شناسهٔ خبر: 39556 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده خبرداد:

افزايش ۱۷ درصدی ترافيك هوایی ايران در روزهای اخير/ شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران ادامه می‌دهند

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تقاضای ناگهانی برخی کشورها، منجر به افزایش ۱۷ درصدی ترافیک هوایی عبوری از روی ایران شده است،گفت:حتی پس از رفع شدن شرایط اضطراری در کشورهای همسایه و یا منطقه، شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران برای بخش قابل‌توجهی از پروازهای خود ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مطابق مفاد کنوانسیون جهانی هواپیمایی غیرنظامی یا کنوانسیون شیکاگو، کشورهای عضو، متعهد به ارائه خدمات ناوبری هوایی جهت برقراری ایمن و پایدار جریان ترافیک هوایی بین المللی هستند.

علی عابد زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت سرزمینی، جایگاه جغرافیایی ویژه در اتصال ترافیک‌های غرب به شرق و شمال به جنوب و توانایی‌ها و زیرساخت‌های مناسب و ایمن در حوزه ناوبری هوایی همواره یک بازیگر کلیدی در برقراری جریان ترافیک هوایی در سطح بین‌الملل بوده است.

وی تصریح کرد: کشور ایران، نقطه اتصال مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و اروپاست و حجم وسیعی از ترافیک هوایی از کشورهای واقع‌شده در این مناطق، که هرکدام طرح ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی خاص خود را دارا هستند، به فضای پروازی کشور وارد و توزیع می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت، جایگاه و تعهد کشور در هوانوردی بین‌المللی باعث شده تا فضای ایران در شرایط خاص و اضطراری به‌عنوان نقطه اتکایی ایمن و امن ارزشی دوچندان برای حمل‌ونقل هوایی جهانی باشد.

عابدزاده، گفت: در بحران سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین و ناامنی فضای آن کشور، ناامنی در فضای عراق و سوریه و اکنون در محدود شدن استفاده هواپیمای قطری و هواپیماها به مبدأ و مقصد قطر، فضای پروازی ایران به‌عنوان نقطه ثقل پایدارسازی ترافیک هوایی جهانی ایفای نقش کرد و باوجود افزایش ناگهانی تقاضا برای استفاده از فضای کشور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اتخاذ راهکارهای خلاقانه و اطمینان‌بخش، سرویس لازم و ایمن به تقاضای جدید ارائه و مشکلی در حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی حادث نشد.

وی بابیان اینکه کشور قطر فضای پروازی تحت اختیار خود است و خدمات ناوبری هوایی در ارتفاعات بالا را از کشور بحرین دریافت می‌کند افزود: این کشور در ناحیه اطلاعات پروازی بحرین قرار دارد و با ممنوعیت اعمال‌شده از طرف کشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی، عملاً دسترسی خود را به نواحی جنوبی، شرقی و غربی از دست داد. در این شرایط، از طریق دونقطه ورودی و خروجی، پروازهای فرودگاه دوحه قادر به ورود به ناحیه پروازی ایران هستند و با عبور از فضای پروازی ایران و ورود به اروپا، پاکستان و عمان، مسیرهای پروازی خود را ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این تقاضای ناگهانی، منجر به افزایش ۱۷ درصدی ترافیک هوایی عبوری از روی ایران شد، تصریح کرد: پاسخ دادن به این حجم از تقاضای جدید در مدتی کوتاه، کاری بسیار دشوار است، لیکن با توجه به برنامه‌هایی که از قبل برای ظرفیت‌سازی در بخش ناوبری هوایی کشور انجام‌شده بود و استفاده از نیروی کارآمد مدیریتی و کارشناسی برای ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن در کشور و همکاری کامل و بدون نقص بخش‌های ارائه‌دهنده خدمات، حاکمیتی و امنیتی، تقاضای جدید به‌راحتی پاسخ‌داده‌شده و هیچ وقفه‌ای در جریان ترافیک هوایی بین‌المللی به وجود نیامد.

عابد زاده یادآور شد: تجربه بحران‌های گذشته نشان می‌دهد که حتی پس از رفع شدن شرایط اضطراری در کشورهای همسایه و یا منطقه، شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران برای بخش قابل‌توجهی از پروازهای خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: این عدم مهاجرت از فضای پروازی ایران به نواحی گذشته به دلیل کیفیت و ایمنی بالای خدمات در ایران، پایداری و امنیت در کشور که برنامه‌ریزی درازمدت را برای کشورها ممکن می‌سازد و اطمینان از تعهد ایران به تسهیل هوانوردی بین‌المللی و فقدان نگاه سیاسی و سودجویانه اقتصادی به این بحران‌هاست. البته این تعهد و توانایی، به شکل ذاتی ارزش‌های راهبردی و اقتصادی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

نظر شما