شناسهٔ خبر: 39232 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

ورود شرکت‌های باری هواپیمایی به ایران تسهیل می‌شود/ اصلاح ساختار ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه امام(ره)/ رکوردداری شرکت هواپیمایی آسمان در بین ۱۶ ایرلاین در انجام پروازهای با تاخیر

بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه امام خمینی (ره) تلاش برای افزایش سهم ایران در لجستیک بار هوایی، ثبت ۵ فرودگاه در تراسیکا به عنوان کریدور بین‌المللی، امضاء قرارداد طراحی اولین و بزرگ‌ترین شهربار کشور، اصلاح ساختار ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه امام(ره) و هم‌چنین رکوردداری شرکت هواپیمایی آسمان در بین ۱۶ ایرلاین در انجام پروازهای با تاخیر در فروردین ماه امسال اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است....

ورود شرکت‌های باری هواپیمایی به ایران تسهیل می‌شود/ ثبت ۵ فرودگاه در تراسیکا به عنوان کریدور بین المللی

امینی هم‌چنین از رشد ۲۰ درصدی درجابجایی کانتینری در بنادر خبر داد و گفت:ظرفیت جابجایی بار از طریق کانتینر در بحث (LPI) بسیار مهم است. هم‌چنین تأمین و تجهیز ایستگاه‌های ریلی جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها. ضمن اینکه لازم است به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در داخل کشور اجازه فعالیت دهیم و آن‌ها را به حضور در ایران تشویق کنیم.

وی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل حضور شرکت‌های باری هواپیمایی در ایران خبر داد و گفت:برای رشدLPI باید زمینه ورود بارها و کالاهای ارزشمند را از طریق سیستم حمل‌ونقل هوایی فراهم کنیم. بنابراین ما این امکان را به شرکت‌های هواپیمایی خارجی باری می‌دهیم که بیایند و در زمینهٔ بار در ایران فعالیت داشته باشند.

به گفته‌ی امینی ایران در حال حاضر از این ظرفیت استفاده نمی‌کند و اگر بتواند این ظرفیت را فعال کند می‌توانیم برخی فرودگاه‌هایمان را به‌عنوان هاب در بخش بار و کشورهای منطقه قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:برای حمل بار هوایی ایران یکی از اقتصادی‌ترین کشورها است و کشورهای شمال و جنوب دریای خزر و شرق و غرب می‌توانند ایران را به‌عنوان هاب بارگیری و باراندازی در حمل‌ونقل هوایی بشناسند.

ثبت ۵ فرودگاه در تراسیکا به عنوان کریدور بین المللی

امینی هم‌چنین خبر داد که ایران توانسته است در تراسیکا ۵ فرودگاه را وارد کریدور کند و این ۵ فرودگاه درحال حاضر صاحب جایگاهی بین‌المللی شده‌اند و تعریف بین المللی دارند و اتحادیه اروپا هم پذیرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص چگونگی انجام کار مطالعاتی برای افزایش شاخص لجستیک ایران، گفت:یکی از نقاط ضعف آشکار سیستم حمل‌ونقل ایران خصوصاً در بخش ترانزیت موضوع شاخص عملکرد لجستیک بود که به‌(LPI) معروف است و از سال ۲۰۰۷ بانک جهانی به امتیازدهی به کشورها در حوزه ‌ (LPI)‌ شروع کرد.

وی بابیان اینکه (LPI) ۶ مؤلفه برای ارزیابی دارد، نخستین شاخص را موضوع کارایی فرآیند سیستم ترخیص کالا اعلام کرد و گفت: مهم است که وقتی کالایی وارد بندر یا مرز می‌شود کار آیی فرآیند ترخیص کالا چقدر باشد و این شاخص به‌عنوان اولین نکته در (LPI) است. زیربناها و کیفیت زیرساخت‌های تجاری حمل‌ونقل و سهولت ارسال محموله‌های تجاری از طریق سیستم‌های حمل‌ونقلی دو شاخص مهم دیگر و هم‌چنین شایستگی و کیفیت خدمات لجستیک در مبدأ، مقصد و بین راه و هم‌چنین امکان ردیابی و تحویل به‌موقع کالا به‌عنوان شاخص پنجم و ششم مطرح است.

امینی گفت:مجموع این شاخص‌ها را بانک جهانی از وارد کننده و صاحب کالا می‌پرسد و نهایتاً به‌عنوان رتبه کشور بر اساس نظرسنجی به‌عنوان مشخصهLPI کشوری وارد می‌کند.

