شناسهٔ خبر: 39488 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

محور توسعه در کشور، شهروندان باشند/ تصویب اخذ مالیات از ساخت و فروش ساختمان/ اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان وام بلاعوض برای طرح مسکن اجتماعی/ تشریح ۴ نوع بدهی و حاکم کردن انضباط مالی در شهرداری

گزارش آخر هفته تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه محور توسعه در کشور، شهروندان هستند، تصویب اخذ مالیات از ساخت و فروش ساختمان، اختصاص ۱۶۰ میلیاردتومان وام بلاعوض برای طرح مسکن اجتماعی، تشریح ۴ نوع بدهیی و حاکم کردن انضباط مالی در شهرداری، آینده بازار معاملات مسکن و تشریح دلایل افزایش حاشیه نشینی در شهرهای مرزی کشور و همچنین آینده مسکن اجتماعی از جمله مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت با خبرهای فراوانی همراه بود. شاید مهمترین موضوعی که بسیاری از خبرگزاری‌ها به آن پرداختند موضوع جداسازی حوزه‌های راه و شهرسازی بود که توسط تعدادی از کارشناسان فنی حوزه‌ها مورد بحث قرار گرفت و گفته می‌شود لایحه آن در صورت تصویب در دولت به مجلس خواهد رفت. همچنین در حوزه مدیریت‌شهری، شهرسازی، اخذ مالیات از ساخت و فروش ساختمان، آینده بازار معاملات مسکن، تشریح دلایل افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهای مرزی کشور و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود، و همچنین آینده مسکن‌اجتماعی نکاتی از سوی صاحبنظران و کارشناسان و مسئولان ارایه شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی‌امین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری با تاکید بر آنکه تصویر ارائه شده از استان‌ها باید شهروندان را جذب کند، گفت: بزرگ ترین اتفاق مثبتی که در دولت یازدهم در حوزه بازآفرینی به وقوع پیوست، بررسی پدیده حاشیه‌نشینی در جلسات مکرر در سطح ملی، استان و شهرستان است که در حال‌حاضر در دستور کار قرار گرفته است و راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: این واقعیتی است که نمی‌توانیم ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین که برابر با ۲۰ درصد جمعیت شهری است را نادیده گرفته و یا آن‌ها را امحا و جابه‌جا کنیم. حواسمان باشد که در زمان ارائه راه‌حل به جای توجه صرف به واحد مسکونی باید محلات را طبقه‌بندی کرده و چگونگی زندگی اجتماعی در سطح محلات را فراهم کنیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی همچنین در نشست مشترک با مدیران کل استان‌ها بر انجام پروژه ها در چهارچوب توجه به امر توسعه تاکید کرد و گفت: وزارت‌ راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای ۱۰۰ درصد پروژه محور است، من با این مسئله مخالفتی ندارم ولی می‌خواهم بگویم که پروژه زمانی ارزش پیدا می‌کند که در چارچوب توسعه انجام شود، در غیر این صورت می‌تواند به ضرر خویش عمل کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، اضافه کرد: به طور مثال پل صدر تهران یک پروژه است که بیش از یک میلیارد دلار صرف اجرای آن شده است ولی در واقع به اندازه این میزان هزینه به شهروندان تهرانی کمک کرده است، واقعیت آن است که نه تنها کمکی نداشته بلکه به همین مقدار ضرر نیز به آن‌ها رسانده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تسویه بدهی‌های دولت از طریق واگذاری اسناد خزانه اسلامی

هیات‌دولت در جلسه هفته گذشته خود دو مصوبه اقتصادی داشت و بر اساس آن اخذ مالیات از ساخت و ساز املاک در جلسه مذکور تصویب شد. دولت این تصمیم را با توجه به انقضای یک‌سال از تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور رفع مشکلات اجرایی ذی‌نفعان اتخاذ کرد. به موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث شده از ارزش روز فروش ساختمان، کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مانع‌تراشی برای شفاف‌سازی ذخایر سبز تهران

در هفته گذشته در جلسه شورای شهر تهران تصمیم‌گیری برای «نحوه محافظت موثر از باغات باقیمانده شهر تهران در برابر برج‌سازها» بعد از دو سال تعلیق یک طرح و یک لایحه در مدیریت‌شهری، مجددا‌ در دستور کار شورای‌شهر قرار گرفت؛ اما در فرآیند تصویب ضوابط جدید ضد باغ‌خواری، یکسری ابزارهای بازدارنده، حذف شد. طرح جدید، مدیریت‌شهری را به تهیه «شناسنامه باغات» برای تک‌تک اراضی مشجر تحت مالکیت خصوصی در همه مناطق تهران مکلف کرده و در عین‌حال، شهرداری مطابق اصل طرح، ‌ باید «آدرس باغات» را اعلام عمومی کند که در جلسه هفته گذشته شورا با «انتشار اطلاعات باغات»  مخالفت شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تداوم مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه و بانک‌مرکزی

