شناسهٔ خبر: 39451 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

امضای توافق‌نامه ۳جانبه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ بررسی اتصال ریلی ایران و عراق و راه‌آهن بصره- شلمچه/ اتمام عملیات ریل‌گذاری تونل و واریانت خط‌آهن ریگ ـ زرین

گزارش آخر هفته انسداد بلاك‌های تنگ هفت به تنگ پنج و تله زنگ به شهبازان محور جنوب، رشد ۵۱ درصدی حمل زغال‌سنگ در راه‌آهن شرق نیز سایر عناوین مهم در حوزه حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دریای سیاه یکی از راهبردی‌ترین پهنه‌های آبی جهان است که از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد و در کناره این پهنه آبی کشورهای روسیه، ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، و گرجستان قرار دارند. لذا ایجاد ارتباط ترانزیتی از این منطقه به ایران و سپس خلیج فارس می‌تواند زمینه تحول بزرگی را در همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی و فراقاره‌ای ایجاد کند. بر همین اساس در هفته گذشته شاهد امضا توافق‌نامه سه جانبه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه  میان راه‌آهن‌های ایران، آذربایجان و گرجستان با حضور روسای راه‌آهن سه کشور بودیم. در دادامه سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

امضای توافق‌نامه ۳جانبه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه

توافق‌نامه چگونگی فعال‌سازی کریدور خلیج فارس ـ دریای سیاه توسط رئیسان راه‌آهن ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در شهر تفلیس پایتخت این کشور امضا شد. این توافق پس از گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون ابعاد مختلف فنی، اقتصادی و هماهنگی تسهیل انتقال کالا توسط سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران، بختادزه و قربانف رئیسان راه‌آهن گرجستان و جمهوری آذربایجان امضا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان مذاکرات بر اهمیت استفاده هماهنگ و برنامه‌ریزی شده از توانمندی‌های سه کشور برای فعال‌کردن راهگذر خلیج فارس ـ دریای سیاه و ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در مراحل بعدی این طرح بین‌المللی تاکید کرد.

بررسی اتصال ریلی ایران و عراق و راه‌آهن بصره- شلمچه

آخوندی در ادامه به راه‌آهن بصره-شلمچه اشاره کرد و گفت: اگرچه به دلیل مسائل مالی موجود این پروژه متوقف ماند؛ اما هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرارگرفته و در صورت پیشنهاد مالی مناسب از سوی کشور عراق آمادگی برای ادامه روند اجرایی پروژه وجود دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه جلسه محمد سعیدی کیا به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان را به هیئت عراقی معرف کرد و گفت: بنیاد مستضعفان آمادگی پذیرش مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه پیچیده را دارد که البته باید در خصوص نحوه تأمین مالی پروژه توافق شده است.

اتمام عملیات ریل‌گذاری تونل و واریانت خط‌آهن ریگ ـ زرین

مدیركل راه آهن یزد از بالاست ریزی تونل و واریانت بلاك ریگـ ـ زرین و ریلواژ خطوط خبر داد و گفت: با احداث یك دستگاه تونل به طول ۸۰۰ متر و خط جدید به طول ۱۴كیلومتر، شیب و فراز بلاك مذكور از ۱۵در هزار به ۱۰ در هزار كاهش یافت.

داودی خاطر نشان كرد: روزانه حدود ۳۸۵ واگن از محور چادرملو به وزن ۲۹هزار و ۵۵۰ تن مواد معدنی و كنستانتره ازچادرملو به كارخانجات ذوب آهن اصفهان، مباركه، فولاد اهواز، گندله سازی و بخشی نیز جهت صادرات به بندر عباس ارسال می شود.

بلاك‌های تنگ هفت به تنگ پنج و تله زنگ به شهبازان محور جنوب مسدود شد

با توجه به عدم بازسازی بلاك‌های فوق در طول ۷۰ سال گذشته و قدمت بالای ریل های این مسیر، متولیان راه‌آهن نسبت به استقرار حجم قابل توجهی از امكانات و تجهیزات ریلی وهمچنین مسدود كردن بلاك‌های تنگه هفت به تنگه پنج محور جنوب به مدت ۴ روز از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۵ خردادماه سالجاری (با توجه به خلوتی مسیر در ماه مبارك رمضان ) ،اقدام به بازسازی این خطوط به منظور افزایش كارایی آن خواهند كرد

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن پوزش از هموطنان عزیز ابراز امیدواری كرده است تا این بازسازی در كوتاه ترین زمان ممكن انجام و پس از آن مسافران با آرامش خاطر بیشتر در این مسیر تردد داشته باشند.

امكان عبور و مرور از پل زیرگذر ۱۵ خرداد ورامین مهیا شد

با توجه به اتمام عملیات احداث پل زیرگذر ۱۵ خرداد در شهرستان ورامین ضمن قدردانی و تشكر از همراهی و صبوری مردم شهید پرور ورامین در طول اجرای این پروژه، به منظور تسهیل در عبور و مرور مردم منطقه و رفاه حال این عزیزان از تاریخ ۱۲ خردادماه سالجاری نسبت مهیا شدن امكان عبور و مرور از این پل زیرگذر خواهد كرد . 

دراین اطلاعیه آمده است، افتتاح رسمی این پل زیرگذر بعد از انجام اقدامات تكمیلی با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

رشد ۵۱ درصدی حمل زغال‌سنگ در راه‌آهن شرق

محمدابراهیم اقبالی درباره حمل زغال‌سنگ در اردیبهشت امسال گفت: راه‌آهن شرق ۵۱ هزار و ۹۵ تن زغال‌سنگ در ماه گذشته بارگیری كرده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( ۳۳ هزار و ۹۳۵ تن) ، ۵۱ درصد رشد داشته است. وی افزود: درآمد حاصل از بارگیری زغال‌سنگ نیز در این ماه ۶۳ درصد رشد داشته است.

وی تناژ سنگ‌آهن حمل شده در اردیبهشت‌ماه امسال را توسط این اداره كل، ۳۲۶ هزار و ۵۰۰ تن اعلام كرد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است.

 

نظر شما