امضاء قرارداد طراحی اولین و بزرگ‌ترین شهربار کشور

معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی و عضو هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، درباره این قرارداد گفت: «توسعه لجستیک در واقع به معنی توسعه کشور است و عنصری اساسی برای این منظور به شمار می‌رود. ما در این قرارداد از ظرفیت‌های شرکتی که در غرب آسیا موفق عمل کرده بهره می‌بریم و اگر موفق به گرفتن ایده‌های جدید و صحیح از آن‌ها شویم، خیلی فراتر از آن چیزی که در قالب این قرارداد هزینه می‌کنیم، بهره‌مند خواهیم شد. این هدفی است که بابتش مذاکره و حرکت کرده‌ایم».

حسین تاجیک در خصوص برنامه شهر فرودگاهی امام (ره) برای مدیریت این پروژه ادامه داد: «ما کاملاً همگام و فعال با طراح این پروژه پیش خواهیم رفت و با آغاز به کار آن‌ها، تیمی تخصصی از کارشناسان خبره، در کنارشان خواهیم داشت. برای موفقیت کار این مشاور انتقال اطلاعات صحیح و انتقال اهداف بالادستی IKAC خیلی مهم است و ما فکر می‌کنیم که این پکیجی نیست که مشاور در دفتر خود بنشیند یک طرح بزند و در انتهای قرارداد یک زونکن به ما تحویل دهد. تیم ما کاملاً درگیر کار شده و قدم‌به‌قدم با آن‌ها حرکت خواهیم کرد تا خروجی‌هایی عملیاتی داشته باشیم».

او تاکید کرد که این پروژه با قراردادی که سال گذشته با شرکت ناکو منعقد شده تداخلی ندارد و شرکت‌ها در دو سطح متفاوت اما با یک فصل مشترک فعال خواهند بود، به این معنی که در یک‌جا انتقال اطلاعات خواهند داشت اما در این پروژه در خصوص جزئیات، توسعه‌یافته‌تر عمل خواهد شد.

معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی شهر فرودگاهی در مورد ارتباط این پروژه با سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نیز گفت: «بر اساس آمار اهمیت لجستیک را این‌طور عنوان می‌کنند که جابجایی هر ۱۰۰ هزار تن بار در فرودگاه، معادل یک میلیون نفر مسافر ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد می‌کند. از جهتی دیگر، ما در منطقه‌ای قرار داریم که یک بازار با ارزش حدود ۴۰۰ میلیون نفری در اطراف کشور است که ما متأسفانه تا به امروز به دلیل کوتاهی در تشخیص اولویت‌ها و تصمیم‌گیری به‌موقع از یک‌سو و تحمیل برخی از مسائل از بیرون کشور از سوی دیگر، از این پتانسیل به‌طور مؤثر استفاده نکرده‌ایم و در امر لجستیک موفق نبوده‌ایم. کشورهای هم‌جوار ازجمله همسایگان شمالی ما، محتاج قسمتی از تولیدات کشور ما هستند که به‌طور یقین با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در قالب این قرارداد موفق خواهیم بود در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام‌های مؤثری برداریم و در بروز بخشی از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های نهفته کشور سهم بسزایی داشته باشیم

ای.تی.آر ها هزینه‌های میلیاردی فرودگاه‌ها را کاهش می‌دهند/ فرودگاه بندرعباس بیس پروازی ای.تی.آرهای جوان شود

محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:یکی از بهترین محل‌های استقرار ATR ها فرودگاه بندرعباس است تا از این فرودگاه به جزایری مثل جزایر تنب، ابوموسی، کیش، جاسک، چابهار و فرودگاه‌های نزدیک به بندرعباس دراستان‌های شیراز و کرمان پرواز داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه برنامهٔ اصلی هم این بود که فرودگاه بندرعباس را بیس پروازی ATR ها قرار دهند، گفت:بعد از نیازسنجی انجام شده ، با تهران مکاتبه کرده ایم و خواستار این هستیم که فرودگاه بندرعباس بیس پروازی ای.تی.آر های جوان شود.

وی با توضیح اینکه اکثر فرودگاه‌های ما فرودگاه‌هایی هستند که مسافر کم اما تردد بیشتر دارند، گفت: بعضی از فرودگاه‌های کشور به پروازهای بزرگ احتیاج ندارند بلکه نیازمند این هستند که روزانه پروازهای بیشتری داشته باشند و ATR پاسخ این نیاز و استقبال مردم را خواهد داد.