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در هفته گذشته از اختصاص ۱۶۰ میلیاردتومان وام بلاعوض برای طرح مسکن اجتماعی و تدوام مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه و همچنین بانک‌مرکزی خبر داد و گفت: در مصوبه مسکن اجتماعی مکانیزم‌هایی برای شناسایی افرادی که مشمول طرح مسکن اجتماعی می‌شوند، مشخص شده است. از طریق نهادهای تحت‌پوششی مانند کمیته امداد، بهزیستی و وزارت رفاه اجتماعی این افراد شناسایی و بلافاصله مراحل  تشکیل پرنده انجام می‌شود و افراد به بنیاد مسکن معرفی خواهند شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

عدم‌افزایش شدید در قیمت مسکن و اجاره‌بها

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر شیب آرام قمیتی در آینده بازار معاملات مسکن، می‌گوید: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره‌بها نخواهیم داشت. اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش‌بینی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت توجه به سازمان‌های مردم نهاد و پیوست‌های اجتماعی در رفع حاشیه‌نشینی چابهار

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار با چالش‌های موجود در مناطق جنوبی کشور و به طور خاص حاشیه‌نشینی و فقر گسترده یکی از پرونده‌هایی است که توسط پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با سفر به چابهار و گفتگو با صاحبنظران، مسئولان و همچینن ساکنان مناطق حاشیه نشین چابهار مورد بررسی قرار گرفت و به صورت ویژه نامه ای منتشر شد. در همین رابطه نیز باقر کرد، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگویی که در پرونده چابهار تهیه شد تاکید کرد که برای رفع آسیب ها و معضلات گسترش حاشیه نشینی در چابهار باید هرچه بیشتر از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد استفاده شود و مراکز مددکاری و دانشگاهی برای مطالعات اجتماعی باید در این مناطق همکاری داشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازپس‌گیری سهم پایتخت از درآمدهای مالیاتی

محسن هاشمی منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران معتقد است که راه کارهایی وجود دارند تا باغ های تهران فروخته و نابود نشوند و البته شهر هم درآمد داشته باشد. وی گرفتن سهم پایتخت از درآمدهای مالیاتی را راهکار مهم برمی شمارد و می گوید: مساله نخست در تهران در شرایط فعلی آلودگی هوا ست که باید برای حل آن برنامه داشت، عمده منشا آلودگی هوا نیز استفاده از سوخت‌های فسیلی برای حمل و نقل و گرمایش محیطی است که برای هر دو این موضوعات باید برنامه داشت، در حوزه حمل و نقل جایگزینی حمل و نقل ریلی انبوه بر (مترو) بجای خودروهای شخصی و بخشی از ناوگان دیزلی راه حل بهینه است و در حوزه گرمایش نیز استفاده از انرژی الکتریکی بجای فسیلی از چند جهت مناسب است، نخست از میزان آلایندگی هوا به نحو محسوسی می‌کاهد، دوم بهره وری انرژی را با توجه به کارایی پایین سیستم‌های گرمایشی خانگی و تجاری افزایش می‌دهد و سوم با جمع آوری خطوط پرخطر گاز از درون شهر، میزان ایمنی شهروندان بر اثر سوانح و به‌خصوص در زمان زلزله و بحران‌ها افزایش می‌یابد.

اما در موضوع فروش شهر، بارگذاری منفی و تراکم فروشی نامناسب یکی از اقداماتی است که دقیقا برخلاف توسعه پایدار شهر است، توسعه پایدار متکی به درآمد پایدار است و درآمد پایدار ناشی از عوارض و مالیات واقعی است که مورد مصرف آن متناسب با تحقق درآمد باشد، طبیعی است اگر قرار باشد تهران به شهر زندگی تبدیل شود باید از باقیمانده باغات و فضای سبز تهران با دقت حراست شده اجازه نابودی بیشتر را نداد و جایگزین درامد ناشی از تراکم فروشی و بارگذاری نامناسب، به درامد پایدار ناشی از عوارض ارزش افزوده و کسب و کار در شهر پرداخت. اگر قرار است در فرایند نوسازی تهران ساخت و سازی صورت بگیرد قطعا این ساخت وساز را باید به سوی نوسازی بافتهای فرسوده و مناطق مثبت برای بارگذاری هدایت شود و این هدایت زمانی ممکن است که ما اجازه احداث برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه را در باغات ومناطق با بارگذاری منفی و خارج از طرح تفصیلی ندهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما