شناسهٔ خبر: 39574 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل‌ جاده‌ای عنوان کرد:

ایران اولین کشور بهره‌مند از سامانه PMS در خاورمیانه/ اسکن ۵۴ هزار کیلومتر از سطح جاده‌های کشور در فاز اول

عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه ارزیابی جاده برای اولین بار در خاورمیانه در داخل ایران اجرا می‌شود، گفت: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار كیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد كه در حال حاضر به‌صورت پیلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۳ هزار كیلومتر راه در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط ‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛ راه‌ها و شریان‌های اصلی كشور با بهره‌برداری از دستگاه اسكنر جاده‌ای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار می‌گیرداین اسکنر جهت عکس‌برداری سه‌بعدی با استفاده از دوربین سرعت‌بالا و مسافت سنج كه با سرعت ۹۵ كیلومتر در ساعت خرابی‌های احتمالی و در حال گسترش جاده را تا عمق ۲۵ سانتی‌متر برآورد می‌كند.​

عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری این سازمان با اشاره به قابلیت‌های این روش اظهار داشت: در این روش ارزیابی جاده كه برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود، اسكنر از طریق دوربین HD و با توجه به كیفیت بالای برداشت به‌صورت عریض  Wide وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت می‌كند و می‌تواند انواع خرابی‌های سطح جاده و نوع خرابی‌ها را اسكن نماید. با این روش، كیفیت جاده، زمان نگهداری و نوع آسفالتی كه برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص‌شده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به كارفرما، اقدام لازم درزمینهٔ برنامه‌ریزی در جهت بازسازی روكش و سایر امور ضروری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان كرد: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار كیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد كه در حال حاضر به‌صورت پیلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۳ هزار كیلومتر راه در حال اجرا است.

حسن نیا تصریح كرد: سامانه مدیریت روسازی PMS با توجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی‌شده و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبكه و پروژه را داراست.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینكه سالانه صدها میلیارد تومان به‌منظور نگهداری راه‌ها هزینه می‌شود ، افزود : نگهداری راه‌ها ازاین‌جهت دارای اهمیت است كه تعمیر و نگهداری روسازی جاده‌ها، فعالیتی جاری است و راه‌های ساخته‌شده در سال‌های دور ، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن، هزینه نگهداری در بر خواهد داشت درواقع  عدم برنامه‌ریزی در سطح شبكه و فقدان سیستم مدیریت یكپارچه، می‌تواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد. لذا در سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی PMS باهدف توزیع عادلانه و بهینه منابع با توجه به شناسایی مقاطع مستعد، در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همكاری مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مكانیك خاك و مهندسین مشاور راه‌اندازی شد.

وی در ادامه اظهار داشت : انتخاب روش‌های بهسازی بر اساس بهینه‌سازی و روش‌های كم‌هزینه با ماندگاری بالا، از سیاست‌های اصلی هر نهاد است و با توجه به گستردگی شبكه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی)، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری به‌منظور ارتقاء شاخص سلامت شبكه راه‌ها به‌عنوان یكی از اولویت‌های كاری سازمان در جهت بهینه‌سازی منابع است. در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یكی از ابزارهای كنترل و پیاده‌سازی این امر شامل جمع‌آوری اطلاعات وضعیت شبكه، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش، قطع بندی، بودجه‌بندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه كم و ماندگاری بالاست. این در حالی است كه بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به این سامانه مجهز شده و بر اساس آن اولویت‌بندی كاری را با دو هدف بهینه‌سازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص كل شبكه نسبت به دیگر گزینه‌ها برنامه‌ریزی می‌كنند.

نظر شما