امانی بنی مهم‌ترین امتیاز این هواپیماها را اقتصادی بودن آن‌ها خواند و گفت: این هواپیماها هزینه‌های فرودگاه‌ها را کاهش می‌دهد. به دلیل کوچک بودن ای.تی.آرها برای پرواز طول باند کمتری می‌خواهد و قدرت مانور بالاتری دارد. بر همین اساس این هواپیماها از ادامه هزینه کرد برای افزایش بی دلیل زیرساخت‌های فرودگاهی از قبیل بزرگ‌کردن ترمینال، تطویل باند و سطوح پروازی جلوگیری می‌کنند و محرک توسعه بی‌دلیل فرودگاه نیست.

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌ها به خاطر هواپیماهای بزرگ که برای پرواز به باند بلند نیازمند هستند هزینه‌های میلیاردی می‌کنند و در نهایت تمام هزینه‌ها بدون بازگشت می‌ماند.

فرودگاه گیلان می‌تواند هاب پرواز باشد/ پرواز به ۳ مقصد کوتاه خارجی از فرودگاه رشت با ای.تی.آر

غلامرضا كريم آقايی،مدیرکل فرودگاه گیلان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: موقعیت استان گیلان طوری است که با شهرهای زیادی‌ همجواراست و از آنجایی که ای.تی.آرها برای مسافت‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند برای پرواز رشت به شهرهای همجوار نیاز زیادی به این هواپیماها داریم.

وی با بیان اینکه درمسیر رشت به تهران به عنوان یکی از پر درخواست‌ترین مسیرها به مناسب‌ترین هواپیما یعنی ای.تی.آر نیازمند هستیم، گفت: پتانسیل روزانه ۴ پرواز ای.تی آر هم در مسیر رشت به تهران وجود دارد و نظر ما این است که به جای یک پرواز که هم اکنون با فوکر و ایرباس انجام می‌شود روزی چند پرواز به تهران با این هواپیماها داشته باشیم.

کریم آقایی اضافه کرد: بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده هم اکنون به پرواز در مسیر رشت-تبریز و رشت- ارومیه نیاز زیادی داریم. قبلا در این مسیرها پرواز برقرار بود اما به دلیل کمبود ناوگان در بعضی مسیرها پروازها کاهش و در برخی مسیرها متوقف شده است.

مدیرکل فرودگاه گیلان هم‌چنین خبر داد که از فرودگاه رشت به مقصد کشورهای ‌همجوار مثل باکو، ارمنستان و آستاراخان که تنها یک ساعت است مسافر وجود دارد اما هواپیمایی برای حمل و نقل این مسافران نیست.هواپیمای بزرگ هم نمی‌تواند این خطوط را پوشش دهد چرا که مسافر کافی جود ندارد.

وی پیشنهاد داد که با هدف کمک به رونق گردشگری در گیلان ای.تی.آر های جوان در این مسیرها به کار رود و توضیح داد: یک فروند ای.تی.آر هواپیمایی آسمان پیش تر به مقصد ایروان و باکو به مسافران این مسیر خدمات ارائه می‌داد اما به دلیل کمبود ناوگان مدتی است که این پروازها متوقف شده است.

مدیرکل فرودگاه گیلان با بیان اینکه فرودگاه گیلان می‌تواند به عنوان هاب به شهرهای شمالی مثل ساری و گرگان پرواز داشته باشد و خدمات ارائه دهد، گفت: ااین فرودگاه نیز میتواند بیس پروازی ای.تی.آر باشد و با یک یا دو فروند از این هواپیماها اقدام به جایجایی مسافران نماید

اصلاح ساختار ۵۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه امام(ره)/ تعاونی‌ها تا بهمن سال قبل فرصت نوسازی ناوگان را داشتند

حسین سلیمان بیگی مشاور مدیرعامل و مدیر امور برنامه‌ریزی و ساماندهی شهری به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: یکسال است که روی برنامه نوسازی و اصلاح تاکسی‌های فرودگاه امام با هدف بهبود شرایط خدمات‌دهی به مسافر کار می‌کنیم و بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرودگاه امام اصلاح ساختار شده است.

