند كه ما فتنه كنیم. شما كسانی بودید كه در سال ٨٨ مسجد آتش می‌زدید. او در لحنی تهدیدآمیز خطاب به سالاری گفت: شما تاوان صحبت‌هایی كه گفتید را خواهید پرداخت.

اما این پایان واكنش‌ها به سخنان سالاری نبود. انتقادهای تند رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران باعث شد تا ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز پشت تریبون قرار گیرد و با كذب و سیاسی خواندن سخنان سالاری وی را خطاب قرار دهد و بگوید: تمامی مطالباعلام شده توسط شما كذب است و نطق شما در حقیقت یك بیانیه سیاسی بود نه یك نطق كارشناسانه.

وی گفت: بیانیه‌ سالاری در حقیقت جفایی در حق مدیریت شهری بود، لذا از هیات‌ رییسه تقاضا می‌كنم در سه شنبه هفته آینده فرصتی فراهم شود تا شهرداری تهران به اتهام‌ها و تخریب‌های بیان شده توسط ایشان پاسخ دهند.

همچنین جلسه دیروز شورا آبستن مشاجرات اعضا درخصوص بررسی طرح صیانت از باغات كه قرار است به جای مصوبه برج- باغ باشد، بود. بررسی طرح صیانت از باغات و در جریان بررسی ماده نهم این طرح كه بر اساس آن، تامین پاركینگ در احداث بنا در باغات صرفا در طبقه همكف یا طبقات فوقانی آن بوده و ایجاد هر گونه رمپ و لوپ ممنوع خواهد شد، با مشاجره دو عضو شورای شهر حاشیه‌ساز شد.

نخستین واكنش به این لایحه را اسماعیل دوستی عضو كمیسیون حمل و نقل شورای شهر داشت كه با بیان اینكه این چه تبصره‌ای‌ است، گفت: با این وضعیت هیچ كس حاضر نیست در طبقات فوقانی پاركینگ بسازد وقتی افراد می‌توانند در محدوده سطح اشغال‌شان پاركینگ بسازند چرا آنها را مجبور می‌كنید كه در طبقات فوقانی این كار را انجام بدهند و این ملك كه پاركینگ در طبقات آن ساخته می‌شود ارزش ندارد و با این تبصره مالك باید هلیكوپتر بخرد و با هلی‌برد وارد خانه‌اش شود.

اما مخالفت‌های دوستی موجب اعتراض حقانی شد به گونه‌ای كه خطاب به دوستی گفت: خوشحالم كه شما استاندار نشدید وگرنه همه جنگل‌ها را نیز خشك می‌كردید؛ چرا هر وقت كه بحث درخت‌ها پیش می‌آید شما گارد می‌گیرید.

وی با بیان اینكه تا حرف باغ می‌شود شما مخالفت می‌كنید و بحث حفظ باغات است نه آسمان آبی و زمین پاك، خطاب به دوستی كه مدعی شده بود مصوبات حقانی سبب نابودی باغ شده بود، گفت: من از سال‌ها قبل از شما، شهردار منطقه بودم و اگر شما یك سند آوردی كه من برای نابودی باغ امضا كرده‌ام از این دنیا استعفا خواهم داد.

مجادله لفظی این دو عضو شورا به قدری بالا گرفت كه احمد مسجدجامعی برای آرام كردن حقانی و احمد دنیامالی و انصاری نیز برای آرام كردن دوستی به سمت آنها رفتند اما با این وجود این مشاجره باز هم خاتمه پیدا نكرد چنانچه دوستی خطاب به حقانی گفت: هر جا رفتی گفتی كه این شورا این‌طور و آن‌طور است و پشت سر شورا حرف‌های بدی زدی.

این اظهارات باعث شد تا حافظی نیز كه بارها نسبت به این مصوبه انتقاد كرده بود خطاب به چمران بگوید: مصوبات شما در مورد ساخت برج‌های ١٥ طبقه باغات را نابود كرد. چمران نیز در پاسخ گفت: آن ١٥ طبقه‌ها را فراموش كنید و مردم حرف‌های پوپولیستی شما را می‌دانند. چه كسی مجوز ساخت ۱۵ طبقه در باغات را داد؟ بروید ببینید مجوز بلندمرتبه‌سازی را چه كسی می‌دهد.

حافظی ولی در برابر سخنان چمران سكوت نكرد و گفت: شما باید اول بپذیرید كه مصوبه برج - باغ بد بوده است. دلیل تخریب باغات تهران همین مصوبه برج - باغ بوده است و شما مجوز ساخت برج در باغات را دادید و یك طبقه هم تشویقی و یك طبقه هم تخلف در شهرداری سبب شد كه مالكان، ساختمان‌های بلند در باغات بسازند. در این حین چمران پاسخ داد: یك طبقه تشویقی را قبول دارم اما یك طبقه دیگر را كه شما مدعی هستید با تخلف ساخته شده را دوستان خوب شما در شهرداری كه تخلف كردند داده‌اند نه ما.

وی با بیان اینكه سال‌هاست كه پیگیر جایگزینی یك مصوبه به جای برج -باغ هستیم، گفت: حالا دیگر چرا بد و بیراه می‌گویید و این مصوبه را بر سر من می‌زنید؟

چمران با بیان اینكه من در شورا نمی‌آیم و دیگر مرا نكوبید چرا كه دیگر اصراری بر آمدن به شورا ندارم، تصریح كرد: من از ابتدا تاكنون به تغییر این مصوبه كمك كردم و من نوكر تخصص حقانی، تندگویان و سالاری هستم كه در كمیسیون‌های تخصصی به دنبال پیدا كردن راه‌حل عملیاتی تغییر این مصوبه هستند اما این همه تاختن بر ما و دستاویز كردن باغات درست نیست. این مشاجرات به پایان جلسات هم كشیده شد چنان‌كه در پایان جلسه چمران به سمت رحمت‌الله حافظی رفت و درحالی كه حبیب كاشانی نیز در كنار آنها قرار داشت مجدد بگومگو كردند.

در نهایت بررسی طرح صیانت از باغات كه از جلسه پیش آغاز شده بود به دلیل تعدد بندها و بررسی تخصصی‌تر به جلسه بعد موكول شد.

نظر شما