شناسهٔ خبر: 39643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر معماری و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد:

پیشگیری از تجاوز صنعت به محدوده اراضی کشاورزی/ تلاش برای حفظ باغات سنتی و اراضی کشاورزی

محسن اسماعیلی مدیر معماری و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه تأسیس سازمان باغستان‌های سنتی قزوین به پیشنهاد این اداره کل در کمیسیون ماده ۵ صورت گرفت، گفت: توجه ویژه به محیط‌زیست از طریق حفظ باغات سنتی و اراضی کشاورزی با رویکرد تعیین محدوده شهری و کاهش محدوده طرح هادی مصوب شهری جهت تخریب کمتر و حفظ محیط‌زیست همواره از مهم‌ترین اولویت‌های راه و شهرسازی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ و اعتلای کیفیت محیط‌زیست با توجه به قرار داشتن در هفته محیط‌زیست عنوان کرد: پیشنهاد تأسیس سازمان باغستان سنتی قزوین در کمیسیون ماده ۵ و تشکیل آن و همچنین عضویت اداره کل راه و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای اصلی این سازمان از جمله اقداماتی است که با هدف حفظ و احیای باغستان سنتی و ارزشمند قزوین صورت گرفته است.

اسماعیلی با عنوان این مطلب که کیفیت‌بخشی به زندگی شهروندان و حقوق شهروندی به طور مستمر در جلسات کمیسیون مورد توجه قرار دارد، بیان کرد: دستگاه‌ها و نهادهایی مانند سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها، کمیته سیما و منظر و... مکلف شده‌اند پیشنهادهای اجرایی در خصوص سیما و منظر شهری، ساختمان‌های سبز، ترویج حمل و نقل عمومی، دوچرخه‌سواری و همچنین بازیافت زباله و فاضلاب شهری ارائه دهند تا اقدامات مؤثری در این حوزه صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: جلوگیری از تجاوز صنعت به محدوده اراضی کشاورزی و زراعی از طریق تقویت شهرک‌های صنعتی و هدایت کلیه پروژه‌های صنعتی به سمت شهرک‌ها و جلوگیری از پراکندگی از دیگر اقدامات در حوزه محیط‌زیست است.

وی با اشاره به تهیه طرح بررسی اثرات بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا عنوان کرد: تصمیمات جدی در خصوص این موضوع در کمیسیون ماده ۵ استان گرفته شده تا کم‌ترین آلودگی را بلندمرتبه‌سازی در شهر داشته باشد.

اسماعیلی عنوان کرد: از دیگر تصمیمات مهم انجام شده، ممنوعیت هر گونه بارگذاری صنعتی، مسکونی و خدماتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران با توجه به دستورات و مکاتبات معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست که در جلسه کارگروه امور زیر بنایی و شهرسازی اسفند ماه ۹۵ مطرح گردید و بر ضرورت توجه در توسعه و اجرای کلیه طرح‌ها به موضوع محیط‌زیست تأکید شد.

نظر شما