 وی ادامه داد: تا پیش از این مسافری که به فرودگاه امام می‌آمد دچار یک ناهنجاری می‌شد و با طیف گسترده‌ای از خودروها با سال ساخت و مدل‌های گوناگون مواجه می‌شد؛ برهمین اساس در طول یکسال گذشته حسب آیین‌نامه‌ها جلسات متعددی را با هر ۶ شرکت فعال در فرودگاه برگزار کردیم و در کارگروه خود تاکسیرانی تصمیماتی گرفته شد و قرار شد تا پایان بهمن ماه سال گذشته این شرکت‌ها ناوگان فرسوده خود را تبدیل کنند چرا که از نظر سازمان تاکسیرانی هم خودروی بالای ده سال اسقاطی است.

سلیمان بیگی اضافه کرد:خیلی از شرکت‌ها از جمله سیر و سفر و تاکسی بیسیم و ... اقدام به نوسازی کردند؛ اما یک شرکت تعاونی این اقدام عملی را انجام نداد. درحال حاضر بیشتر ماشین‌های این شرکت فرسوده و عمر ساخت آنها گذشته به جز ۴۰ تویوتا و تعداد کمی آریو بقیه خودروها سمند هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران این مجموعه عملکرد مناسبی ندارند و بعد از درخواست ما هم به سمت نوسازی ناوگان و اصلاح نرفتند. حتی سهمی را از راننده گرفته اما بدهی سنواتی خود را به دولت پرداخت نکرده اند و هم اکنون این بدهی به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

مشاور مدیرعامل و مدیر امور برنامه‌ریزی و ساماندهی شهری در پاسخ به این سوال که تکلیف فرودگاه برای رانندگان معترض چیست؟ گفت: اینها در اقدام نخست باید قرارداد همکاری با فرودگاه داشته باشند که در این قرارداد تعهدات شرکت تعاونی و فرودگاه و اینکه چه استانداردی را باید رعایت کنند مشخص است.

به گفته‌ سلیمان بیگی حدود یکسال است که بیشتر تاکسی‌های فرودگاه امام هیبریدی هستند و بیشتر تعاونی‌ها با تاکسی‌های هیبریدی از قیبل انواع تویوتا به مسافران خدمات می‌دهند.

مشاور مدیرعامل و مدیر امور برنامه ریزی و ساماندهی شهری تاکید کرد: مسافری را در فرودگاه امام حمل و نقل می‌کنیم که مسیر پرترافیکی را بین فرودگاه و تهران در رفت و آمد است و سرعت و ایمنی در این مسیر مهم است. فرودگاه با هدف برآوردن انتظار مسافر در گرما و سرما این اقدام را انجام داده است و با تعاونی ای که هیچ اقدام عملی برای نوسازی ناوگان خود انجام نداده است همکاری نمی‌کند.

بررسی وضعیت ۵ سرمایه‌گذار برای توسعه شهر فرودگاهی امام/ بهره برداری از ترمینال سلام تا پایان سال جاری

محمود نویدی، با اشاره به برخی خبرها مبنی بر لغو قرارداد فرانسوی‌ها با ایران برای توسعه یکی از ترمینال‌های شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: همزمان با لغو این تفاهم نامه برای ساخت و تکمیل ترمینال دو فراخوانی به صورت عمومی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی داده شد.

مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه از جمله شروط منعقده در تفاهم نامه با فرانسوی‌ها اثبات توانایی این کشور برای تزریق پول به این پروژه بوده است افزود: نهایتا بعد از ۷ ماه در طی نامه‌ای اعلام کردیم که مطابق با شرایط منعقده این تفاهم نامه ملغی و دیگر ادامه ندارد.

وی ادامه داد: با اشاره به برگزاری گردهمایی برای جذب سرمایه گذار برای تکمیل و ساخت ترمنیال ایرانشهر، گفت: سال گذشته این گردهمایی با حضور ۴۸ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد و در حال حاضر به بررسی شرایط این شرکت ها مشغول هستیم تا از بین این شرکت ها ۵ شرکت واجد شرایط و توانمند تر را برگزینیم.

نویدی همچنین از بهسازی و بهینه سازی ترمینال موجود در شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد و افزود: افزایش فضای این ترمینال و همچنین بهترکردن شرایط آن از جمله اقدامات در دست اجرا است.

همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل ترمینال سلام

وی همچنین با اشاره به قرارداد منعقده شهر فرودگاهی با بنیاد مستضعفان، گفت: برای تکمیل ترمینال سلام و افزایش ظرفیت آن در بهمن سال گذشته با بنیاد مستضعفان قرارداد "بی او تی" منعقد شده و با مصوبه دولت در حقیقت بنیاد برای بقیه کار سرمایه گذاری می کند.

مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: با فعالیت های بنیاد در ترمینال سلام از اسفند سال ۹۵ تاکنون امیدواریم پایان امسال بهره برداری از این ترمینال آغاز شود.

نویدی با اشاره به دیگر اقدامات در دست اجرا گفت: تکمیل باند جنوبی و ساخت برج دیگری برای ترمینال ایرانشهر در دستور کار است.

مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین از تکمیل منطقه آزاد موجود در بخش شهر فرودگاهی خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات زیرساختی آن در حال انجام است امیدواریم این بخش هم در هفته دولت افتتاح شود که این اقدام خوبی برای کشور نیز خواهد بود .

انجام ۵هزار و ۹۰۸ پرواز در فرودگاه مهرآباد در فروردین امسال/ آسمان رکورددار تاخیر در بین ۱۶ ایرلاین

در این ماه از ۵ هزار ۹۰۸ پرواز هوایی در مسیرهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران ۳ هزار و ۲۹ پرواز آن به موقع انجام شده و ۲ هزار و ۸۷۹ پرواز با تاخیر مهرآباد را به مقصد خود ترک کرده اند.

در فروردین ماه امسال شرکت هواپیمایی آسمان با ۹۵۴ مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد که ۴۲۳ پرواز آن به موقع و ۵۳۱ پرواز با این شرکت با تاخیر انجام شده است.

همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شرکت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد ۶۶۲ مورد بود که ۳۹۲ پرواز آن به موقع و ۲۷۹ پرواز آن با تاخیر مهرآباد را ترک کرده است.

در مدت یاد شده شرکت هوایی آتا ایر موفق شد ۶۱۶ پرواز را از مهرآباد انجام شدهد که ۲۷۳ مورد آن به موقع و ۳۴۳ مورد آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی ایران ایر نیز در این ماه ۶۰۸ پرواز انجام داد که ۲۲۸ پرواز آن به موقع و ۳۸۰ مورد آن با تاخیر انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در فروردین ماه ۹۶ شرکت هوایی زاگرس ایر در مجموع ۴۸۶ پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۵۸ مورد آن به موقع و ۲۲۸ مورد آن با تاخیر بوده است، ضمن این که شرکت هوایی کاسپین در این ماه ۴۳۶ پرواز از مهرآباد داشته که ۲۱۶ مورد آن به موقع و ۲۲۰ پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

شرکت هوایی کیش ایر در فروردین ماه امسال در مجموع ۴۰۲ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۲۷۶ مورد آن به موقع و ۱۲۶ مورد آن با تاخیر بوده است در این ماه شرکت هوایی قشم ایر نیز در مجموع ۴۰۱ پرواز از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۶۷ مورد آن به موقع و ۱۳۴ پرواز آن با تاخیر به مقاصد خود پرواز کردند.

هواپیمایی تابان نیز در این ماه ۳۸۳ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۱۸۳ مورد آن به موقع و ۲۰۰ پرواز آن با تاخیر بوده است و شرکت هوایی ایران ایر تور در این ماه ۲۵۰ پرواز انجام داد که ۱۷۶ مورد آن با تاخیر و ۷۴ مورد آن به موقع بوده است.

در فروردین ماه امسال شرکت هوایی نفت ایر ۲۳۳ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۱۰۴ مورد آن با تاخیر و ۱۲۹ پرواز آن به موقع بوده و شرکت هوایی معراج ایر در این ماه از مهرآباد ۱۵۵ پرواز انجام داد که ۱۰۹ مورد آن به موقع و ۴۶ پرواز آن مهرآباد را با تاخیر ترک کرده است.

در نخستین ماه امسال شرکت جدید هوایی سپهران، در مجموع ۱۲۴ پرواز را از مهرآباد انجام داد که ۱۰۵ مورد آن به موقع و ۱۹ پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

در این ماه شرکت اترک ایر در مجموع ۹۶ پرواز از مهرآباد داشته که ۲۹ مورد آن به موقع و ۶۷ مورد آن با تاخیر انجام شده و شرکت هوایی ساها در این ماه ۸۶ پرواز در مسیرهای داخلی انجام داد که ۳۲ مورد آن تاخیر داشته و ۵۴ مورد آن با تاخیر انجام شده است.

در نخستین ماه امسال شرکت هوایی پویا در مجموع توانست ۱۶ پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد که ۱۳ پرواز آن به موقع انجام شده و ۳ مورد آن با تاخیر فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است.

نظر شما